انتشارات «به‌نشر» پس از نام‌گذاری سال ۹۶ به نام سال اقتصادمقاومتی، تولید و اشتغال، در یک اقدام فرهنگی و مرتبط با زیارت، نسبت به راه‌اندازی فروشگاه‌های مرتبط با سوغات فرهنگی زائررضوی اقدام کرد.

اهتمام «آستان قدس رضوی» به حمایت از تولید داخلی

مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی معتقد است این اقدام در زمینه توجه به اهمیت فرهنگی سوغات زائر و توجه به صنایع‌دستی و حمایت از کالای ایرانی بوده است.

به مناسبت بیستم خرداد ماه روز «صنایع دستی» خبرنگار آستان‌نیوز با حسین سعیدی، مدیرعامل انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

از حدود چهار سال پیش آستان قدس رضوی با راه‌اندازی فروشگاه‌های «سوغات فرهنگی زائر» به حمایت از صنایع‌دستی ایرانی ورود کرد، علت این امر چه بود؟

سابقه داد و ستد سوغات در مشهد نشان‌دهنده قدمت و تاریخچه این اقدام و همچنین ریشه‌های آن در فرهنگ کهن ایرانی است که این سوغات بیشتر دربرگیرنده مواد خوراکی (زرشک، زعفران، نبات، نخود، کشمش و... ) با توجه به مقتضیات زمان خود بوده و کمترین میزان آن شامل اقلام غیرخوراکی بوده است. با گذشت زمان و تأثیرات عوامل بیرونی، این بازار بیشتر به سمت عرضه محصولات خارجی و عموماً چینی حرکت کرد که به غلط سبب ایجاد سبک و شیوه نوین در فرهنگ و سبک زندگی مردم شد. در ســال ۱۳۹۶ که از سوی رهبر معظم انقلاب اســلامی به عنوان ســال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری شده بود، انتشــارات آستان قدس رضوی(به‌نشــر) نســبت به ســاماندهی سوغات فرهنگی زائران در سطح فروشگاه‌های وابسته به این شرکت و همچنین نسبت به ذائقه‌سازی مخاطبان که عموم زائران و مجاوران هستند، اقدام کرد. به همین منظور در ابتدا نسبت به شناسایی محصولات و سوغات فرهنگی که قابلیت عرضه در فروشگاه‌های شرکت به‌نشر را داشته باشند، اقدام شد.

چه کالاها و محصولاتی به عنوان سوغات فرهنگی زائر رضوی به فروشگاه‌های به‌نشر راه پیدا می‌کنند؟

اجناس، کالاها و محصولات فرهنگی ارائه شده در این فروشگاه‌ها باید از مشخصات و خصوصیاتی مانند کیفیت مناسب، سازگاری با خصوصیات سبک زندگی ایرانی- اسلامی، هزینه تمام شــده مناســب و... برخوردار باشند، ضمن اینکه اولویت انتخاب همکاران تولیدکننده این محصولات، با اشــخاص کم‌برخوردار جامعه، زنان سرپرســت خانوار، افرادی زیر پوشــش نهادهای حمایتی مانند کمیته‌امداد امام‌خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و... اســت.

اکنون و پس از چهار سال، این حمایت‌ها در چه زمینه‌های جدیدی انجام می‌شود؟

در سال ۱۳۹۹ یکی از اثرات شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی سراسری بسیاری از مشاغل و حرفه‌های گوناگون در سراسر کشور، کاهش شدید سفرها و تردد مردم به شهرها و استان‌های مختلف و به‌خصوص شهرهای مذهبی بود که به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع این بیماری صورت گرفت. بروز بیماری کرونا، ضربه سنگینی به اقتصاد جامعه و خانواده‌ها وارد کرد، اما شرکت «به‌نشر» فعالیت خود را متوقف نکرد و در مسیر جدید، اهداف و مأموریت‌های خود را هم در بعد فرهنگی و هم در بعد اقتصادی ادامه داد.

بیشترین تمرکز به‌نشر در حوزه تولیــد و ارائه محصولات فرهنگی در چه زمینه‌هایی است؟

یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و موضوع‌های راهبردی محصولات سوغات زائر رضوی، خنثی‌سازی هجمه‌های فرهنگی دشمنان در ارائه محصــولات مبتذل فرهنگی که تناســبی با هویــت ایرانی و اســلامی و ســبک زندگی مردم ایران ندارد، اســت.

این مجموعه با توجه به سند سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی تلاش کرده با تولید آثار امام رضایی سبب گسترش و نهادینه کردن معارف و سبک زندگی برگرفته از آموزه‌های اسلامی به ویژه سیره رضوی در مقیاس فردی و اجتماعی شود. همچنین سبب شکل‌گیری زیارت بامعرفت و ماندگار برای دوستداران این آستان مقدس شود. همواره تلاش ما بر این بوده است تا در این عرصه صاحبنام، بااعتبار و پاسخگو باشیم و پشتوانه این عمل  برخورداری از منابع و محصولات غنی و روزآمد فرهنگی و هنری، استفاده از نظام نوآورانه و اثربخش در آفرینش‌ها، عرضه و مدیریت این محتوا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.