خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی آخرین تحولات گفتگوهای وین و از سرگیری مذاکرات پرداخت.

گزارش خبرگزاری رویترز درباره آخرین تحولات مذاکرات وین

قدس آنلاین: خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی آخرین تحولات از مذاکرات وین و از سرگیری مذاکرات میان ایران و طرف‌های غربی با هدف احیای برجام پرداخت.

درگزارش خبرگزاری رویترز آمده است: وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت مذاکرات میان ایران و قدرت‌های غربی درباره نحوه احیای توافق هسته‌ای ایران در روز یکشنبه از سر گرفته می‌شود. وی افزود انتخابات ریاست جمهوری روز ۱۸ ژوئن ایران، یک عامل پیچیده شدن این گفتگوها شده است. شرمن در مراسمی مجازی سخن می‌گفت که صندوق مارشال آلمان برگزار کرده بود.

شرمن که یکی از مذاکره کنندگان اصلی آمریکا در توافق اولیه است گفت: به نظرم پیشرفت‌های فراوانی صورت گرفته، اما از روی تجربه ام می‌گویم تا زمانی که آخرین بند جزئیات نهایی نشده، امکان دانستن این که آیا توافقی در کار خواهد بود یا خیر وجود نخواهد داشت.

در ادامه گزارش رویترز ادعا شده است: این گفتگوها با هدف احیای پایبندی آمریکا و ایران به این توافق تاریخی صورت می‌گیرد که ایران به موجب آن با محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای خود به منظور دشوارتر کردن دستیابی اش به مواد شکافتی بابت ساخت بمب در ازای کاهش تحریم‌های آمریکا، اروپا و سازمان ملل روبرو شد.

 ۵ دور گفتگوی غیرمستقیم میان ایران و آمریکا از ماه آوریل تاکنون برگزار شده است و یک منبع آشنا با موضوع در گفتگو با رویترز گفت انتظار می‌رود دور بعدی روز شنبه آغاز شود.

رسانه‌های ایران نیز به نقل از مذاکره کننده اصلی ایران گفتند دور بعدی روز شنبه آغاز خواهد شد.

در گزارش خبرگزاری رویترز همچنین آمده است: با این حال، چهار دیپلمات، دو مقام ایرانی و دو تحلیل گر گفتند هنوز موانع فراوانی بر سر راه احیای معامله هسته‌ای ایران محکم بر سر جای خود باقی مانده و این نشان می‌دهد هنوز تا بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ راهی باقی مانده است.

رویترز همچنین نوشت: با این حال، انتظار می‌رود انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیر اندکی بر سیاست خارجی و هسته‌ای ایران بگذارد چرا که رهبر ایران درباره آن تصمیم می‌گیرد و هر هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز از این گفتگوها حمایت کرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی به شکلی یکجانبه از توافق هسته‌ای بیرون آمد و به دنبال آن تحریم‌هایی را بر کشورمان اعمال کرد؛ اقدامی که در نهایت به واکنش متقابل ایران برای کاهش تعهدات خود ذیل برجام مواجه شد.

گفتنی است روز گذشته نیز رئیس پیشین موساد با انتقاد از رویکرد نتانیاهو در قبال ایران گفته بود: سیاست نتانیاهو، دولت ترامپ را به این سو سوق داد که که از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شود و همین امر اکنون موجب شده است تا تهران از سطح غنی سازی ۶۰ درصد عبور کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.