مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: به منظور قدردانی از اکبرعباس‌نژاد فرسنگی پیشکسوت صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی خراسان رضوی و به پاس تلاش بیش از ۸۰ سال در زمینه تولید کاشی سنتی، کاشی ماندگار سر درب منزل این استاد نصب شد.

دهمین کاشی ماندگار خراسان رضوی به پیشکسوت صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی این استان رسید

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر در حاشیه مراسم نصب دهمین کاشی ماندگار خراسان رضوی بر سر درب منزل اکبر عباس‌نژاد فرسنگی پیشکسوت صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی این استان، گفت: استاد اکبر عباس‌نژاد فرسنگی متولد سال ۱۳۰۶‬ در شهر کرمان است که از سال ۱۳۲۰‬‬ فعالیت در زمینه کاشی‌سازی سنتی را آغاز کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: این پیشکسوت کاشی‌سنتی و هنرهای‌سنتی از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۳۰‬ در مسجد گوهرشاد واقع در مجموعه آستان‌قدس‌رضوی کار کرد تا به استادکار تبدیل شد و از آن زمان به فرهنگ و هنر این سرزمین خدمت کرده است.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدی استاد عباس‌نژاد در جای جای ایران مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار کرد: کاشی‌های ساخت او در مجموعه شاهچراغ شیراز، مجموعه‌های امام‌زاده محمدمحروق و فضل‌ابن‌شاذان نیشابور، مجموعه آرامگاه امامزاده عبدالعظیم حسنی استفاده شده است.

مکرمی فر با بیان اینکه استاد عباس‌نژاد الگویی برای هنرمندان است، افزود: این پیشکسوت شاگردان زیادی تحویل جامعه داده است که امیدوارم با ادامه راه استاد، این هنر تداوم داشته باشد.

استاد عباس‌نژاد پدر شهید محمدعباس‌نژاد است که رهبرمعظم‌انقلاب در سال ۱۳۸۳ در منزل این هنرمند حاضرشده و از این پدر شهید قدردانی کردند.

این دهمین کاشی ماندگار است که در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نصب شده است و پیش از این نیز این کاشی بر سر در منزل عثمان محمدپرست، یعقوب دانش دوست، محمدجعفر یاحقی، سید جلال شمسی‌نژاد، سید محمد میرقاسم اخویان، محمدعلی فضلی‌نژاد، رجبعلی لباف خانیکی، زهرا محسنی و سیدحسن موسوی در استان خراسان رضوی نصب شده است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.