سید محمود فاطمی عقدا گفت: مساله مسکن و ساخت و ساز واحدهای مسکونی برای همه مردم ایران به ویژه اقشار نیازمند و دهک های پایین درآمدی یک موضوع مهم و یک وظیفه اساسی و راهبردی برای دولت بعدی به شمار می رود.

برای حل مشکل مسکن باید به توسعه حریم شهرها پرداخت/ در هشت سال گذشته به شدت از  مسأله مسکن غفلت شده است

سید محمود فاطمی عقدا معاون اسبق وزارت راه و شهر سازی در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص روش حل مشکل مسکن در دولت سیزدهم گفت: یکی از راهکارهایی که عموما کارشناسان برای کاهش قیمت مسکن و افزایش ساخت و ساز از آن یاد می کنند، اعطای زمین ارزان یا رایگان به انبوه سازان با نظارت دولت برای ساخت و ساز مسکن در کلانشهرها و شهرهای بزرگ است، اما این موضوع به دلیل مشکلات مختلف به سهولت محقق نمی شود.

وی دراین باره خاطر نشان شد: اصولا سازمان ها و نهادهای دولتی زمین‌هایی در اختیار دارند که اگر واگذار شود می توان از آن برای ساخت و ساز پروژه های مسکن شهری استفاده کرد اما بخش بزرگی از زمین های دولتی که در اختیار سازمان ها و نهادهاست در شهرهای بزرگ قرار دارد که به دلیل قیمت بالای این زمین ها اصولا در برابر واگذاری های ارزان یا رایگان به شدت مقاومت و بعضا اطلاعات آن عنوان نمی شود.

وی دراین خصوص افزود: یک سری از زمین های خام اطراف شهرهای بزرگ وجود دارد که به دلیل نبود زیر ساخت های مهم حمل و نقل و زندگی شهری، ساخت و ساز دراین زمین ها اگر حمل و نقل و زیر ساخت های درمانی و بهداشتی و اجتماعی و رفاهی آماده بهره برداری نشود اصولا مورد توجه و استقبال مردم قرار نمی‌گیرد، بنابراین مسأله اعطای زمین رایگان برای ساخت و سازهای شهری موضوع پیچیده ای است که به سرعت و سهولت زمینه های استفاده از آن فراهم نمی شود.

سید محمود فاطمی عقدا چالش‌های تأثیر گذار بر عدم عرضه زمین های دولتی را برای پروژه های شهری اینگونه توضیح داد: گران بودن این زمین ها اصولا شرکت ها و نهادها و سازمان های دولتی را به مقاومت بیشتر وا می دارد، چرا که با ساخت و ساز مسکن و اعطای مالکیت به افراد، مالکیت ملکی نهادهای دولتی از زمین خود سلب می شود، لذا به لحاظ مالی این موضوع را متناسب با منافع خود ارزیابی نمی کنند، بنابراین تلاش می کنند تا همچنان مالکیت ملکی این زمین ها در دست خود باقی بماند، بنابراین برای افزایش ساخت و سازهای شهری به این راحتی نمی‌توان برنامه ریزی‌های لازم را داشت .

کارشناس بخش مسکن دراین باره خاطر نشان کرد: دولت نهم و دهم از زمین های منابع طبیعی برای ساخت و ساز مسکن استفاده کرد، لذا از این زمین‌ها می‌توان برای الحاق شهرهای جدید به شهرهای بزرگ استفاده کرد. به نظر می رسد برای حل بخشی از مشکل ساخت و ساز و عرضه مسکن باید به توسعه حریم شهرها پرداخت، چرا که این موضوع می‌تواند یکی از راهکارهای خواسته ما باشد.

معاون اسبق وزارت راه وشهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: به هر حال مساله مسکن و ساخت و ساز واحدهای مسکونی برای همه مردم ایران به ویژه اقشار نیازمند و دهک های پایین درآمدی یک موضوع مهم و یک وظیفه اساسی و راهبردی برای دولت بعدی به شمار می رود چرا که در هشت سال گذشته به شدت از این مساله غفلت شده و امروز با حجم بسیار بالایی از نیازهای انباشته به مسکن رو به رو هستیم که باید جواب داده شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.