سومین و آخرین دور از مناظرات انتخاباتی میان هفت نامزد تأیید صلاحیت شده شورای نگهبان در حالی قرار است امشب برگزار شود که مناظره نخست شنبه (۱۵ خرداد) با موضوع «اقتصاد» و مناظره دوم سه‌شنبه (۱۸ خرداد) با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد و هر کدام بیش از سه ساعت طول کشید.

 دغدغه‌های مردم میان شعارها گم نشود

انتخاب مشکلات مردم به عنوان محور گفت‌وگو میان هفت نامزد ریاست جمهوری در حالی است که این روزها دغدغه های ملت ورد زبان سیاسیون شده و در هر کوی و محفل برای حل آن سخن سرایی می کنند. ولی باید این سخن استاد سخن سعدی را برای آنان یادآور شد که «به عمل کار برآید به سخندانی نیست». بر همین اساس و در آستانه این رویداد مهم در گفت‌وگو با دو تن از کارشناسان این موضوع را به بحث گذاشته‌ایم که مهم‌ترین دغدغه‌های این روزهای مردم چیست و اینکه رئیس جمهور بعدی برای رفع آن‌ها چه اولویت‌هایی را باید مد نظر قرار دهد؟

نارضایتی شدید مردم از مدیریت نادرست

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: آنچه اکنون مهم است، این است که نامزد ریاست جمهوری با عمق‌جان متوجه این نکته باشد که مردم ضمن گلایه از وضعیت معیشتی و اقتصادی خود به شدت از این نکته که مدیریت نادرست زمینه‌ساز مشکلات شده، معترض‌اند. عباس مقتدایی خوراسگانی در این باره تصریح کرد: بی برنامگی دولت در هشت سال گذشته به گونه‌ای بود که تمام بخش های جامعه از کشاورزان و دیگر بخش های جامعه روستایی گرفته تا حوزه های مختلف شهری را متضرر کرد. به همین دلیل القای کارآمدی از سوی نامزدهای ریاست جمهوری و اینکه مشکلات با ظرفیت‌های داخلی و مدیریت درست قابل اصلاح و حل شدن است، نکته و رسالتی مهم است. وی در این باره افزود: برنامه‌ریزی کلان و در کنار آن جزء به جزء برای کشور یک ضرورت است. خرید تضمینی محصولات کشاورزی، رونق صادرات، حل مشکلات کارگران، فرهنگیان و بازنشستگان همه و همه جزو ضرورت‌ها و اولویت‌هاست. در حوزه فرهنگ نیز توجه به این مقوله مبتنی با رویکرد اسلامی یک موضوع است. این در حالی است که برخی از نامزدها بی توجه به ماهیت نظام اسلامی در حوزه فرهنگی به گونه‌ای سخن می گویند که انگار آن‌ها متولی یک نظام سکولار هستند.

مقتدایی با بیان اینکه این روزها مردم رئیس دولتی فریادرس می خواهند نه مانع ساز، تصریح کرد: اصل سوم قانون اساسی بر زمین مانده. در بند ۱۱، ۱۲ و ۱۳ این قانون و برای حل دغدغه‌های مردم وظایفی برعهده رئیس‌جمهور گذاشته شده که امروز جدی‌تر باید دیده شود. رفع فقر، امنیت تغذیه و اشتغال، کارهای بر زمین مانده‌ای است که با شعار حل نمی‌شود، بلکه با تجمیع سرمایه‌ها و با عزم و اراده بالای دولت قابل رفع است. نماینده مردم اصفهان و ورزنه در پایان تأکید کرد: دو مناظره قبلی نشان داد تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری توانمندی به فعل درآوردن ظرفیت‌های بالقوه موجود را ندارند، به همین دلیل هوشیاری مردم در انتخاب اصلح و عبور از گردنه مشکلات بسیار مهم است.

دغدغه‌های خرد و کلان

اما یک دیپلمات اسبق کشورمان هم در پاسخ به این پرسش قدس که مهم‌ترین دغدغه این روزهای مردم را چه می‌داند، می‌گوید: اگر بخواهیم مشکلات را عنوان کنیم در دو سطح خرد و کلان می توان آن‌ها را تقسیم‌بندی کرد. در سطح خرد مهم‌ترین دغدغه این روزهای مردم که در کلام رهبر انقلاب هم متبلور شده است، موضوع اقتصاد و رفع مشکلات معیشتی مردم است. ابوالفضل ظهره‌وند ادامه داد: البته باید توجه داشت که این مشکل معیشتی مربوط به همه دهک‌های جامعه نیست، چهار دهک ما همین حالا هم زندگی خوبی دارند و هر قدر هم تورم افزایش یابد روی آن‌ها تأثیر ندارد و فشار بر ۶ دهک پایین تر منتقل شده و این موضوع در حالت کلی شکاف بین فقیر و غنی را هم افزایش می‌دهد که خود مشکلات بسیار دیگری به دنبال داشته و برای نظام اسلامی ما اصلاً قابل قبول نیست. ولی این یک حقیقت است که بدنه اجتماعی این روزها با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و اگر سیاست‌های اشتباه دولت کنونی ادامه یابد، این موضوع بغرنج‌تر هم خواهد شد. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: در سطح خرد موضوعات اقتصادی اعم از افزایش تورم، کوچک شدن سفره های مردم، مانور اشرافیت طبقات مرفه و کاهش قدرت خرید مردم دغدغه اصلی است. البته در حوزه اجتماعی و فرهنگی هم موضوع بیکاری با توجه به وسیع بودن پیامدهای ناگوار آن باید هرچه سریع‌تر برای آن راه حلی دیده شود.

ظهره وند توضیح داد: اما در سطح کلان نیز این روزها جامعه ما با دغدغه و معطلی روبه‌رو است که فقیر و غنی، شهری و روستایی و دیگر تقسیم بندی‌ها را نمی‌شناسد. این مشکل هم دورنمای تاریکی است که سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم آقای روحانی به ارمغان آورد و در صورت ادامه آن معلوم نیست چه آینده‌ای در انتظار تک تک اعضای جامعه باشد. وی ادامه داد: عدم قطعیت، ثبات و پیش‌بینی ناپذیری آینده کشور و حرکت آن به سمت ناکجا آباد تحت سیاست های نادرست، موضوعی است که بسیار خطرناک بوده و دغدغه عمده مردم است که باید از سوی رئیس جمهور آینده حتماً برای آن چاره اندیشی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.