در حالی قیمت مواد شوینده و بهداشتی با اعلام انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ۲۵ درصد گران شد که این اتفاق و گرانی برای سومین بار در یک سال و نیم گذشته رخ داده است.

 آب بستن به قیمت مواد شوینده!

بر این اساس و پیش از این و از اسفند ۹۸ (شیوع کرونا) تا امروز به جز مورد اخیر دو بار دیگر شوینده‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شده بود؛ اولین بار در خرداد ۹۹ بود که قیمت‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت و بار دوم نیز اوایل آبان ۹۹ بود که رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرد.

رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی گرانی مواد اولیه پتروشیمی، گرانی حمل و نقل و از طرفی افزایش هزینه‌های دستمزد را از جمله عوامل گرانی مواد شوینده دانست و گفت: ما در روزهای اخیر شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی بودیم که این سبب افزایش قیمت محصولات می‌شود، اما سازمان حمایت از مصرف‌کننده، شرکت‌های تولیدی را پاسخگوی افزایش قیمت‌ها می‌داند در حالی ‌که عوامل مختلفی از جمله تحریم بسیار بر افزایش هزینه تولید اثرگذار است.

سیدهادی نبی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: متأسفانه افزایش قیمت پایه مواد پلاستیکی موجب افزایش قیمت قوطی و بسته‌بندی محصولات شده و این فقط یکی از علل افزایش قیمت‌های اخیر ما بوده است؛ حال چطور از ما انتظار می‌رود قیمت محصولات را ثابت نگه داریم در حالی که همه چیز گران شده و می‌شود.

ضوابط ضد تولید

وی با بیان اینکه در ۱۲ ماه گذشته حدود پنج ماه ممنوعیت صادرات محصولات بهداشتی را داشتیم، در حالی که صادرات مواد اولیه به وفور در حال انجام بود، تأکید کرد: این اقدام سبب ضربه به تولید، کمبود و افزایش قیمت شدید مواد اولیه در داخل و از بین رفتن بازارهای بدست آمده در حوزه صادرات در کشورهای همسایه شده به طوری که در حال حاضر ترکیه جای ما در این بازارها گرفته و حداقل ۶ ماه زمان برای بازیابی بازارهای قبلی لازم است.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های جهانی در پی بهبود وضعیت جهانی کرونا و از طرفی رشد بازارهای جهانی و حرکت بازارها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، افزود: قیمت‌های مواد اولیه در بازار جهانی در حال حاضر بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است، به عبارتی کالایی که ما در یک تن هزار یورو خریداری می‌کردیم در روزهای گذشته به هزار و ۸۰۰ یورو رسیده است.

رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی تصریح کرد: ۷۰ درصد مواد اولیه بسیاری از محصولات ما از خارج از کشور تأمین می‌شود که با بالا رفتن قیمت دلار و بحث تحریم‌ها و سرباز زدن همکاری شرکت‌های معتبر با ایران، شرکت‌های حمل و نقل هزینه‌های بیشتری را برای انتقال به ایران می‌گیرند که همه این‌ها بر افزایش قیمت محصول اثرگذار است.

همیشه پای غیرمجازها در میان است

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در صنعت مواد شوینده، وجود کارگاه‌های زیرزمینی غیرمجاز است که این مواد را با کیفیت نامطلوب وارد بازار کرده و به این صنعت ضربه وارد می‌کنند. ما این موضوع را به اداره بهداشت اطلاع دادیم، اما گفتند شناسایی این‌ها در حوزه وظایف اداره بهداشت نیست.

وی گرانی محصولات شوینده و بهداشتی را به ضرر تولیدکنندگان و فروشندگان دانست و گفت: با توجه به توان مالی، مردم مصرف خود را به حداقل می‌رسانند و زمانی که مردم مصرف خود را در این دسته از کالاهای بهداشتی کاهش دهند، بهداشت جامعه به خطر می‌افتد که حتی ممکن است بعضی عواقب دیگر به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.