رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهدمقدس گفت: با توجه به گشت‌ها و پایش‌های صورت گرفته و همچنین تعامل یگان حفاظت این اداره با سایر ادارات و ارگان‌های نظامی و انتظامی در راستای برخورد با متخلفان شکار و صید و دامداران غیرمجاز، سلسله این اقدام‌ها منجر به دستگیری ۱۸ شکارچی غیرمجاز در دو هفته گذشته شد.

دستگیری هشت گروه متخلف شکار و صید

برخورد با عاملان فروش عقاب در فضای‌مجازی

مرتضی شیرزور در تشریح نخستین اقدام بیان کرد: درپی رصد فضای‌مجازی توسط کارشناسان مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد فردی شناسایی شد که یک بهله جوجه پرنده شکاری عقاب طلایی را در سایت «دیوار» به مبلغ ۳۵ میلیون تومان به فروش گذاشته بود.

در ادامه دستور داده شد پیش از فروش این پرنده باارزش، دیگر اقدام‌های مورد نیاز صورت بگیرد و این‌گونه شد که چندین ساعت بعد عامل فروش پرنده شکاری عقاب طلایی در پی یک قرار صوری با همکاری نیروهای معاونت عملیات حوزه مقاومت بسیج ۱۰ سپاه حضرت مسلم(ع) به محاصره درآمد و به همراه همدستش دستگیر و از ناحیه آن‌ها یک بهله پرنده شکاری

عقاب طلایی آسیب‌دیده کشف شد. همچنین یک دستگاه خودرو پراید که پرنده  شکاری با آن به محل آورده شده بود، توقیف شد. وی گفت: افراد دستگیرشده پس از هماهنگی تحویل کلانتری ۳۳ شهید باهنر شدند.

خارج کردن ۸۰۰ رأس دام از مناطق‌ممنوعه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد ادامه داد: در مأموریت دیگر که با حضور عوامل یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان مشهد برای کنترل پروانه‌ چرای دام و خروج دام‌های غیرمجاز از مناطق تحت مدیریت به مرحله اجرا درآمد، پس از حضور تیم‌های گشتی در یکی از این مناطق، چهار متخلف شکار و صید دستگیر شدند و از ناحیه آن‌ها یک قبضه اسلحه شکاری تک لول کالیبر ۱۲ غیرمجاز، سه تیر فشنگ غیرمجاز چهارپاره، یک تیر فشنگ ساچمه و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و توقیف شد.

از سوی دیگر در این مأموریت ۸۰۰ رأس دام غیرمجاز از منطقه خارج شد و متخلفان به مرجع قضایی معرفی شدند.

صیادان تحت تعقیب در محاصره

مرتضی شیرزور اشاره‌ای به عملیات تعقیب و گریز چهار شکارچی پرندگان وحشی کرده و  در این راستا عنوان کرد: در این عملیات چهار صیاد پرندگان وحشی که در شهرستان‌های اطراف دست به تخلفاتی زده و از سوی  مأموران یگان حفاظت محیط زیست تحت تعقیب بودند، توسط همکاران ما مورد شناسایی قرار گرفتند، اما آن‌ها که خود را دستگیر شده می‌دیدند از محل متواری شده که از نیروهای معاونت اطلاعات حوزه مقاومت بسیج ۱۰ سپاه حضرت مسلم(ع) خواسته شد در شناسایی متهمان به مأموران یگان حفاظت محیط زیست مشهد کمک کنند و در پی این اقدام افراد تحت تعقیب که تمامی آن‌ها از اتباع‌خارجه هستند، دستگیر شدند. بازرسی لوازم همراه آن‌ها منجر به کشف پنج قطعه بلدرچین وحشی صید شده، دو رشته تور مخصوص صید بلدرچین ‌و یک دستگاه شبچه شد. در ادامه خودرو پژو پارس صیادان هم توقیف و آن‌ها  پس ‌از تکمیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد گفت: مدتی پیش گزارشی به محیط زیست واصل شد که نشان می‌داد فردی با ساخت یک استخر ذخیره آب غیرمجاز در حوالی تپه‌سلام مشهد سبب شده  چندین حیوان وحشی با افتادن در آن تلف شوند. همچنین بررسی‌های میدانی نشان داد استخر مذکور بدون مجوز ساخت و حتی اطراف آن  هیچ‌گونه مانع یا فنس نصب نشده و همین امر موجب تلف شدن یک قلاده روباه و یک سرخرگوش شده است. در ادامه عامل این اقدام دستگیر و برای برخورد قانونی راهی مراجع قضایی شد.

شیرزور تصریح کرد: از سوی دیگر مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد در حین گشت و پیمایش منطقه تحت کنترل  زمانی که به حوالی روستای قشلاق رسیدند، دو صیاد پرندگان وحشی از نوع کبک و تیهو را مشاهده و پیش از اینکه آن‌ها حیوانی را صید نمایند، دستگیر کردند و از ناحیه آن‌ها دو رشته دام صیادی و یک عدد نوارکاست صدای کبک  و تیهو کشف و خودرو مزدا دوکابین متخلفان هم توقیف شد.

تلف شدن یک بهله«لیل»

این مقام مسئول در محیط زیست شهرستان مشهد بیان کرد: فردی که اقدام به صید و زنده‌گیری یک بهله پرنده شکاری «لیل» نموده و حیوان را در شرایطی بسیار نامناسب در یک خانه متروکه نگهداری می‌کرد، شناسایی و دستگیر شد. در پی بازرسی از محل اختفای این فرد یک بهله پرنده شکاری لیل آسیب‌دیده نیز کشف و پرنده برای درمان به اداره دامپزشکی منتقل شد. شیرزور ادامه داد: با وجود تلاش ‌فراوان برای مداوای پرنده، این حیوان به دلیل نگهداری در فضای نامناسب و همچنین تغذیه ناسالم، تلف شد و از همین رو متخلف ملزم به پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست خواهد شد.

مرتضی شیرزور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد تصریح کرد: پیرو گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر حضور سه متخلف شکار و صید با دو دستگاه موتورسیکلت در ارتفاعات کوه بزنگان برای شکار جانواران وحشی، با توجه به وسعت منطقه، از نیروهای معاونت عملیات ناحیه مقاومت سپاه حضرت مسلم(ع) خواسته شد برای پایش میدانی همراه نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، منطقه را تحت کنترل بگیرند. پس از حضور مأموران در محل و دو گروه شدن آن‌ها و چند ساعت دوربین‌کشی و پیاده‌روی در ارتفاعات، سرانجام سه شکارچی را که نزدیک آبشخور حیوانات کمین زده بودند پیش از اینکه حیوانی را شکار نمایند، در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند. از ناحیه آن‌ها یک قبضه اسلحه شکاری تک لول کالیبر ۱۲، پنج تیر فشنگ غیرمجاز چهارپاره دست‌ساز و ۱۰ تیر فشنگ ساچمه‌ای کشف شد. وی بیان کرد: همچنین دو دستگاه موتورسیکلت متعلق به شکارچیان هم توقیف شد. در یکی‌دیگر از عملیات‌ها یک شکارچی که با ساخت خانه باغی آنجا را تبدیل به محلی برای اقدام‌های خلاف قانون کرده بود، دستگیر و از داخل محل مذکور یک قبضه اسلحه دولول کالیبر ۱۲(قاچاق)، دو تیرفشنگ غیرمجاز چهارپاره، ۲۸ تیر فشنگ ساچمه‌ای و یک دستگاه دوربین‌چشمی که به طرز ماهرانه‌ای جاسازی شده بود کشف شد و فرد خاطی هم تحویل عوامل انتظامی پاسگاه

سد کارده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.