مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: امسال قطعی برق منجر به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید محصولات اساسی شده است.

قطع برق افت ۲۰ درصدی تولید گندم را رقم زد

به گزارش قدس آنلاین سید جعفر حسینی با اشاره به تاثیر قطعی برق بر تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: انرژی برق در بحث تولید محصولات اساسی کشاورزی نقش بسزایی دارد.

او با اشاره به اینکه عمده محصولات کشاورزی از طریق آب‌های سطحی و زیرزمینی تولید می‌شوند، افزود: بخش محصولاتی که از آب‌های سطحی تولید می‌شوند، منبع تامین انرژی برق یا گازوئیل است و عمده محصولات آبی که از آب‌های زیرزمینی است، با قطعی ۴ ساعته در طول روز در کاهش تولید تاثیر بسزایی دارد.

حسینی با بیان اینکه با قطعی برق روزانه یک ششم ظرفیت تولید از مدار خارج می‌شود، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی امسال تولید گندم در شرایط سختی قرار دارد و به رغم آنکه تولید چندانی از دیم زارها نداریم، اما تولید گندم‌های آبی تحت شعاع قطعی برق قرار گرفته است‌. به عنوان مثال از هر ۱۰۰ هکتار گندم با قطعی برق، یک ششم معادل ۲۴ هکتار از مدار خارج می‌شود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید محصولات اساسی خبر داد و گفت: امسال قطعی برق زودتر از سال‌های قبل شروع شده که همین امر منجر به کاهش تولید محصولات اساسی همچون ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه، برنج و گندم شده است.

به گفته حسینی، قطعی برق آسیب جدی به تجهیزات برق چاه‌های کشاورزی وارد می‌کند که با این وجود کشاورزان به شدت از این خاموشی‌ها ناراضی هستند؛ چرا کاهش خاموشی سطح شهری و حوزه صنعت بر دوش کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی گذاشته شده که این موضوع امنیت غذایی را به خطر انداخته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قانون حمایت از بخش کشاورزی کم‌نیست، بیان کرد: بنابر ماده واحده برقی کردن چاه‌های کشاورزی، اصرار به تامین ۲۴ ساعته برق چاه‌های کشاورزی دارد، همچنین ماده ۲۵ قانون فضای بهبود کسب و کار اصرار دارد که کشاورزی در اولویت خاموشی‌ها نباشد، این در حالی است که امسال زودتر از سال‌های گذشته خاموشی داریم که انتظار می‌رود، وزارت نیرو مشکل خاموشی بخش کشاورزی را حل کند.

او با تاکید بر این مسئله که نگاه بر بخش کشاورزی باید تولیدی و تامین کننده امنیت غذایی باشد، گفت: وزارت نیرو باید جوابگوی ضرر و زیانی که به کشاورزان وارد می‌شود، باشد چرا که در قانون بهبود فضای کسب و کار به صراحت اعلام شده که در صورت خاموشی زیان تولیدکننده باید جبران شود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی در پایان تصریح کرد: علی رغم آنکه وزارت نیرو اعلام می‌کند که کمبود یا قطعی برق‌ ناشی از کشف رمزارزهاست، جای این سوال مطرح است که چرا با آن‍ها برخورد نمی‌کنند؟ آیا کشاورزان هم باید تولید را تعطیل کنند و به سمت تخلف روند؟ با این‌حال از وزارت نیرو انتظار می‌رود که نگاه جدی بر بخش کشاورزی داشته باشد چرا که کشاورزان هدفشان تولید است و کسب درآمد از این طرق را نمی‌پسندند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.