مشهد- حمید مشتاقی تحصیل کرده حسابداری نامزد شورای شهر در گفت و گو با قدس آنلاین از نقش بسیار مهم شورای شهر می گوید و برخی آسیب های مدیریت شهری فعلی را نقد می کند.

نباید در مشهد کارخانه ای با ۳۰۰ نفر نیرو، معطل یک مجوز بماند

حمید مشتاقی تحصیل کرده حسابداری و از نخبگان و پژوهشگران مشهدی است که می خواهد در صورت خواست مردم مشهد، در حوزه اقتصاد به شهر مشهد کمک کند. او در گفت و گو با ما از نقش بسیار مهم شورای شهر می گوید، برخی آسیب های مدیریت شهری فعلی را نقد می کند و برنامه هایش برای بعضی مشکلات فعلی شهر مشهد را تبیین می کند. گفت و گوی ما با او را از نظر می گذرانید.

لطفا خودتان را معرفی و سوابق تحصیلی و شغلی تان را بفرمائید

من حمید مشتاقی متولد ۱۳۵۰ در شهر مشهد هستم. دپیلم خودم را در مشهد در رشته حسابداری گرفتم و بعد از آن به تهران رفتم و در رشته حسابداری ادامه دادم. در حال حاضر در حال تحصیل در مدرک دکترای حسابداری و مشغول فعالیت اقتصادی و ثبت یک موسسه در حوزه حسابداری هستم. در حال حاضر هم افتخار دارم که در شورای شهر مشهد نامزد شدم تا به مردم شهر مشهد خدمت کنم.

در چه سمت هایی تا کنون مشغول خدمت بوده اید؟

بنده رئیس انجمن علمی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ایران هستم. عضویت در کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و حضور در سازمان کتابخانه ها و موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از دیگر سوابق من است. همچنین من چند کتاب و مقاله در رشته حسابداری و مدیریت مالی نگارش کرده ام و بیش از ۲۰ سال سابقه مدیریتی و اجرایی و کارآفرینی در شرکت های دولتی و خصوصی دارم.

اهمیت شورای شهر در زندگی روزمره مردم را چقدر می بینید؟

رفاه و مسائل اجتماعی و زندگی شهری مردم همه به شوراها باز می گردد. از خط کشی های خیابان ها و استانداردهای حمل و نقل بگیرید تا حوزه های عمرانی شهر. به عنوان مثال یکی از کوچه هایی که خود من رفت و آمد دارم، با یک طرح شهرداری منطقه منحنی شده و رفت و آمد از آن سخت شده است. یا یک مورد دیگر مشاهده کردم که در مقابل منزل فردی، به عده ای مجوز باشگاه پرورش اندام داده اند که این مسئله زندگی اهالی منطقه را مختل کرده است.

مهمترین وظایف شورای شهر را در چه مواردی خلاصه می کنید؟

وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر در قانون اساسی و قوانین عادی ما فهرست شده اند که اگر من بخواهم مهمترین آنها را ذکر کنم، به انتخاب شهردار برای مدت چهار سال، نظارت بر  اجرای مصوبات شورا و نظارت بر خدمات دهی شهرداری به مردم اشاره می کنم.

هویت اصلی شهر مشهد را در چه عنصری می دانید؟

طبعاً امام رضا (ع) عنصر هویتی شهر مشهد است که این شهر را به پایتخت معنوی جهان اسلام تبدیل کرده است. البته ما در شهر مشهد بزرگان زیادی هم داریم که به لحاظ تاریخی برای ما جایگاه والایی دارند که به عنوان نمونه می توانم به حکیم ابوالقاسم فردوسی و مرحوم حاجی حسین ملک و شعرایی چون بهار و اخوان ثالث اشاره کنم.

مهمترین ضعف های دوره فعلی شورای شهر مشهد به ویژه در زمینه اقتصادی را چه می دانید؟

عمده ترین مشکلات و معضلات شهرها را می توان در مسئله عدم مهار مهاجرت و حاشیه نشینی دانست که مشهد در نتیجه این مدیریت به حاشیه نشین ترین شهر ایران با ۱.۵ میلیون نفر حاشیه نشین تبدیل شده است. عدم توجه جدی به هویت شهری و نبود راهبردهای تدوین شده هم از نقدهای دیگری است که می توان به مدیریت فعلی وارد دانست.

در مشهد مشکلات زیادی وجود دارد. اگر بخواهید چند مورد از این مشکلات را که برای حل آن آمده اید، نام ببرید به چه مواردی اشاره می کنید؟

یکی از مهمترین این مشکلات حمل و نقل است. اگر پنج شنبه یا جمعه مسیرتان به بلوار وکیل آباد خورده باشد از شدت ترافیک کلافه می شوید. ما در منطقه هاشمیه مشهد زندگی می کنیم. ماهی نیست که در این منطقه و به خصوص تقاطع این خیابان با بلوار وکیل آباد تصادف منجر به مرگ نداشته باشیم. ضعف خطوط مترو، کم بودن تعداد اتوبوس و سایر خدمات شهری از دیگر مشکلات مشهد هستند.

حتماً قبل از ثبت نام در انتخابات، فعالیت کمیسیون های شورای شهر مشهد را بررسی کرده اید. پس از حضور در شورا قصد دارید عضو کدام کمیسیون بشوید؟

من با توجه به سوابق تحصیلی و کاری ای که در حوزه حسابداری و اقتصاد دارا هستم، بنا دارم در کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد حاضر شوم.

برای کسب درآمد پایدار شهری چه راهکارهایی توصیه می کنید؟

در قانون اولیه شهرداری‌ها، قانونی در زیر مجموعه قانون مدیریت واحد شهر، جایگاه شهرداری یا مدیر شهر در ساختار مدیریت شهر، نقش بالایی در سلسله مراتب ساختاری و خدماتی بود، اما با ابطال مفاد این قانون، سیستم شهرداری صرفاً به یک سیستم مدیریت هزینه و درآمد تبدیل شد و نقش شهرداری از جایگاه یک مدیر به نقش خدمات رسان تغییر پیدا کرد در حالی که در دنیا به خصوص در کشورهای توسعه یافته شهرداری سعی دارد با راهبری شهر به سمت پروژه‌های درآمد زا مثل جذب توریست یا ساخت کارخانه‌ها در مجموعه‌های صنعتی درآمدزایی کند. ما در مشهد می توانیم از طریق فنی حرفه ای و گسترش صنایع دستی، ترویج فرهنگ موزه، راه اندازی کشاورزی و تولید و صنعت توریسم و هتلداری برای شهر درآمد ایجاد کنیم.

از مشکلات مدیریتی شورای شهر مشهد اگر بخواهید چند مورد را ذکر کنید، چه مواردی را لیست می کنید؟

وضعیت اداری و بروکراسی شاید یکی از مهمترین مشکلات باشد. یکی از مهمترین مشکلات شورای شهر مشهد است. طرح های خوبی در مشهد تهیه شده که در پیچ و خم های اداری گم شده است. مسئله دیگر، دست و پا گیر بودن برخی قوانین شهری هستند. من اخیراً بازدیدی داشتم از یک کارخانه که با ۳۰۰ پرسنل به خاطر یک نقص آیین نامه ای و مجوزی در بحث آتش نشانی، کل کار تعطیل شده بود. یکی دیگر از مسائل هم شفاف نبودن همه هزینه ها و درآمدهای شهرداری است.

چه راهکارهایی برای گزارش دهی به مردم پیش بینی کرده اید؟

گزارش به مردم باید اولاً صادقانه باشد و ثانیاً باید به روز باشد. گزارش دیرهنگام به مردم کفایت نمی کند. من مهر ماه ۹۹ برای کاری به دفتر شهردار مراجعه کردم و درخواست وقت ملاقات با شهردار داشتم. منشی شهردار به من گفت که شهردار تا بعد از عید وقت ملاقات ندارد و حتی به محل کار خود هم نمی آید! این خیلی خطرناک است که شهردار از مهرماه تا پایان سال جلسه و بازدید داشته باشد! ارتباط شهردار و اعضای شورای شهر با مردم نباید به این شکل باشد. اگر کار به کاردان سپرده شود این اتفاق نمی افتد.

متقابلاً چطور از مطالبات مردم مطلع می شوید؟

شوراهای محلات در حال حاضر وسیله ارتباطی خوبی هستند. فضای مجازی و همچنین ظرفیت مساجد و تشکل ها و اتحادیه ها می توانند بستر خوبی برای ارتباط مردم با مدیران شهری باشند.

درباره معضل نشاط اجتماعی چه برنامه ای دارید؟

من تلاش می کنم تا زمینه استفاده رایگان از خدمات شهری برای محصلین، دانش آموزان، ورزشکاران و دانشجویان فراهم شود. اگر این قشر تقویت شوند، نشاط به کل جامعه باز می گردد. در همین مشهد افرادی داریم که امکان خرید پول کتاب یا امکان یک تفریح ساده را ندارند، با این وضع امکان نشاط وجود ندارد.

فکر می کنید شورای شهر مشهد در چه حالتی موفق است؟

به نظرم در درجه اول باید شورا با اهل کار یعنی متخصصین این حوزه، مشورت کند، یعنی تمام تصمیمات صرفاً توسط اعضای شورای گرفته نشود و شبکه ای از نخبگان در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند. همچنین باید همه مسائل را با مردم در میان بگذارند.

اگر ان شاء الله منتخب مردم مشهد شدید، در شورای شهر آینده چطور با سایر اعضای تعامل می کنید؟

ما شوراها را باید با هدف گذاری برنامه ریزی موثر، سازماندهی، به کار گماردن همه نیروهای انسانی و رهبری و هدایت اداره می کنیم.  ما در شورا قرار است مدیریت کنیم نه ریاست بین مدیریت و ریاست تفاوت های زیادی وجود دارد. ما باید در شورای پیش رو زمان کمتری را صرف درگیری ها کنیم و بیشتر روی اصلاح و پیشرفت تکیه کنیم.

اگر در جمع بندی نکته ای دارید بفرمائید.

من در پایان می خواهم خواهش کنم از مردم که در انتخابات حضور داشته باشند. وظیفه خودشان بدانند که در ساختن شهرشان مشارکت کنند، به هر حال این کشور و این شهر مال خود مردم است و همه باید در مدیریت آن نقش داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.