سقوط سهمگین شاخص بورس از نیمه‌های سال گذشته به این سو و متضرر شدن سهامداران خرد، ساماندهی این بازار و جبران مافات برای مردم را به یکی از وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری تبدیل کرده و کاندیداها حساب ویژه ای روی رای سهامدارن خشمگین و ناامید باز کرده‌اند.

از بورس "مایکروفری" تا سپر مردم شدن

به گزارش قدس آنلاین بورس که ۵ ماه ابتدایی ۹۹ را تقریبا طلایی سپری کرده بود از مرداد ماه ناگهان به تدریج از قله ۲ میلیون واحد عقب نشینی کرد و ظرف ماه‌های گذشته خروج شتابان نقدیگی را به خود دید تا بدین ترتیب در کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به استقبال رئیس جمهور سیزدهم برود.

 در فاصله کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هر یک از ۷ نامزد، تلاش می‌کند خود را منجی مردم و سرمایه های بورسی نشان دهد و آینده این بازار را در صورت شکل گیری دولت مطلوبشان، باز هم سبز و صعودی ترسیم کند.

حل مشکلات بورس در ۳ روز!

امیر حسین قاضی زاده که به گفته خودش هیچ وقت در بورس سرمایه گذاری نکرده، باور دارد می‌توان ۳ روزه مشکل بورس را حل کرد!

 او خودش را اولین کسی می‌داند که ریشه بحران بورس را شناسایی کرده و وعده داده پولهای خارج شده از بورس توسط دولت را در قالب صندوق تثبیت سرمایه به بازار برگرداند. قاضی زاده می‌گوید: ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در صندوق تثبیت بازار به چرخش در می‌آوریم. من به عنوان وکیل مردم از تخلف شبیه به دزدی دولت از سهامداران شکایت کرده و فارغ از شعارزدگی در ۹ ماه اخیر این پرونده را دنبال کرده‌ام. بورس یک مسئله حاد، ساختاری و مزمن دارد که بخش ساختاری آن در مجلس در حال اصلاح است و بخش حاد آن با سه دستورالعمل در سه، چهار روز اول دولت پیش بینی شده که به سمت بهبود بازار سرمایه برویم.

کاندیدایی که سپر مردم است

محسن رضایی هم وعده داده صندوق جبران برای مالباختگان ایجاد و بین  تولید و بورس ارتباط برقرار می کند چون به تعبیر خودش آمده تا سپر مردم باشد نه مردم سپر او شوند! این کاندیدا می گوید: بورس را به شاخص یک و نیم میلیون واحد می‌رسانم و به تدریج آن را ارتقا می‌دهم. سرمایه‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را بیمه می‌کنم چرا که به گفته او ۹۰ درصد سرمایه گذاران کمتر از ۵۰  میلیون تومان سرمایه دارند.

سید ابراهیم رئیسی هم به فعال شدن صندوق جبران خسارت معتقد است و ادامه می‌دهد:  این صندوق اعتماد مردم را به بازار افزایش می‌دهد. بورس نباید محل جبران کسری بودجه دولت باشد و حقوقی‌ها حق ندارند در این بازار نوسان ایجاد کنند.

بورس، مایکروفر نیست!

کاندیدای دیگر عبدالناصر همتی است که به مداخله در بورس اعتقاد ندارد اما به خود بورس، صد در صد اعتقاد دارد!

او می‌گوید: بورس "مایکروفر" نیست که بتوان سه روزه مشکلش را حل کرد. هر چند دولتم می‌تواند بورس را احیا کند اما ادعای انجام  این کار ظرف دو سه روز را ندارم!

علیرضا زاکانی هم با بیان اینکه دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ از بورس برداشت کرد، وعده می‌دهد: خود را مکلف به هدایت نقدینگی به بورس می‌دانیم. با سیاستگذاری دقیق، تعادل و ثبات را به بازار سرمایه بر می گردانم و از طریق آموزش و پیشگیری از منفعت طلبی بورس، امکان هدایت نقدینگی به بازار سرمایه را ایجاد می‌کنم تا سرمایه‌های راکد، مولّد شوند.

محسن مهرعلیزاده هم به عدم دخالت در اقتصاد اشاره می‌کند اما برنامه خاصی برای حمایت از بورس تاکنون نداشته است. او اضافه می‌کند: آنهایی که می خواهند در یک یا دو شب بازار بورس را درست کنند و فساد را ریشه‌کن کنند، اقتصاد را نمی‌شناسند.

شورای ثبات نهادهای مالی در راه است؟

سعید جلیلی هم بازار سرمایه را محلی برای جذب مردم و نه کوره ای برای سوزاندان سرمایه‌های آنان توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: شورای ثبات بین نهاد های مالی ( بانک مرکزی، بیمه مرکزی و بازار سرمایه) را ایجاد خواهم کرد چرا که بازار سرمایه باید مطمئن و پایدار باشد و لازم است از تکرار خطاها جلوگیری کرد. او وعده می دهد در سه ماهه نخست برای سهامداران خرد بورس امنیت ایجاد کند.

وعده‌هایی که قادر نیست مشکلات مزمن را حل کند

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حالی امروز شنبه بیست و دوم خرداد سومین و آخرین مناظره تلویزیونی خود را برگزار خواهند کرد که شعارهای بورسی شان به هیچ وجه چنگی به دل کارشناسان این  بازار نزده و فاقد نگاه تخصصی است.

از نگاه کارشناسان اقتصادی و حتی شهروندانی که سرمایه‌هایشان در بورس، به شدت آسیب دیده آن چه از طرف کاندیداهای ریاست جمهوری برای بهبود و نجات بورس وعده داده شده تنها جنبه جلب رای دارد. نگاهی به انتقادات کارشناسی مطرح شده در فضای مجازی نشان می‌دهد با این وعده‌ها نمی‌توان مشکلاتی را که طی چند دهه گذشته در اقتصاد و بازار سرمایه ایران رخنه کرده، در کوتاه ترین زمان مرتفع ساخت اما شاید با چنین وعده هایی شاهد شکل گیری موج های تبلیغاتی ضعیف به سود برخی کاندیداها باشیم.  

مداخلات دولت در بورس طی سالهای اخیر، شکل گیری حباب قیمتی در اغلب سهام ها و رفتارهای شتاب زده در آزادسازی سهام عدالت که گفته می شود در افت بورس، نقش غیرقابل انکاری داشته، مواردی است که از نگاه کارشناسان بازار سرمایه قابل انکار نیست و به باور آنان اگر قرار است تحولی در بازار رخ دهد باید به دور از چنین مداخلاتی و توام با تقویت ساختارهای اقتصادی و حمایت بی چون و چرا از تولید باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.