دور جدید رایزنی‌ها در وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ بعد از ۱۰ روز تنفس و انجام مشورت‌ها در پایتخت‌ها، امروز بعدازظهر در پایتخت اتریش از سر گرفته می‌شود.

دور جدید رایزنی‌ها در وین بعد از ۱۰ روز تنفس

قدس آنلاین: دور جدید مذاکرات وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام (ششمین دور مذاکرات وین) قرار است امروز بعدازظهر (شنبه) ۲۲ خرداد ماه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا از سر گرفته شود.

ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین برای شرکت در این نشست امروز (شنبه) وارد وین شد. 

* عراقچی: درباره این‌که دور آخر مذاکرات باشد یا خیر، قضاوت زود است

عباس عراقچی همچون دوره‌های قبل، چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه نیز در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت و به تشریح روند مذاکرات پرداخت. وی پس از شرکت در این نشست در گفت‌وگویی اعلام کرد: مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی مانده و باید در مورد آنها تصمیم گیری شود. ما هفته آینده دور جدید مذاکرات را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم که در موضوعات مختلف پیشرفت داشته باشیم، ولی درباره این‌که دور آخر مذاکرات باشد یا خیر، قضاوت زود است.

وی گفت: اختلاف نظرها درباره مسائل جدید نیست، در واقع اختلاف نظر در خصوص موضوع‌هایی اصلی در ارتباط با نحوه بازگشت طرفین به توافق است.

در همین خصوص «ابوالفضل عموئی» سخنگوی کمیسیون به نقل از عراقچی عنوان کرد که در بخش تحریمی موارد مشخص تحریم افراد، نهادها و بخش‌های اقتصادی مهمی باقی مانده است که هیأت مذاکره کننده بر رفع آنها اصرار دارد.

این مذاکرات که با هدف لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام از امروز دوباره در وین از سر گرفته می‌شود، در حالی برگزار می‌شود که خبرگزاری رویترز اخیرا به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای هنوز با بازگشت به  برجام فاصله دارند.

از سوی دیگر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم روز جمعه در توئیتر نوشت که مذاکره کنندگان امیدوارند که ششمین دور مذاکرات وین، آخرین دور گفت‌وگوها باشد. نماینده روسیه همچنین در سخنانی پیش‌بینی نتیجه مذاکرات وین را به دلیل حل نشدن برخی موضوعات که برای ایران و آمریکا از اهمیت برخوردارند، دشوار توصیف کرده بود.

در این میان، شاهد اظهارنظری از سوی وزیر خارجه چین بودیم، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در اظهاراتی با تاکید بر لزوم افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی، اقدامات زورگویانه آمریکا را منشأ اصلی مشکلات بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواند.

سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی هم طرحی ارائه کرده‌اند که خواستار منوط کردن هرگونه توافق با ایران به کسب اجازه از نهاد قانونگذار در آمریکا است.

علاوه بر این، وزارت خارجه آمریکا نیز شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که واشنگتن معتقد است دیپلماسی موثرترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر، «آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا در هفته گذشته در اظهاراتی گفت: «من پیش بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام،‌ صدها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند. اگر این تحریم‌ها با برجام ناسازگار نباشند، تا زمانی که رفتار ایران تغییر کند باقی خواهد ماند».

البته این اظهارات واکنش «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. ظریف در این باره در توئیتی نوشت: هنوز مشخص نشده است که آیا رییس‌جمهور آمریکا و بلینکن وزیر خارجه این کشور حاضرند تا سیاست شکست‌خورده «فشار حداکثری» ترامپ و پامپئو را دفن کرده و از بکارگیری تروریسم اقتصادی به عنوان «اهرم» چانه‌زنی دست بردارند یا خیر. ایران پایبند به برجام است. کافی‌ است بند ۳۶ را بخوانید. زمان تغییر مسیر است.

* خروج نام ۳ مقام سابق ایرانی از فهرست تحریم‌های آمریکا

از جمله تحولاتی که در این میان رخ داد، خروج نام ۳ مقام سابق ایرانی از فهرست تحریم‌های آمریکا بود.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا درباره خروج نام ۳ مقام سابق ایرانی از فهرست تحریم‌ها توضیحاتی ارائه و اعلام کرد: «وزارت خارجه و خزانه‌داری، تحریم‌ها علیه سه مقام سابق دولت ایران و ۲ شرکت را که سابقاً در زمینه خرید، اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران فعال بوده‌اند، رفع کرده است. این اقدام در نتیجه تغییر در وضعیت یا رفتار طرف‌های تحریم‌ شده صورت گرفت و تعهد ما را به رفع تحریم در صورت تغییر در وضعیت یا رفتار اشخاص تحریم‌شده نشان می‌دهد.»

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در این باره گفت که لغو تحریم‌ها علیه چند مقام سابق و شرکت ایرانی روندی متداول در دولت آمریکا بوده و به برجام و مذاکرات وین ارتباطی ندارد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در این باره در توئیتی نوشت: خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌ شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود - خصوصا وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است. بایدن باید به جای پا گذاشتن جای پای ترامپ، با رفع موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، از «شکست حداکثری» او دست بکشد.

«مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم روز جمعه ۲۱ خرداد ماه در اظهاراتی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که ادعای دولت کنونی آمریکا درباره تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام فقط در حد حرف است و در عمل سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد.

* واکنش غریب آبادی به درخواست‌ها برای توقف اقدامات جبرانی ایران

از دیگر تحولاتی که در این میان رخ داد، برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند کاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و تمامی اطلاعات و توضیحات مورد نیاز را بدون تأخیر در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار دهد.

«کاظم غریب آبادی» نماینده دائم ایران در آژانس در پاسخ به درخواست‌ها برای توقف اقدامات جبرانی هسته‌ای، گفت: از ایران انتظار نداشته باشید در حالی که تحت تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه است، همچنان تعهدات هسته‌ایش را تحت برجام اجرا کند. 

در هفته‌ای که گذشت شاهد اظهارنظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بودیم. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه ۲۰ خرداد ماه با اعلام اینکه تلاش برای احیای برجام بی‌وقفه ادامه دارد، گفت: در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما مذاکرات به‌طور فشرده ادامه خواهد داشت. (اینجا بخوانید)

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم با تأکید بر لزوم بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی گفت که در صورتی که فشارهای حداکثری علیه ایران ادامه داشته باشد، احیای برجام ممکن نیست.

گفتنی است، پنجمین دور مذاکرات وین از چهارم تا ۱۲ خرداد در وین برگزار شد. عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه و پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی با بیان این‌که منطقا دور آینده می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین در اظهاراتی دیگر با بیان این‌که پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات در وین حاصل شده، ولی بر سر برخی موضوعات کلیدی باید به توافق دست یافت، گفت: زمان آن است که آمریکا و اروپا تصمیمات دشوار خود را بگیرند. 

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به صورت حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌های برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت‌ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود که این نشست نیز برگزار شد و ۲۹ اردیبهشت ماه نیز مجدد کمیسیون تشکیل جلسه داد و توافق کردند به پایتخت‌ها بازگشته و پس از آن چهارم خرداد ماه در وین دوباره مذاکرات از سر گرفته شد و ۱۲ خرداد ماه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام رایزنی‌ها برای انجام مشورت‌های بیشتر در پایتخت‌ها و تنفس، قرار است بعدازظهر امروز (شنبه) ۲۲ خرداد ماه در وین برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.