چندی پیش مستند «مهمان»‌ برگزیده پنجاهمین جشنواره فیلم رشد در بخش ملی شد؛ مستندی که به دغدغه‌های معلمان حق‌التدریسی می‌پردازد.

حق‌التدریسی‌هایی که  دیده  نمی‌شوند

این مستند را «میلاد اسماعیلیان» متولد ۶۴ در مشهد، کارشناس مهندسی عمران و ارشد علوم قرآنی و قاری قرآن ساخته است .

او می‌گوید: در کنار فعالیت‌های ساختمانی، در آموزش و پرورش نیز به عنوان معلم قرآن مشغول هستم و چند سالی است که مستندسازی را شروع کرده‌ام.

دغدغه‌های تربیتی

وی درباره ساخت مستند مهمان می‌گوید: ورودم به ساخت مستند، دغدغه‌های تربیتی من است. به عنوان یک معلم در آموزش همه گره‌های ذهنی‌ام، چرایی و تحلیل یک رفتار از ریشه است تا زمانی که آن رفتار محقق می‌شود.

این مستندساز با اشاره به اینکه مشوق‌های او در این راه برادر و یکی از دوستانش هستند، بیان می‌دارد: مستند مهمان که روایت سختی کار معلمان حق‌التدریس است به زوایای زندگی اجتماعی و فردی آن‌ها می‌پردازد، فیلم به تلاش‌های یک خانم معلم که دانش‌آموزان او چند دختر و پسر در پایه‌های اول و دوم دبستان هستند، می‌پردازد.

روش‌های مدرن آموزش در روستا

اسماعیلیان خاطرنشان می‌سازد: در سرکشی به روستاها در روستای اسلام‌قلعه که در ۶۰کیلومتری مسیر تربت‌حیدریه قرار دارد با این معلم آشنا شدم که در بحث آموزش بسیار پرتلاش و خلاق بود و از روش‌های نوین آموزش دنیا استفاده می‌کرد. او روی موضوع اختلالات تمرکز داشت که در آموزش و پرورش کمتر به این موضوع پرداخته شده است، از این رو تصمیم گرفتم این مستند را بسازم؛ چرا که دیده شدن این تلاش، رسالت من بود.

وی در خصوص مدت زمان این مستند می‌گوید: نسخه نهایی این فیلم ۲۳ دقیقه است و مدت زمان برای جشنواره ۱۵ دقیقه بود. این فیلم در سه جشنواره سینما حقیقت، فیلم کوتاه تهران و فیلم رشد ملی حضور پیدا کرده است.

وی در ادامه تصریح می‌کند: متأسفانه هیچ واکنشی از سوی مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص کسب این رتبه در جشنواره رشد مشاهده نشد و این در حالی است که در معاونت پژوهشی دفتر رشد در آموزش و پرورش، کارشان پیگیری جشنواره رشد است اما متأسفانه هیچ واکنشی ندیدم تا انگیزه‌ای برای سایر معلمان در سال‌های بعدی برای حضور در این جشنواره باشد .

او که پیش از این یک فیلم تجربی به نام «رزمگاه» درباره زلزله سفیدسنگ از توابع فریمان ساخته است، می‌گوید: هدف از ساخت آن فیلم فقط برای کمک خیران بود .

ادامه مسیر

وی درباره ساخت مستند بعدی‌اش نیز بیان می‌دارد: سوژه بعدی من مستندی درباره فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی برای دانش‌آموزان است.

لازم به ذکر است، مهمان در پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد که در بهمن ۹۹ برگزار شد، در بخش معلمان فیلمساز توانست در بین ۲۸ اثر راه ‌یافته

به بخش مسابقه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به خاطر کارگردانی نصیب میلاد اسماعیلیان و برادرش دانیال کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.