البرز- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز گفت: ۳۰۰ کانتینر محصولات کشاورزی تجار ایرانی در باکو تخریب و فاسد شد.

۳۰۰ کانتینر میوه و تره بار ایران در مرز آذربایجان فاسد شد

به گزارش قدس آنلاین، سید کاظم میرجلیلی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز بیان کرد: اکنون به دلیل فعال نبودن مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی صادرکنندگان مدتی طولانی برای اقداماتی مانند انجام آزمایش کشت معطل می‌مانند، به نحوی که روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ کانتینر محموله صادراتی  بعد از بارگیری، ۲۰ ساعت بعد به بنادر جنوبی از جمله جاسک، دیر و لنگه و شهید باهنر می‌رسد.

میرجلیلی با تاکید بر اینکه انتظار ما این است تا ارزیابی محصولات کشاورزی صادراتی استان در محل سردخانه‌های صادرکنندگان انجام شود، توضیح داد : بارهای صادراتی کشاورزی که بیشتر مشتمل بر سبزی و صیفی است همه بسته بندی شده است، در نتیجه باید در کوتاهترین زمان ارسال شود تا از خرابی محصول جلوگیری شود.

وی بیان کرد: برخی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی البرز به دلیل عدم تمدید کارت بازرگانی خود یا تعلیق آن تحت تاثیر مسئله برگشت ارزهای صادراتی از کارت‌های بازرگانی متفرقه استفاده می کنند و به همین دلیل صادرات خود را از خارج استان انجام دهند.
میرجلیلی با بیان اینکه در حال حاضر  مقصد محصولات کشاورزی صادراتی مشتمل سبزی و صیفی و میوه کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان و دبی و قطر است، افزود: یک مشکل دیگر ما در بحث حمل و نقل است، چون بخشی از کانتینرهای یخچال دار ما باید بروز شده و یا با کانتینرهای جدید جایگزین شود.

وی با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال گذشته بیش از ۳۰۰ کانتینر بار ایرانی مشتمل بر محصولات کشاورزی صادراتی مانند خیار، کیوی و گوجه فرنگی حدود ۲۵ روز در باکو نگه داشته شد، عنوان کرد: به دلیل عدم همکاری رایزن بازرگانی در کشور آذربایجان مدت ۲۵ روز بارها توقیف شد و خسارت جبران ناپذیری به صادرکنندگان وارد شد در صورتی که بانک مرکزی درخواست برگشت ارز را از صادرکننده طلب می کنند و کارت صادر کننده تعلیق می‌شود.

وی با بیان اینکه این محصولات فاسد شدند، افزود : صادرکنندگان این محصولات خسارت‌های ۵ تا ۲۰ میلیارد تومانی متحمل شدند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار استان البرز با تاکید بر اینکه باید در قالب اقدامات سیاست خارجی مشکلات موجود برای ارسال محموله‌های صادراتی به کشورهای همسایه حل شود، عنوان کرد : از طرفی حمل و نقل ما فرسوده است و برای واردات کانتینرهای یخچال دار به روز و جدید به کشور هم مشکل داریم، حتی در چند سال گذشته نتوانستیم حداقل سوخت مصرفی یخچال‌های حمل بار محصولات صادراتی در داخل را تامین کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.