استاندار خراسان رضوی در آستانه ۲۸ خرداد زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در نشستی با خبرنگاران به تشریح روند اقدام‌های انجام شده در استان پرداخت.

 تدارک ۱۹ میلیون تعرفه برای خراسان رضوی

محمدصادق معتمدیان با اشاره به این موضوع که در چند روز آینده یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سیاسی را در پیش خواهیم داشت، گفت: جمعه پیش رو سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و نیز دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری را برگزار خواهیم کرد که امیدواریم با حضور حداکثری مردم در سراسر کشور به‌ویژه خراسان رضوی برگ زرین دیگری در تاریخ افتخارات انقلاب ثبت شود.

وی همچنین به چهار رکن اصلی برگزاری انتخابات اشاره کرد و افزود: امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت چهار رکن اصلی انتخابات است که برای هرچه بهتر اجرا شدن این چهار رکن مسئولیت‌هایی برای دستگاه‌های مختلف پیش‌بینی شده است.

امنیت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخابات است که باید در فضایی امن این مهم اتفاق بیفتد در همین راستا در طول یک سال گذشته اطلس امنیتی استان شناسایی و مشخص شده است به‌ویژه نقاط مرزی ما با کشور افغانستان به عنوان یکی از کانون‌های ناامنی بیشتر مد نظر قرار گرفته است تا بتوانیم سنگرهای دفاعی خود را فراتر از مرزها داشته باشیم. در حال حاضر اجماع کاملی بین متولیان امنیت استان برقرار است، تنها ۱۹ هزار نفر از نیروهای انتظامی بحث برقراری امنیت انتخابات را برعهده خواهند داشت تا در استان انتخابات با شرایط امن برگزار شود.

 استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم و فشار زیادی به مردم آمده است تلاش کردیم با رصد شرایط اجتماعی درستی که داریم و فراهم آوردن شرایطی برای حل بیشتر مشکلات مردم، اجازه ندهیم مسائل اجتماعی تبدیل به مسائل امنیتی شود، اجازه ندهیم انباشت مطالبات مردم ایجاد شود و دستگاه‌ها را ملزم کردیم در چارچوب مقررات به حل مشکلات مردم بپردازند. در موضوع مشارکت حداکثری نیز همه ارگان‌ها مسئولیت دارند زمینه حضور حداکثری و مشاکت مردم در انتخابات را فراهم آورند. احزاب و به‌ویژه رسانه‌ها نقشی قابل توجه در این خصوص دارند.

خراسان رضوی پیشتاز مشارکت حداکثری انتخابات در کشور

معتمدیان بیان کرد: در استان و در انتخابات گذشته مردم حضوری حداکثری داشتند. در دوازده دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری میانگین کشوری ۹۶/۶۶ درصد بوده است که این میزان در استان ما ۷۵/۷۵ درصد ثبت شده که از این حیث در تمام ادوار در کل کشور بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است. در آخرین دوره این انتخابات میزان مشارکت هم‌استانی‌های ما ۵۰/ ۷۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در انتخابات شوراها میانگین کشوری در تمام ادوار ۲۲/ ۶۶ درصد بوده که این میزان در خراسان رضوی ۱۸/۶۶ درصد ثبت شده است، بیشترین میزان مشارکت با ۲۶/ ۷۳ درصد مردم خراسان رضوی به دوره پنجم برمی‌گردد.

میزان مشارکت در کل دوره‌های برگزاری انتخابات خبرگان رهبری در کشور ۵۵/۵۶ درصد بوده که در خراسان رضوی عدد ۷۶/۶۲ درصد به ثبت رسیده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد مردم استان نقش مؤثر و فعالی در انتخابات برگزار شده داشتند امیدواریم در این دوره از انتخابات نیز شاهد حضوری حداکثری باشیم.

۱۰۰هزار  نیرو درگیر برگزاری انتخابات در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر در استان مسئولیت برگزاری انتخابات را در روز ۲۸ خرداد برعهده دارند که براساس هماهنگی‌های صورت گرفته تلاش کردیم نظارت کاملی بر فرایند انتخابات داشته باشیم در همین راستا با هر کسی که بخواهد خلاف قانون اقدامی بکند برخورد خواهیم کرد.

معتمدیان بیان کرد: انتخابات شورای شهر در ۸۷ شهر استان برگزار می‌شود که از مجموع ۳هزار و۲۴۴ نفری که برای ۴۶۵ کرسی شوراهای شهر استان نام‌نویسی کرده بودند در مجموع ۲هزار و ۵۳۰ نفر توانستند تأیید صلاحیت خود را دریافت نمایند و در رقابت باقی بمانند. آمار نام‌نویسی برای شوراهای روستا ۱۶هزار و۵۹۶ نفر بوده که ۱۵هزار و۳۲۰ نفر تأیید صلاحیت شدند تا برای ۸هزار و۲۷۲ کرسی شوراهای روستا به رقابت بپردازند.

وی افزود: یکی از نگرانی‌ها در بحث برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد، کروناست که برای برطرف شدن این دغدغه هم در سطح ملی و هم در سطح استان شیوه‌نامه‌های ویژه‌ای درنظر گرفته شده است که چه در زمان نام‌نویسی نامزدها، چه تبلیغاتشان و چه روز انتخابات مورد توجه بوده و هست. افزایش ۳۰ درصدی شعبه‌های رأی‌گیری نیز در همین راستا صورت گرفته که علاوه بر ۱۰۰ هزار نفر نیرویی که در امر برگزاری کمک خواهند کرد، ناظران بهداشتی مستقر در شعبه‌های اخذ رأی بر روند اجرای دستورالعمل‌ها نظارت خواهند داشت.

استاندار خراسان رضوی گفت: براساس آمار ارائه شده توسط ثبت احوال، تعداد  ۴میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر در استان واجد شرایط شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات هستند که ۱۲۰ هزار و ۷۰۲ نفر از آن‌ها را رأی اولی‌های استان تشکیل می‌دهند.

۱۹ میلیون تعرفه برای استان

معتمدیان در پاسخ به پرسش قدس در مورد نظرسنجی‌ها که در استان میزان مشارکت مردم چه عددی را نشان می‌دهد و پیش‌بینی شما از شرکت در این انتخابات چقدر است، گفت: نظرسنجی‌های مختلفی از سوی نهادها انجام شده است و به نسبت برآوردی که صورت گرفته تا هفته گذشته نظرسنجی‌ها حکایت از مشارکت ۴۴ درصدی داشته است که قطعاً با توجه به شور انتخاباتی که در این هفته به وجود آمده است میزان مشارکت بالا خواهد رفت و پیش‌بینی ما مشارکت بالای ۵۰ درصد است.

وی گفت: حدود ۱۹ میلیون تعرفه وارد استان شده است و نگرانی از بابت وجود تعرفه نداریم چون اگر حتی مشارکت ۱۰۰درصدی هم باشد باز تعرفه به میزان کافی وجود خواهد داشت.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: تعداد هزار و۷۳ شعبه رأی‌گیری برای استان جانمایی شده و تعداد ۸۲۴ شعبه سیار خواهیم داشت که بیش از ۱۵هزار صندوق آماده دریافت آرای مردم خواهند بود ضمن اینکه ۵هزار و۴۰۰ صندوق الکترونیکی برای نخستین بار در روند انتخابات شورای شهر مشهد وظیفه اخذ رأی از مردم این شهر را برعهده دارند. اتفاق خوبی که در انتخابات شورای شهر مشهد خواهد افتاد این است که با الکترونیکی بودن انتخابات، امکان اعلام اسامی در صبح شنبه ۲۹ خرداد وجود دارد و این یکی از ویژگی‌های این انتخابات به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.