ناوشکن تمام ایرانی «دنا» و مین‌روب «شاهین» با دستور رئیس‌جمهور به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

ناوشکن «دنا» و مین‌شکار «شاهین» به نیروی دریایی ارتش ملحق شد

قدس آنلاین: ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو مین شکار شاهین ایران با دستور رییس جمهوری و به صورت ویدیو کنفرانسی با حضور فرمانده کل ارتش، وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و فرمانده نیروی دریایی ارتش روز دوشنبه در بندرعباس به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز دوشنبه ایرنا در آیین پیوستن این ۲ شناور به یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ناوشکن دنا پرونده پنجم از شناورهای موشک اندازی است که در سال‌های گذشته چهار فروند از آنها در ناوگان شمال به نیروی دریایی ملحق شدند.

امیر دریادار «امیر رستگاری» ادامه داد: این ناوشکن ساخت کامل وزارت دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران است که با نظارت و مشارکت نیروی دریایی تکمیل شده است.

وی اضافه کرد: ناوشکن تمام ایرانی دنا را که به لحاظ امکانات و تجهیزات و عملکرد متفاوت از ناوشکنهای هم نسل خود است که مراحل نهایی تولید و تست ناوشکن دنا در سال گذشته به پایان رسید.

به گفته امیر دریادار رستگاری، سامانه هدایت آتش دنا یکی از جدیدترین سامانه‌های ساخت صنایع الکترونیک است که قادر است ۴۰ هدف را به طور کامل رهگیری کرده و با بیش از ۵ هدف به طور همزمان درگیر شود.

وی ابراز داشت: سامانه جنگ‌های الکترونیک بسیار پیشرفته‌ای در این ناوشکن نصب شده و باند طیف فرکانسی آن افزایش یافته است و این سامانه از پایین‌ترین باند تا بالاترین باند را می‌تواند رصد و محل انتشار آن را کاملا مشخص ‌کند.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: سامانه رانش پروانه متغیر در سامانه محرکه و رانش این ناوشکن نصب شده است درحال که در ناوشکن قبلی این سامانه را از خارج خریداری شده است در حالی که سامانه‌ای که امروز نصب شده کاملا ایرانی و بومی است و قابلیت مانور بسیار خوبی را به شناور می‌دهد.

وی اشاره کرد:‌حرکت شناور را با تغییر زاویه پروانه می‌تواند از جلو به عقب برگرداند در حالی که در شناورهای قبلی باید به موتور ایست می کرد و جهت شافت را عوض می کردند و امروز  با همان سرعتی که موتور حرکت می کند می‌تواند تغییر وضعیت دهد.

امیر رستگاری ابراز داشت: سامانه مخابراتی که در این ناوشکن نصب شده،بسیار جدید و باقابلیت‌های ضد جمینگ است که توسط سازمان صنایع الکترونیکی ساخته شده و در حوزه سونار باز جدیدترین و پیشرفته‌ترین محصول سازمان صنایع الکترونیک را روی آن نصب شده است.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد:‌ توپ ۷۶ که روی آن نصب شده از  جدیدترین توپ‌های ساخت سازمان صنایع دفاع است که از نواخت تیر بسیار بالا و دقت خوبی برخوردار است.

بنا به اظهار وی، جدیدترین سامانه نبرد را برای این ناوشکن پیش‌بینی شده که قادر است هم تسلیحاتی که روی خود ناوشکن است را کنترل کند و هم تسلیحات دیگر شناورها و یا سامانه‌های ساحلی را شناسایی کند.

امیر رستگاری بیان داشت:‌ سامانه مدیریت نبرد قابلیت جنگ با پرنده‌ها و پهپادها را هم دارد و می‌توانیم به عنوان یک ناظر ثانی پهپاد را دورتر بفرستد و دشمن را رصد کنیم.

وی تاکید کرد: افق دید با توجه به ارتفاع رادارها و سنسورها بیشتر از ۴۰ کیلومتر نمی‌تواند باشد که باید از تجهیزات جانبی به عنوان ناظرثانی استفاده ‌شود چرا که امروز موشک‌ها بالای ۳۰۰ کیلومتر مورد هدف قرار می‌دهند و برای این که بتوان دشمن را در آن فاصله دید این قابلیت در ناوشکن دنا ایجاد شده که تا ۳۰۰ کیلومتر ببیند و موشک را به آن سمت شلیک کند.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: این ناوشکن تمام ایرانی مجهز به انواع تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی ساخته شده در داخل کشور بوده و علاوه‌بر قابلیت دریانوردی طولانی در دریاها و اقیانوس ‌ها، توانایی جستجو، کشف، شناسایی، رصد، مقابله و درصورت نیاز انهدام هرگونه تهدید هوایی، سطحی و زیر سطحی را دارا است.

وی تصریح کرد:‌ عرشه پرواز با قابلیت نشست و برخاست بالگرد از ویژگی های مهم عملیاتی ناوشکن دنا است.

امیر رستگاری در خصوص مین شکار شاهین هم گفت: مین شکار شاهین با طول ۳۳ متر و عرض ۱۱ متر و آب خوری برابر ۱۸۰ سانتی‌متر با نظارت نیروی دریایی ارتش و توسط متخصصان جوان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است.

رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان داشت: با توجه به بهرمندی این شناور بومی از تکنولوژی روز دنیا، ردیابی و خنثی نمودن انواع مین های دریایی از قابلیت‌های مین شکار شاهین است.

عمق دفاع راهبردی کشور افزایش یافت

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: دریا فرصت‌های بی نظیری برای کشور در حوزه‌های مختلف فراهم کرده و با الحاق ناوشکن دنا به نداجا عمق راهبردی ایران اسلامی در دفاع از منافع خود در عرصه دریا افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، سرتیپ امیر حاتمی روز دوشنبه در مراسم پیوست ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو مین شکار شاهین ایران در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش که با حضور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور همراه بود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دارای ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز آبی به خصوص در جنوب کشور است که فرصت‌های فراوانی برای کشور ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: در سده های گذشته توجه چندانی به دریا نشده بود اما در نظام اسلامی به ویژه ۲ دهه اخیر شاهد توجه و تدوین برنامه‌های خوبی به آن هستیم.
وزیر دفاع اضافه کرد: بدین ترتیب محیط راهبردی نوینی در حال شکل‌گیری است که این مستلزم قدرت دریایی فزاینده ای است که این نیاز به قدرت دفاعی پشتیبانی و صنایع دریایی توانمند دارد.
وزیر دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: زمان زیادی از حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مدیترانه که توجه همگان را در پی داشت نگذشته امروز شاهد حضور این نیرو در آب‌های دورتر بدون پهلوگیری در سواحل و بنادر هستیم.
 حاتمی تصریح کرد: ناوشکن دنا بازطراحی ناوشکن‌های کلاس موج است که سرعت و چابکی نیروی دریایی ارتش را در دفاع از منافع کشور افزایش می‌دهد
وی تاکید کرد: این شناور توان همراهی و حفاظت از شناورها و یگان های مختلف را دارد و نیروی دریایی با برخورداری از این ناو نقش ایران را در تامین امنیت دریا بیش از گذشته فراهم می‌کند.
وی اشاره کرد: پیام ما به کشورهای منطقه و جهان صلح و دوستی است و جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده شریکی مطمئن و دوستی شفیق است.
وی اشاره کرد: وزارت دفاع در ۴ سال گذشته ۱۱۰ فروند شناور  به نیروهای مسلح تحویل داده و در تجهیز ناجا هم ۱۲ شناور حیدر تحویل داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.