رئیس جمهور گفت: امروز در مذاکرات وین به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی ها و 5+1 به تمام تعهدات خودشان عمل کنند، بلافاصله جمهوری اسلامی ایران هم بعد از راستی آزمایی به تعهدات خود عمل می کند.

ارتش ما آبدیده و دفاع ما پشیمان‌کننده است/ بعد از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به تعهدات برجامی عمل می‌کنیم

قدس آنلاین: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در آیین الحاق ناوشکن دنا و ناو مین‌شکار شاهین به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش که به صورت ویدئوکنفرانس در تهران و بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: کار عظیمی را امروز وزارت دفاع به پایان رساند و ناوشکن دنا و ناو مین‌شکار را در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار داد.وی افزود: نیروی دریایی همواره یک نیروی پرتوان و قدرتمند ما از آغاز انقلاب تا به امروز بوده و مردم به یاد دارند که در جنگ تحمیلی، ظرف ماه‌های اولیه نیروی دریایی ارتش، به طور کلی نیروی دریایی عراق را منهدم کرد و دیگر در آب‌های خلیج فارس شناوری را بنام شناور عراقی نمی‌دیدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروی دریایی و نیروی هوایی تنها دو نیرویی بودند که در سال پایانی جنگ مستقیما با ارتش آمریکا روبرو شدند، گفت: جنگ ما البته با متجاوزین جهانی بود، اما ظاهرش جنگ ما با صدامیان بود، اما نیروی دریایی و هوایی ما علاوه بر جنگ با متجاوزین در سال پایانی در خلیج فارس با آمریکایی‌ها روبرو شدند. این ارتش آبدیده است و حدود ۳۳ سال است از آبهای سرزمینی ما محافظت می‌کند.

روحانی ادامه داد: امروز دیگر نیروی دریایی تعلق به خلیج فارس یا دریای عمان ندارد و همه اقیانوس ها محل فعالیت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و امروز می بینیم که نداجا از دریای عمان حرکت می‌کند، اقیانوس هند را پشت سر می‌گذارد و در اقیانوس اطلس حرکت می‌کند و هزاران کیلومتر را بدون آنکه نیازمند پهلوگیری در بندری باشد، با خودکفایی کامل آب‌های بین المللی را می پیماید که این قدرت بزرگ نیروهای مسلح و ارتش است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دولت در خدمت ملت ایران و نیروهای مسلح است،‌ اظهار داشت: اینکه ما امروز شاهد هستیم که علیرغم سه سال جنگ اقتصادی، ملت ما سرو قامت ایستاده و دولت ما مقاومت می‌کند و توانسته نیازهای ضروری مردم و نیازهای ضروری نیروهای مسلح را تامین کند، علیرغم تحریم و کرونا در تاریخ ایران بی نظیر است.

وی گفت: این دولت قدرتمند و توانمند در کنار مردم و با رهبری رهبر معظم انقلاب، با همه این سختی‌ها و مشکلات دست از توسعه و تقویت نیروهای مسلح بر نداشته است. امروز شاهد الحاق دو ناو به نداجا هستیم که هر دو ناو در طول دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده است و این نشان می دهد که هیچ فشار و جنگی نمی‌تواند ملت ما را به زانو در بیاورد.

روحانی با اشاره به تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه سواحل مکران،‌ بندر جاسک و چابهار، تصریح کرد: این دولت توانسته گاز را به تمام این منطقه و استان سیستان و بلوچستان و اقصی نقاط این منطقه برساند و توانسته آب را به اعماق این مناطق برساند و این آبادانی که ما در شرق و جنوب شرق کشور شاهدیم و اینکه بزودی بندر جاسک یک بندر مهم صادراتی برای نفت ایران خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: خوشحالم که در طول این هشت سال قدرت پدافند هوایی ایران از هر زمان دیگر برتر و بالاتر شده و آنچه مورد نیاز کشور بود در این حوزه با تلاش دیپلماتیک حل شد و S-300 وارد کشور شد؛ مدرنترین سلاح های پدافند هوایی در طول این مدت ساخته شد و توان موشکی ما بسیار قوی تر از سابق شد و توانستیم در زمینه نیروی دریایی ناوچه ها، زیردریایی ها و موشک‌های مورد نیازشان را بسازیم از جمله موشک‌های کروز دریایی که از 300 کیلومتر به 1000 کیلومتر رساندیم.

وی گفت: قدرت و توان جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح، صرفا برای بازدارندگی و دفاع پشیمان کننده است و هیچگاه دولت جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح قصد تجاوز به هیچ کشوری نداشته و ندارند و به همسایگان بسیار با صراحت اعلام میکنیم قدرت نیروهای مسلح ما پشتیبان و حافظ صلح شما هم هست و علیه شما نیست. اگر ما نیروی دریایی قدرتمندی در خلیج فارس و دریای عمان داریم، حافظ امنیت این مناطق است. جمهوری اسلامی ایران بعنوان قدرتی است که امنیت منطقه را برای خود و برای همسایگان خود تضمین می کند.

روحانی با تاکید بر اینکه ارتش مدافع استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است و جهانیان دیدند که در منطقه هرجا تروریست‌ها خواستند حضور و حاکمیت پیدا کنند، این نیروهای مسلح ایران بودند که به درخواست دولت آن کشورها به یاری آنها شتافتند، خاطرنشان کرد: ما برای دفاع از کشورمان نه نیازمند سلاح های کشتار جمعی هستیم و نه به دنبال آن هستیم و این فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که این نوع سلاح ها را خلاف معیارها و موازین اسلامی دانستند و ما خودمان قربانی سلاح های کشتار جمعی هستیم. ما دنبال توانمندی هسته‌ای، هوایی، فضایی، موشکی برای صنعت داخلی خودمان هستیم. قدرت هسته ای ما برای ساخت سلاح هسته ای نیست و آمریکا و اروپا این را به خوبی بدانند وبفهمند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما قادر به غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم هستیم و در دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ غنی‌سازی 63 درصد انجام دادیم،‌گفت: اگر روزی نیاز داشته باشیم به غنی‌سازی بالاتر همان روز آن کار را می کنیم. غنی سازی ما برای نیازمندی های کشورمان در بخش های پزشکی و در بخش های صنعت، انرژی و ... است.

وی گفت: دیدید که بزرگترین قدرت نظامی دنیا یعنی آمریکا آن روزی که لازم بود، پهپادش را سرنگون کردیم و آن روزی که لازم بود پایگاهش را موشک باران کردیم و این توانمندی نیروهای مسلح غیور است. ما قصد جنگ و تنش نداریم، اما در عین حال در برابر متجاوزان سر فرود نمی آوریم.

روحانی با اشاره به دور جدید مذاکرات در وین، عنوان کرد: امروز در مذاکرات وین به خوبی روشن شده است که اگر آمریکایی ها و 5+1 به تمام تعهدات خودشان عمل کنند، بلافاصله جمهوری اسلامی ایران هم بعد از راستی آزمایی به تعهدات خود عمل می کند؛ آنها منطق جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته‌اند و آن چند مورد باقی مانده را هم بپذیرید تا جهان و منطقه ما شاهد رشد و تعامل بیشتر باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.