۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
کد خبر: 756882

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس‌جمهور از منظومه فکری کسانی که با او کار می کنند شناخته می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی: ریال باید ناموس دولت باشد

قدس آنلاین

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود در برنامه «با نخبگان» شبکه چهار سیما درباره اینکه ریاست جمهوری یک سیستم و مکتب فکری است و جریان فکری است، اظهار کرد: به غلط تصور شده که رئیس جمهور باید دانای کل و خودش طراح سنارویهای اجرایی باشد.

وی افزود: رئیس‌جمهور از منظومه فکری کسانی که با او کار می کنند شناخته می‌شود.  

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای تقویت پول ملی چیست،  تصریح کرد: ریال خلاف آن چیزی که تاکنون انجام شده باید ناموس دولت باشد.  

وی افزود: حفظ ارزش ریال این نیاز به ساماندهی حکمرانی دارد. ما الان متاسفانه یک سامانه مشخص حکمرانی برای ریال نداریم در کشور. یک مسئول مشخصی که ارزش پول ملی به او برگردد.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: مجموعه مولفه هایی که باعث خلق پول و ایجاد تورم است در جاهای مختلف در حال سازماندهی است و عملا هیچ جایگاهی پاسخگو نیست. حتی بانک مرکزی.

قاضی زاده با بیان اینکه برای کنترل ارزش پول ملی حتی نمی‌شود به بانک مرکزی مراجعه کرد، اظهار کرد: بانک مرکزی به تنهایی می تواند جریانی که باعث تضعیف ارزش پول ملی می شود را کنترل بکند منفی است.  

وی افزود: در خصوص ارزش پول ملی نیاز به اصلاح سیاست های مالی و پولی کشور و همچنین تقویت تولید در کشور و هدایت نقدینگی در کشور است.

مشاور قاضی زاده هاشمی هم که در جلسه حضور داشت در پاسخ به این سوال مجری گفت: بحث پول هر نظام اقتصادی اگر می خواهد اصلاح بشود نمی تواند بدون اصلاح نظام پولی باشد.

وی افزود: در دوره های گذشته متاسفانه یکی از آسیب‌های اقتصادی ناشی از عدم تدبیر مناسب در حوزه پولی بوده است.

مشاور قاضی زاده هاشمی ادامه داد: شما نگاه کنید در ۵۰ سال گذشته بیش از ۷۰ هزار برابر نقدینگی کشور اضافه شده است. یعنی یک گسست بخش پولی و واقعی وجود دارد تا این اصلاح نشود هیچ اصلاحی در نظام کسب و کار و نظام بودجه ای ایجاد نمی‌شود.

مشاور قاضی زاده تأکید کرد: یک نکته راجع به بحث سوال پیرامون تقویت پول ملی بود. شاید خود تقویت پول ملی آنچنان اصالتی نداشته باشد. اما نه به این معنا که ما تنزل روزانه و سالانه پول را بخواهیم در تاریخ حکمرانی پولی خودمان تجربه بکنیم.  

وی افزود: همواره دعوایی بین چین و امریکا است سر مقوله تنزل یوان و دلار که این دعوای تاریخی است. بنابراین حفظ ارزش پول یکی از وظایف بانک مرکزی است که باید انجام بگیرد اما اینکه تقویت بشود یا مقوله این نوسان را در ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها داشته باشیم به سایر سیاست ها از جمله سیاست تجاری مان بستگی دارد.

امیرحسن قاضی زاده نیز در اینباره گفت: برنامه هایی که در دولت سلام پیش بینی می کنیم ایجاد یک مرکز فرماندهی و یا مدیریت حکمرانی است. چیزی شبیه وزارت خزانه داری باید ایجاد شود که بتواند مجموعه سیاستگذاری ها و حفظ ارزش پول ملی را تقویت بکند و این فرماندهی کل باشد. نه اینکه بانک مرکزی یک جا است بسته مالی در سازمان برنامه و بودجه است اینها باید در یک مجموعه قرار گیرد.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که بخش کشاورزی در ایجاد اشتغال و امنیت غذایی نقش تعیین کننده دارد. سرمایه گذاری در این بخش اثر ضد تحریمی دارد. اما در استفاده از فناوری متناسب با نوع کشاورزی در این حوزه ما مشکلاتی داریم. شما به طور مشخص راهکاری برای برون رفت از این مشکلات دارید یا خیر؟، گفت: ما در حوزه امنیت غذایی منظور از امنیت غذایی این است که غذای کافی و بسته غذایی متناسب. بسته غذایی متناسب که یعنی هم کالری داشته باشد سوء تغذیه در سطح سلولی نداشته باشد. ما دو نوع گرسنگی داریم یک گرسنگی ظاهری است یکی گرسنگی سلولی.

وی افزود: الان حدود ۳۰ درصد جامعه مان به یک ترتیبی از متاسفانه گرسنگی سلولی رنج می برند یعنی یا گرسنه مطلق است یا نان دارند بخورند یا همان یک نان هم ندارند بخورند. تراز تجاریمان در بخش کشاورزی منفی است و منهای ۶ میلیارد دلار واردات داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این برای ما وابستگی ایجاد کرده است بازی های مرغ و گوشت و تخم مرغ را می بینید سر میزان وابستگی که هست. ما از یک طرف باید سامانه بخش کشاورزی را مدیریت بکنیم که ان نیاز مردم از بین برود کار دوم این است که این وابستگی را از بین ببریم نه تنها از بین ببریم بلکه تراز تجاری مثبت هم بکنیم.  

قاضی زاده هاشمی  با بیان اینکه تأمین کالا را به مجموعه زنجیره تامین می‌سپاریم، گفت: کالاها به بورس کالا می‌روند. در کالاهای اضطراری باید خرید تضمینی ایجاد می کنیم.  

وی افزود: جای دومی که دولت برای حمایت می ایستد محل حمایت از مصرف کننده است به عنوان یارانه مصرف کننده. یعنی به کدام مصرف کننده نهایی یارانه بدهیم.  

قاضی زاده تأکید کرد: اگر مالیات و بیمه را بتوانیم برقرار بکنیم به مصرف کننده نهایی می دهیم اگر الان امکانش را نداشته باشیم یارانه را به حلقه آخر یعنی در مورد گندم به نانوایی می دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جای سوم که دولت باید بایستد تعرفه است، گفت: بقیه امور سپرده می شود به مدیر زنجیره تامین. حفاظت و تسهیلات کجا انجام میشود؟ از طریق مدیر زنجیره تامین. یعنی او باید کالای کشاورز را خریده باشد از مدیریت زنجیره تامین حمایت می کنیم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر اینکه قاچاق کالا بلای جان تولید کنندگان شده است. دچار درد سر کرده آنها را از جمله نوسان قیمت ارز افزایش نرخ تورم همه اینها را تاثیر گذاشته است. در بازار خیلی از شهرها هست. خیلی راحت فروخته میشود شما در این خصوص چکار می کنید، گفت: از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق یک درصد تبدیل به مجازات می‌شود این خنده دار است.

وی گفت: در جایگاهی باید کار مدیریتی بکند و دستگاه های زیر مجموعه گلوگاه‌های قاچاق را ببندند این کار را نمی‌کنند. به خاطر سامانه جامع گمرک ۴۰ درصد درآمد ما را افزایش داده است. اگر به سامانه جامع وصل بشود خیلی بیشتر می شود کار کرد.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که یکی از معضلات کنونی کشور فرار مالیاتی قشر عمدتا مرفه است که ناشی از نبود نظارت دولت بر فرایند اخذ مالیات و اشکالات متعدد بر طراحی سامانه های مالیاتی است. برنامه شما برای جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟، بیا کرد: دنبال نظام یکپارچه مالیاتی و حمایتی و بیمه ای هستیم. کاری که سازمان بیمه ای و مالیاتی می کند در یک سامانه یکپارچه میاید که نوع و ترکیب مالیات ستانی تجمیع میشود. بخشی که فرار مالیاتی می کند انشاءالله دیده میشود.

وی در پاسخ به این سوال که در کشورهایی مثل ایران که اقتصاد دولتی سنگین تر است سیاست های دولت هم تاثیر بسزایی دارد شما می خواهید چکار بکنید برای اینکه از این نوسانات بی منطق بورس جلوگیری بشود نه اینکه کسی که آمده بورس شکست بخورد و نه دولت گیر بکند و بازار بورس آشفته بشود؟ گفت: یکی از بازارهای سرمایه یکی از تمیزترین و شفاف ترین بازارهای دنیاست. اصل بازار سرمایه همراه با ریسک و نوسان است.  

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد صددرصد دولتی است به طوریکه بنگاه های بزرگ اقتصادی ما هم دولتی هستند و عدم رقابت واقعی انحصاری که شکل میگیرد چه انحصار در سامانه سیاستگذاری.

وی افزود: شورای بورس را نگاه بکنید همه اطراف میزش دولتی است. بازار ۹۰ درصدش دولتی است. ناظر دولتی است. مجازات کننده دولتی است. این نظام را بهم می زند. باید بگوییم در چه سامانه اقتصادی از بازار سرمایه صحبت می کنیم؟ بازارهای موازی و تالارهای موازی و بعد امکاناتی که این فعالان بتوانند در یک شرایطی که بتوانند رقابت بکنند فراهم نیست.  

قاضی زاده تأکید کرد: وظیفه ذاتی دولت ها در حفاظت و مراقبت از مردم ها مهم است وقتی مردم دچار خطری می شوند باید از آنها مراقبت بشود. اینکه ما در قضیه بورس تماشا کردیم این پذیرفته شده نبود.  

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: باید هم نظام مدل سرمایه را تغییر بدهیم هم مکانیزم مدل فعالان و سهم دولت در بازار سرمایه را تغییر بدهیم.  

وی گفت: اینکه ما تحت خصوصی سازی خصولتی سازی کردیم این غلط بود. اینکه قدرت دولت را در مدیریت بازارها حفظ بکنیم و بعد دولت از منافع خودش حفاظت بکند به ضرر مردم این حتما غیر عادلانه است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در نقدینگی که فقط هشت سال گذشته ایجاد شده است به ازای هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان ایجاد کرده‌ایم، گفت: در ۸ سال به ازای هر ایرانی ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی ایجاد شده است. سهم دهک اول از این مجموعه تسهیلات دهک اول اقتصادی ۶۵ درصد است یعنی ۱۰ درصد مردم ۶۵ درصد این پول را گرفتند با ۴ دهک بعدی می شود ۵۵ درصد، ۴ درصد مردم ۵ درصد گرفتند. وقتی می گویم که به خانواده ها ۵۰۰ میلیون تومان بدهیم جیغ عده ای در می آید.

مجری پرسید از کجا می آورد؟ که قاضی زاده گفت: از همین پولی که خلق کردند.  

وی ادامه داد: حتی آنهایی که دنبال خروج رکود توسط خلق پول هستند می گویند که این را هلیکوپتری پخش بکنید. شکاف ایجاد نکنید. هفتاد درصد تسهیلات کشور در استان تهران است.  

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر استان‌های برخوردار را اضافه بکنیم می شود ۷۰ درصد. این شکاف رشد ایجاد نمی‌کند؟ یک جا می‌شود یک نظام آموزشی قدرتمند درست می‌کنیم در شمال شهر تهران بچه هایشان دو زبان به آنها یاد می‌دهیم سفر خارجی می‌روند رشد می‌کنند قدرتمند می‌شوند و حکمرانی دست اینها می‌افتد و طبقه مظلوم هرمزگانی و سیستانی همچنان کارگر می‌مانند نه آموزش درستی دارند نه خدمات درمانی درستی دارند.  

وی گفت: وقتی ساختارها استضعافگر باشند عوض کردن آدم‌ها مسئله ای را حل نمی‌کند. اینکه چپ بیاید سر کار یا راست بیاید سر کار. ریشدار بیاید یا بدون ریش بیاید سر کار چیزی را عوض نمی‌کند. دولت سلام حرفش این است که نظام حکمرانی باید تغییر بکند.

قاضی زاده تأکید کرد: من برنامه دارم اما مسئله من برنامه نیست. برنامه مسکن و کشاورزی دارم شاید هم عمیق باشد گروه‌هایی که اینها را نوشتند ۱۰ سال است که نوشتند. مدل حکمرانی مشکل دارد و این نهادهای استضعافگر است که نمی‌گذارد کشور رشد بکند و انقلاب به هدفش برسد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: گفتمان دولت مردم را  مطالعه بکنید در آن به نظام تحول اشاره کردیم. یکی از مشکلات ما پرداختن به معلولهاست. آن تحلیل عامی که می کنیم عوامل اولیه باید اصلاح بشود تا پایین دست اصلاح بشود.

قاضی زاده خطاب به مجری گفت: پرسیدید قاچاق کالا و ارز را چطور مدیریت می کنید؟ این شامل ارز و تمام کالاهاست شما رصد می کنید اگر در بازار رسمی خریداری شده باشد قاچاق نیست اگر از جایی که منشاء آن معلوم نیست قاچاق محسوب میشود. باید بگوید رسما واردش کردم این اجازه ترخیص نامه من است مسیر واردات رسمی یا تولید کردم. ارز هم به این شکل است.

وی گفت:  ما تولید اطلاعات می کنیم. افرادی که وارد می کنند مشخص است چه مقدار توسط کی؟ این اطلاعات تمامش موجود است و باید به سامانه جامع گمرک این اطلاعات وصل بشود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.