در پی اجرای دستور قاطع دادستان مشهد برای برخورد با مزارع استخراج رمزارز در شرایط بحرانی و قطعی برق، صبح روز گذشته حدود ۷۵۰دستگاه ماینر از یک واحد تولیدی شناخته‌شده کشف شد.

 کشف ۷۵۰ماینر از یک واحد تولیدی معروف!

دادستان مشهد اخطار برخورد قاطع داده بود

۱۰خرداد ماه سال جاری بود که محمدحسین درودی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس به متخلفان فعال در زمینه استخراج رمزارز هشدار داد که به هیچ عنوان به آن‌ها اجازه فعالیت و سودجویی داده نمی‌شود، آن هم در زمانی که مردم شهر گرفتار قطعی برق و نوسان‌های ایجاد شده هستند.

دادستان مشهد همچنین در آن گزارش بیان کرد: براساس اعلام شرکت برق هیچ مجوزی در استان برای ایجاد مزرعه رمزارز صادر نشده و به صورت رسمی هیچ فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

قاضی درودی گفت: با توجه به شرایط ویژه‌ای که پیش آمده، هیچ‌کس حق استفاده از دستگاه‌های ماینر را ندارد و به هیچ‌وجه جایی که بیمارستان‌ها، واحدهای صنعتی، کشاورزی، خانه‌ها و ...

با کمبود برق مواجه هستند، اجازه نخواهیم داد این دستگاه‌ها روشن باشند؛ چرا که منفعت عمومی برای ما در اولویت است تا اینکه سود ماجرا به جیب عده‌ای خاص برود و کمبود برق ایجاد شود.

وی ادامه داد: تأکید می‌کنم در شرایط ویژه کنونی به هیچ‌وجه اجازه استفاده از دستگاه‌های ماینر را حتی  برای آن‌هایی که دستگاهی را به صورت قانونی وارد کرده‌اند، نمی‌دهیم، هر چند که تا به امروز مجوز فعالیتی برای هیچ‌کس صادر نشده است. واردات قانونی به معنی صدور مجوز استفاده از این دستگاه‌ها نیست. در حالی که با دستور دادستان مرکز استان برخورد با این متخلفان در اختیار دادسرای انقلاب  قرار گرفت، موضوع با جدیت بیشتری پیگیری و جانشین دادسرای انقلاب مشهد به صورت شبانه‌روزی دستور ورود به مکان‌های شناسایی شده را صادر کرد.

از همین رو و با توجه به اینکه خط قرمز دادستانی در این حوزه مردم شهر و تولید است، ضابطان دستگاه قضایی از هیچ تلاشی برای خروج از شرایط ویژه و قطعی‌های برق فروگذار نبوده و تا به امروز مزارع رمزارز زیادی را جمع‌آوری کردند.

اکنون در ادامه این سلسله‌اقدامات صبح روز گذشته اطلاعاتی به دست مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی رسید که گرای دقیقی از فعالیت یک مزرعه بزرگ رمزارز در حاشیه شهر مشهد می‌داد. به این واسطه سرگرد«حسنی» به سرعت موضوع را به اطلاع جانشین دادسرای انقلاب مشهد رساند و لحظاتی بعد قاضی «طباطبایی» دستور ورود به واحد تولیدی شناخته‌شده را صادر کرد.

کانکس‌ها و لو رفتن ماجرا

در این مرحله از عملیات پلیسی، یک تیم از کارشناسان شرکت برق و سازمان صمت خراسان‌رضوی با مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی همراه شدند و به حاشیه مشهد رفته و واحد تولیدی را مورد بازرسی دقیق قرار دادند.

در همان ابتدا چهار کانکس که در گوشه‌ای از واحد تولیدی قرار داده شده و روی آن فن‌های قوی نصب بود همه‌چیز را لو داد. با ورود تیم‌های بازرسی به داخل کانکس‌ها  مشاهده شد تعداد زیادی ماینر روی طبقات چیده و در حال استخراج رمزارز هستند.

کشف صدها ماینر و پلمب محل

جمع‌بندی اولیه در محل حاکی از آن بود که در مزرعه مذکور حدود ۷۵۰ دستگاه استخراج رمزارز فعال است. از سوی دیگر برخی کارشناسان شرکت برق که در واحد تولیدی حاضر شده بودند از مصرف بالا و لحظه‌ای برق این دستگاه‌ها خبر دادند. مسئولان واحد تولیدی در مواجهه با اعمال قانون صورت گرفته مدعی بودند ماینرها به صورت قانونی وارد کشور شده که این ادعا هم توسط مأموران مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این اقدام، ماینرها خاموش و کانکس‌ها با دستور قضایی پلمب شد تا  در مورد انتقال دستگاه‌هایی که به صورت قاچاق وارد شده به سازمان اموال تملیکی تصمیم‌گیری شود.

 اما این نکته جای یادآوری دارد که اگر دستگاه‌ها به صورت قانونی وارد کشور شده باشند هم طبق صحبت‌های دادستان مشهد هیچ مجوزی برای فعال‌سازی آن‌ها صادر نشده و واردات مجاز دلیلی برای راه‌اندازی مزارع استخراج رمزارز نیست. از سوی دیگر در این شرایط حساس و با دستور دادستان مشهد اجازه فعالیت به هیچ دستگاه استخراج رمزارز داده نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.