سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: هنوز مجوز مصرف اضطراری برای هیچ کدام از واکسن‌های تولید داخل صادر نشده است.

بخش خصوصی موفق به واردات واکسن نشد

قدس آنلاین: «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آخرین اخبار از واردات واکسن کرونا، بیان کرد: واردات واکسن خارجی، کماکان بر اساس وعده‌های شرکت‌های تولیدکننده‌ پیش می‌رود، البته ما وقفه‌ای هم در ایفای تعهدات تولیدکنندگان خارجی  بر اساس جداول پیش‌بینی شده شاهدیم.

وی ادامه داد: البته همزمان هم دو واکسن تولید داخل در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است که با تشکیل اطلاعات مطالعات کارآزمایی بالینی و ارائه گزارش گروه‌های ناظر، در روزها و هفته‌های آتی سازمان غذا و دارو در زمینه صدور مجوز مصرف استراتژیک تصمیم گیری خواهد کرد.

جهانپور در رابطه با همکاری شرکت‌های خصوصی افزود: تا الان بیش از ۳۸ مجوز و موافقت اولیه برای واردات از طریق شرکت‌های خصوصی صادر شده است، ولی تا آنجا که من اطلاع دارم اکثر این موارد به جایی نرسیده است.

وی ادامه داد: اگر هم موردی باشد، به نظر می‌آید یک الی دو مورد است، اما در کل تا امروز چیزی به عنوان ورود واکسن از بخش خصوصی نداشتیم و امیدوارم طی روزها و هفته‌های آتی همان موارد محدود واکسن هم وارد شود.

جهانپور در پاسخ به اینکه قرار است واکسن از چه کشورهایی وارد شود، گفت: تولید کننده‌های واکسن در دنیا مشخص است و فعلا واکسنی که برای ما می‌آید، از مسیر کووکس است که واکسن تولید کره جنوبی یا ایتالیا را تحویل ما می‌دهد، روسیه و چین هم طرف‌های خارجی هستند که تا امروز تامین کننده واکسن ما بودند.

وی در رابطه با تولیدات داخل واکسن کرونا، بیان کرد: هنوز مجوز مصرف اضطراری برای هیچ کدام از واکسن‌های تولید داخل صادر نشده، اگرچه تولید آنها با پذیرش ریسک توسط تولید کننده آغاز شده، اما هنوز مجوز مصرف و توزیع صادر نشده و به محض اینکه اطلاعات در سازمان غذا و دارو تکمیل شود و کمیسیون مربوطه، مجوز مصرف دهد، طبیعتا آنها هم به چرخه واکسیناسیون عمومی وارد می‌شوند، ولی تا امروز چیزی به عنوان واکسیناسیون عمومی با تولید داخل نداشتیم.

جهانپور افزود: چیزی که تا الان تزریق شده، تزریق داوطلبانه‌ در کارآزمایی‌های بالینی بوده و موضوعی هم به عنوان تجویز واکسن داخل به عنوان دز دوم برای واکسن‌ کرونا در دستور کار نیست و تمام تلاش بر این است تا دز دوم هر واکسن از همان واکسنی باشد که در دز اول تزریق شده است.

وی گفت: وزارت بهداشت بزرگترین مشتری واکسن است و از واردات واکسن توسط هر فردی استقبال می‌کند، البته آنهم واکسن اصیل با منشاء مشخص که مجوز مصرف داشته باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: توجه کنید که وزارت بهداشت وارد کننده‌ی مستقیم واکسن نیست و تا امروز هم دستگاه‌های دیپلماسی با همکاری بانک مرکزی و حمایت وزارت بهداشت در تلاش برای تهیه واکسن بودند، مضاف بر اینکه مطابق مصوبه‌ی پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی کرونا، واردات واکسن به نوعی بر عهده قرارگاه واکسن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.