علی ربیعی در واکنش به برخی مسائل مطرح شده در مناظره‌های انتخاباتی نامزدها با رد این که مجوز مذاکره با آمریکا فقط به دولت روحانی داده شد گفت: مجوز مذاکره با طرف آمریکایی در دولت دهم صادر شد و دولت یازدهم بار زمین مانده را برداشت.

مردم در ماه‌های آینده زندگی بدون تحریم را تجربه خواهند کرد/ مجوز مذاکره با آمریکا در دولت دهم صادر شد/ دولت یازدهم بار بر زمین مانده را برداشت

قدس آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود که به دلیل شرایط ناشی از همهگیری کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد شور و شوق انتخاباتی را پس از برگزاری و تکمیل مناظره های انتخاباتی و روشن شدن مواضع و دیدگاه ای نامزدها با وجود برخی گلایه ها از نحوه بررسی صلاحیت ها در حال افزایش و رو به رشد خواند و اظهار داشت: همزمان با این تب و تاب انتخاباتی، جریان های شناخته شده دیگری هم هستند که مشارکت بالای و صحنه آرایی بدیع مردم در انتخابات، آنها را به واهمه انداخته و بر شدت فعالیت‌های ضد مردمی خود برای مایوس سازی رای دهندگان افزوده است.

علی ربیعی با دعوت از مردم برای حضور پای صندوق های رای افزود: بریخ گلایه ها در مرود محدود شدن سبد رای وجود دارد اما با وجود این انچه مهم است آینده و سرنوشت ایران است.

دستیار ارتباطات اجماعی رئیس جمهرو گفت: دلایل زیادی وجود دارد که  مردم را در پای صندوق های رای دعوت کنیم و مشاهده کنیم، باید به مردم بگوییم چرا باید مشارکت حداکثری داشته باشیم؟  امروز باید بدانیم که چه کسانی از این شرایط پیش آمده بیشترین نفع را می برند و پرچم دار دعوت به عدم مشارکت شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین گروه در این جمع مزدبگیران فشار حداکثری به مردم و ایران و کسانی هستند که تحریم و فشار بر مردم ایران  را تحسین می‌کردند و گروه دوم کسانی که تصور می‌کنند  بر علیه دولت در تنور ناامیدی بدمند محصول آن به طور مستقیم عاید منافع سیاسی جناحی آنها خواهد شد.

دولتی میتواند مقابل تحریم ها بایستد که با مشارکت بالا به قدرت رسیده باشد

سخنگوی دولت با بیان اینکه فعالیت این گروه ها رافع مسئولیت سیاسی و اجتماعی ما مردم نیست، تاکید کرد: مشارکت بالا و غافلگیر کننده مردم در پای صندوق های رای می‌تواند همه جریانهای مخالف ایران را در برابر اراده شکست ناپذیر مردم تسلیم کند.

ربیعی با اشره به اینکه مردم با مشکلات ناشی از تحریم و سیاست فشار حداکثری دست و پنجه نرم می‌کنند افزود: دولتی میتواند با اقتدار در برابر این فشارها و تحریم ها بایستد که  که با مشارکت بالای مردم به قدرت رسیده باشد و از سوی دیگر  در طرف دیگر تنها دولتی که با مشارکت بالا در صندوق های رای تشکیل شده، به مردم پاسخگو خواهد بود. 

اقتدار خارجی نیازمند اقتدار و حمایت داخلی است

سخنگوی دولت در واکنش به انتقادهای مطرح شده از برجام و اجری آن در دولت روحانی و تاکید بر اینکه اجرای چنین توافقی دولت مقتدر می‌خواهد اظهار داشت این برداشت درستی است که اجرای برجام دولت مقتدر می‌خواهد و  اقتدار خارجی قطعا نیازمند اقتدار داخلی است و این با حضور و تایید مردم است.

وی افزود: متاسفم که برخی با اظهارنظرهایشان نشان می‌دهند که هیچ درک درستی از روابط بین الملل و اقتصاد به هم پیوسته جهانی ندارند. همین کشور عراق که مثال زده بودند، به عنوان کشوری که دوست، همسایه و برادر ما بوده و هست و پیوستگی فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی زیادی با آنها داریم، موقع خرید واکسن کرونا، بدون اجازه آمریکا پولمان را انتقال نداد.

ربیعی با بیان اینکه  وقتی ماهیت تحریم ها درک نشود یا عامدانه نادیده کرفته شود قضاوت درست نمی شود، گفت: مشکل ما فقط نام نبردن از تحریم نبود بلکه عده‌ای ماهیت تحریم‌ها را هم نادیده گرفتند و عامدانه سالهای بدون تحریم را با سه سال اخیر جمع زدند و تعمیم به کل دادند.

اگر دولت متقدر نبود چطور ترامپ را منزوی کرد

وی تصریح کرد: تا دیروز برخی برجام را لاشه متعفن خواندند؛ ‌آن را در مجلس به آتش کشیدند ولی امروز برجام را دستاورد نظام می‌دانند. کاش جواب می دادند که اگر این دولت مقتدر نبود چگونه توانست، با وجود خروج آمریکا از برجام، آمریکای ترامپ را در جهان منزوی کند، طرح های خطرناک آن را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به شکست بکشاند و در دادگاه های بین المللی محکوم کند و سرانجام آمریکا را به میز مذاکره بر اساس احترام به حقوق متقابل بازگرداند؟

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برای اثبات این موفقیت ها اشاره به همین یک مورد کافی است که طبق قانون راهبردی مجلس ، سازمان انرژی اتمی موظف شد که ۱۲۰ کیلو اورانیوم ۲۰  درصد در طول یک سال تولید کند اما از زمان ابلاغ آن قانون تا به امروز که حدود پنج ماه می‌شود، طبق آخرین خبر، حدود ۱۰۸ کیلو اوارنیوم ۲۰ درصد تولید شده است. اینکه طی کمتر از نصف زمان در نظر گرفته شده، سازمان انرژی اتمی به هدف تعیین شده از سوی مجلس دست یافته است و حتی در زمینه تولید اوارنیوم ۶۰ درصد در فاصله کوتاهی که از زمان تولید می گذرد، حدود شش و نیم کیلوگرم اورانیوم با غنای مورد نظر تولید شده ؛ آیا اینها دلایل و شواهدی قوی دال بر اقتدار و توانمندی ما نیست؟

مثلث تلاش دولت حمایت رهبری و مقاومت مردم باعث شکیت تحریم شد

ربیع اضافه کرد: واقعیت این است که با اقتدار نمی شود شعاری برخورد کرد. ما نه در حرف بلکه در عمل نشان دادیم که معنا و مصداق اقتدار چیست. باید توجه داشت همه جنگها دارای آسیب است و جنگ اقتصادی نیز جنگ علیه تمامیت زندگی مردم بود. اما مثلث حمایت مقام معظم رهبری، مقاومت مردم و تلاش دولت موجب شکست تحریم شد. ان‌شاالله مردم در ماه‌های آینده رفع تحریم و طعم مقاومت خود را می چشند.

مجوز مذاکره با آمریکا در دولت دهم صادر شد

ربیعی همچنین در واکنش به این ادعا در ماظره ها که اجازه دولت روحانی برای مذکاره به هیچ دولتی داده نشد و نتوانست از آن استفاده کند! با تاکید بر اینکه این ادعا با واقعست تطبیق ندارد، گفت: این محرمانه نیست که مجوز مذاکره با طرف آمریکایی در دولت دهم صادر شد و دولت یازدهم بار زمین مانده را برداشت.

وی با بیان اینکه این ادعا که رهبری به دولت یازدهم مجوز مذاکره دادند از اساس نادرست بود، افزود: در اواخر دولت قبل آغاز شد و در دولت یازدهم  به صورت علنی پیگیری شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در ادوار مختلف با مجوز های صادر شده درباره مسائل مختلف از جمله امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم با امریکایی ها مذاکره شده که برخی علنی و برخی محرمانه مانده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی شرایط در منطقه هم مانع بوده که مردم از مزایای برجام منتفع شوند، اظهار داشت: علت بی نتیجه ماندن مذکارها در دولت دهم هم بر عدم خود باوزی مذاکره کنندگان و دولت و فقدان مهارت دیپلماسی بود. کسانی که به دیپلماسی اعتقاد قلبی نداشتند سبب شدند مذاکرات به درستی جلو نرود و نمی‌توان به تاثیر مهارت دپیلماها و مذاکره در دولت یاردهم و دوازدهم اشاره نکرد.

وی چشم بستن بر این واقعیت را نوعی نادیده گرفتن تلاشهای ملی یک جامعه خواند و گفت: ما در دوره برجام قبل از ترامپ اقتصادمان رونق گرفت اما ما قربانی یک فرد نامتعادل شدیم که نه تنها برجام که توافقهای سنتی بین المللی را هم به هم زد و دنیا را ناامن کرد و حتی قدرتهای بزرگ هم از دست او کلافه شدند. اما امروز می گویم هیچ کس قادر به جلوگیری از این اتفاق نبود و اگر مدعیان امروز در جایگاه دولت نشسته بودند نمی‌توانستند برجام را حفظ کنند و ممکن بود ما به ورطه های خطرناکتری بیفتیم.

واکسیناسیون کارگزاران انتخابات

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره  آخرین اقدامات دولت برای برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تلاشهای صورت گرفته در مقابل کارشکنی دولت در مقابل رای گیری در این کشور  گفت: ستاد انتخابات کشور علاوه بر تمهید صندوق های بیشتر و استفاده از مکانهای غیرسربسته در محل های رای گیری به نحوی که تجمع کمتری در صندوق ها بوجود بیاید دو رویکرد واکسینه کردن کارگزاران انتخابات و رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی را در مکان اخذ رای برای حفظ ایمنی و سلامت رای دهندگان و مجریان انتخابات اتخاذ کرده است.

وی افزود: مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا برگزاری تجمع و میتینگ در مکان های بسته ممنوع است. البته دولت در راستای تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری روی این موضوع تاکید دارد که نشست های انتخاباتی با در نظر گرفتن محدودیت های کرونایی با هدف جلب مشارکت عمومی و افزایش شور و نشاط سیاسی برگزار شود.

ربیعی با اشاره به اینکه دولت کانادا برخلاف عرف و موازین بین المللی اجازه برگزاری انتخابات مستقیم ریاست جمهوری به دولت ایران در اخذ رای شهروندان مقیم ایرانی این کشور نداد، اظهار داشت: در این خصوص با هماهنگی به عمل آمده با دفتر نمایندگی ایران در آمریکا، یکی از نزدیک ترین شهرهای آمریکا به عنوان مکان اخذ رای از شهروندان ایرانی مقیم در کانادا در نظر گرفته شده است.

در ۲ دقیقه به چه چیزی جواب می‌دادیم؟

ربیعی درباره دلیل انصراف دولت از فرصت ۸ دقیقه ای ستاد نظارت بر تبلیغات انتخابات برای پاسخگویی به مسائل مطرح شده در مناظره اول با اشاره به اینمه ما ۴۰ مورد اتهام و موضوع را در مناظره اول احسا کردیم که لازم بود پاسخ داده شود گفت: برخی را مبتنی براساسنامه صدا و سیما و برخی زرا مبتنی بر آیین نامه نظارت بر تبلیغات انتخاباتی در صدا و سیما فهرست کردیم و خواستار وقت شدیم که در مورد موارد مرتبط با اساسنامه صدا و سیما هیچ پسخی نگرفتیم و کمیسیون نظارت بر تبلیغات هم تنها ۴ مورد را پذیرفت و برای هر مرود ۲ دقیقه به ما وقت داد که عملا امکان دفاع و تبیین مسائل در این زمان نبود لذا ترجیح دادیم موضوع را در رسانه های دیگر مطر کنیم.

تخریب دولت در مناظره اول جفا بود

وی افزود: تخریب دولت و پوچ انگاری ۸ سال و ۲۴ میلیون رای  واینکه چند نفر فقط نفی دولت را بکنند جفا بود. با سلب دیگران هیچ کس بالا نرفته و این جفا از برادران ما رخ داد.

در کدام دولت شورا یا ستادی همه یک نظر دارند

وی درباره ادعای عبدالناصر همتی درباره نقش دولت در ریزش بورس و اینکه به رئیس جمهور در این باره هشدار داده اما نادیده گرفته شده، با بیان اینکه در ستاد اقتصادی دولت همه دیدگاه ها آزادانه مطرح و سپس تصمیم گیری نهایی صورت می گیرد، اظهار داشت: کدام شورا و ساد را می شناسید که همه مثل هم حرف بزنند و هم نظر باشند. افراد دولت ربات نیستند دیدگاه و گرایش افراد در حوزه اقتصاد متفاوت است.آقای همتی هم بر همین اساس دیدگاه هایشان را در جلسات بیان می کردند و مهم خرد و تصمیم جمعی است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این دیدگاه‌های مختلف نقطه ضعف هیچ سیستمی نیست. اتفاقا شخص رئیس جمهور در جلسات به صحبت های افراد در جلسه گوش می‌کنند و از تمامی نقظه نظرات مثبت در تصمیم گیری های کلان استفاده می کنند. درخصوص بازار سرمایه نیز با استفاده از نظر کارشناسان و به صورت جمعی تصمیم گیری سیاست دولت فقط حمایت و تقویت بازار سرمایه بوده که همچنان نیز ادامه خواهد داشت.

دولت مداخله ای در بورس نداشت

ربیعی افزود: بارها اعلام شده دولت مداخله ای در امر بورس نداشته و بلکه تلاش نموده سیاستهای رشد بازار سرمایه را دنبال کند درباره بازار سرمایه، صرفا شورای عالی بورس به عنوان نهاد ناظر و تخصصی تمهیدات و تصمیمات لازم را تدوین و ابلاغ می‌کند.

وی گفت: برخی آگاهانه یا ناآگاهانه فروش اوراق را نیز در محاسبه وارد کرده اند؛ حتی با مدنظرگرفتن فروش اوراق، عدد فضایی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، نادرست است و در مورد سهام پالایش یکم که مستقیم به دولت تعلق داشت و بنابر درخواست دولت به فروش رفته بود؛ تصمیمات جبرانی نیز اتخاذ شد که در مسیر نهایی شدن قرار دارد.

رفتار مردم در انتخابات قابل پیش‌بینین نیست

خبرنگار دیگری با اشاره به ینکه رئیس جمهور تجسم مشروعیت نظام را در مشارکت مردم توصیف کرده از سخنگوی دولت پرسید با توجه به میزان پایین مشارکت در نظرسنجی ها آیا اینرا خطری برای نظام می‌دانید؟

وی در پاسخ گفت: آنچه آقای روحانی گفت یک قاعده جهانی است.  در ایران که پیش از پیروزی انقلاب که اساسا، معیار و شاخصی برای سنجش میزان مشروعیت مدنی و حقی برای مردم در انتخاب  وجود نداشت با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی بنیانی را بنا گذاشتند که بر اساس آن، حتی تغییر نظام سیاسی متکی بر آرای عمومیاست.

ربیعی گفت: در ادوار مختلف میزان مشارکت بنا بر شرایط سیاسی و اقتصادی متفاوت بوده و ما ادواری داشته‌ایم که مشارکت از الان هم کمتر بوده و ما این نوسانات را داشته این. آنچه مهم است اسمترار بنیاد تغییرات بر اساس نظر مردم است.

وی افزود: در ایران پیش بینی دقیقی از آرا نمی توان داشت. بارها نتایح نظر سنجی یک چیز بوده و مردم پای صندوق رای چیز دیگری کفتند. مردم با گاهی پای صندوق رای می آیند و ملاک هم نظر مردم هست.  اجازه دهید از پشداروی سنجشی در مورد اینکه چه اتفاقی می‌افتد خودداری کنیم.

فیلتر نکردن تلگرام باعث پرونده سازی برای وزیر ما شد

ربیعی درباره موضع دولت درباره اظهارات برخی نامزدهای ریاست جمهوری مبنی بر  اینترنت امن و کنترل شده چیست گفت: من قضاوت خاصی در مورد اینکه در آینده چه چیزی رخ خواهد داد ندارم. در خصوص جزئیات اینترنت امن، برنامه ای ارائه نشده و در این زمینه از جزئیات این نظر من اطلاعی ندارم.

وی تصریح کرد: اما بطور کلی برخی اینترنت را با اتصال‌های داخلی اشتباه می گیرند. وقتی از اینترنت صحبت می‌کنیم منظورمان یک شبکه جهانی است. همانگونه که رییس جمهور اعلام کردند، در موضوع اینترنت، نه به بهانه امنیت باید آزادی را قربانی کرد و نه به بهانه آزادی امنیت را نادیده گرفت. 

ربیعی افزود: نمی‌شود با اعتقاد به فضای مجازی، آزادی‌های مردم را محدود کرد؛ باید حافظ و حامی کسب و کار مردم در فضای مجازی بود. برای همین، وقتی از اینترنت امن صحبت می‌شود امیدوارم موضوع شبکه جهانی باشد. 

وی خاطر نشان کرد: این دولت تلاشهای زیادی برای حفظ امنیت فعالیت در فضای مجازی انجام داده است. کار به جایی رسید که حتی موضوع افزایش پنهای باند و فیلترنکردن اینستاگرام، باعث پرونده سازی برای وزیر ما هم شد. دولت با دو استراتژی وظیفه خود در قبال فضای مجازی را با قدرت دنبال کرده است؛ نخست ایجاد امنیت برای فعالیت در این فضا و اقدامات زیرساختی در توسعه فضای مجازی. 

پهنای باند در این دولت ۴۰ برابر شد

ربیعی گفت: لازم است اعلام کنم پهنای باند اینترنت، از سال ۹۴ تاکنون ۴۰ برابر شده است تعداد کاربران از۴ میلیون در سال ۹۲ به ۷۵ میلیون کاربر در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین سهم اقتصاد دیجیتال و کسب و کار در تولید ناخالص ملی ، قبلا یک و هفت دهم بود که اکنون به ۶.۴ دهم رسیده است و این، یعنی سهم اقتصاد دیجیتال در در دولت دوازدهم ۳ برابر شده است.

سخنگوی دولت بیان داشت: اتفاق بزرگ دیگری که در این حوزه رخ داده، بهره‌مندی ۱۴ میلیون دانش آموز، ۱ میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و حدود ۴۰۰ هزار طلاب دینی از آموزش در فضای مجازی در دوره کرونا بوده است. در بررسی ها نشان می دهد که در سالهای اخیر بیش از ۳۰۰ هزار شغل خانگی در شبکه های مجازی دایر شده است. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر، در دولت الکترونیک تبادل اطلاعات بین دستگاهی در سال ۹۲ صفر بود ولی در سال ۹۹ به ۱.۲ میلیارد رسیده است و یعنی کاهش مراجعه مردم عزیز به ادارات دولتی. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.