غلامحسین اسماعیلی اظهار داشت اعمال سیاست حبس زدایی و مجازات جایگزین و بکارگیری پابندهای الکترونیکی در کاهش آثار مجازات بر خانواد مجرمان و کمک به معیشت آنها بسیار موثر بوده است.

هدف از بکار گیری مجازاتهای جایگزین حبس کاهش فشار بر خانواده مجرمین و معیشت آنهاست/ ۲۰ هزار پابند الکترونیک در خط تولید قرار دارد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به قدس آنلاین درباره اقدامات صورت گرفته در طرح تحول قضایی برای اصلاح قوانین و مجازاتها به نحوی که تبدیل به مجارزات خانواده و اطرافیان مجرم نشده و کمترین آثار را بر معیشت خانواده محکومین داشته باشد با بیان اینکه در این حوزه اقدامات خوبی توسط قوه قضائیه انجام شده. گفت:  من به برخی از آنها شاره می کنم.

غلامحسین اسماعیلی خاطرنشان کرد: اولا به موجب قانون مصوب در مجلس دهم  با عنوان کاهش مجازات حبس با کاهش احکان زندان و حبس در  برخی عناوین مجرمانه، بخشی از این دغدغه مرتفع شد و میزان احکام حبس بسیار کاهش پیدا کرده است و این قانون این کمکی بود برای کسانی که در حوزه جرایم سبک مرتکب جرم می‌شوند و خانواده آنها که ورودی زندانها را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: اقدام دیگری که در این حوزه انجام شد، بخشنامه‌های صادره در طرح تحول از سوی ریاست قوه و پیگیری‌های مکرر صورت گرفته در استفاده حداکثری از  مجازاتهای جایگزین حبس بود که مورد توجه همکاران ما قرار گرفت و سب رشد چشمگیر احکام صادره مبتنی بر مجازاتهای جایگزین شد به نحوی که در سال ۹۹ ماشاهد رشد ۲۹ درصدی احکام جایگزین حبس نسبت به سال قبل از آن بودیم.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که در این حوزه انجام شد، توسعه بهره برداری از پابندهای الکترونیکی بود که این موضوع بخشی در سال ۹۹ عملیاتی و اجرایی شد و تعداد افرادی که از پابند الکترونیکی استفاده کرده و از حبس خارج شدند از ۱۶۰۰ نفر به دو برابر افزایش یافت.

اسماعیلی گفت: در حال تکمیل زیر ساختها و ملزومات توسعه این طرح هستیم و با تامین اعتبار صورت گرفته. هم اکنون  ما ۲۰ هزار پابند الکترونیک را در خط تولید داریم که بزودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از پابند الکترونیک ضمن اجرای مجازات فاصله بین محکوم و خانواده محکوم برداشته می‌شود، افزود:  در جهت حمایت از خانواده زندانیان، هم در لایحه بودجه پیش بینی‌هایی صورت گرفت که از طریق بهزیستی و کمیته امداد  اقدامات حمایتی انجام شود و هم ما در  قوه قضائیه و سازمان زندانها با راه ‌ندازی سامانه حمایت برای پشتیبانی و حمایت از خانواده زندانیان نیز  چه با کمک و مساعدت بخشهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد و چه دولت و بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) اقدامات خوبی را آغاز کرده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.