معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: شبکه حدود ۳۰۰ هزار نفری ناظر شورای نگهبان در این دوره از انتخابات ایجاد شده است.

اولویت شمارش آرا با انتخابات ریاست جمهوری است/ ۳۰۰ هزار نفر بر انتخابات ۲۸ خرداد نظارت می‌کنند

قدس آنلاین:  نشست مشترک روسای ستادهای انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری با صادقی مقدم معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان برگزار شد.

در این نشست صادقی مقدم با اشاره به وظایف و فعالیت دستگاه‌های مسئول در اجرا و نظارت اظهار کرد: فضای علاقه مندی و شور انتخابات را باید طوری ایجاد کرد که مردم بدانند می‌خواهند کار مهمی انجام دهند.

وی افزود: وظیفه ما در شورای نگهبان نظارت بر اجرای انتخابات ریاست جمهوری، میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی است. شبکه حدود ۳۰۰ هزار نفری ناظر شورای نگهبان در این دوره از انتخابات ایجاد شده است. روز انتخابات میزبان نمایندگان نامزدها هستیم که آن‌ها بر کار نظارتی نیم‌نگاهی داشته باشند و بتوانیم امر انتخابات را به خوبی پیش ببریم.

علیرضا نیلچی مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان در این نشست با بیان اینکه بهتر است یک فرد به نمایندگی از نامزد انتخاباتی در ستاد حضور داشته باشد، گفت: نمایندگان نامزدهای دوره‌های پیشین به مسائلی، چون کمبود تعرفه رای، تاخیر در زمان شروع رای گیری، مشکل در روند رای گیری یا توقف یا کندی دستگاه‌های احراز هویت، صادر نشدن کارت نماینده نامزد در شعب، استفاده از امکانات دولتی یا مخدوش بودن تعرفه‌ها و ممانعت از حضور نمایندگان در شعب می‌پرداختند که فهرستی از مشکلات را ایجاد کردیم تا به دنبال راه کارها باشیم.

وی افزود: تعرفه‌ها برابر تمام واجدین شرایط و ۱۵ درصد بیشتر منتشر می‌شود. تاکید داریم اول وقت روز جمعه، روز انتخابات، میزبان نمایندگان "شخص" نامزدها باشیم که نامشان باید با ارائه معرفی نامه و امضای خود نامزد اعلام شود. محل استقرار نمایندگان در محل شورای نگهبان با امکانات ارتباطی مجهز می‌شود و اطلاعات وزارت کشور یا ستاد نظارت قابل رؤیت خواهد بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه اظهار کرد: دستگاه‌های احراز هویت در شعب به مجری و ناظر اعلام می‌کند سن قانونی احراز شده یا خیر و همچنین جلوی رای تکراری را خواهد گرفت. همچنین به وسیله این دستگاه از نام و شناسنامه افراد درگذشته نیز نمی‌توان استفاده کرد.

وی درباره مدت زمان رأی گیری توضیح داد: چون از ساعت ۱۲ شب به بعد روز جدید آغاز می‌شود، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه رای گیری روز جمعه ۲۸ خرداد را پس از ساعت مذکور نپذیرفت، اما افراد باقیمانده در شعبه می‌توانند رای دهند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: شورای نگهبان و نمایندگان نامزدها در محل این شورا، در طول روز میزان مشارکت را رصد می‌کنند. صورت جلسه شعب به عنوان سند و نشان دهنده صحت انتخابات است و از لحظه‌ای که اطلاعات تعداد رای نامزد از مبدا به مقصد می‌رسد، کم کم اطلاعات محتوایی هم در دست ما و وزارت کشور قرار خواهد گرفت. نتایج هم از مسیرهای قانونی پس از صحت سنجی و تجمیع آرا به اطلاع مردم خواهد رسید.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: ابتدا آرای ریاست جمهوری شمارش می‌شود و وقتی شمارش آرای ریاست جمهوری تمام شود، صورت جلسه خواهد شد و سهم هر یک از نامزدها را از سبد رای ثبت خواهند کرد. از خط ویژه شورای نگهبان و دستگاه‌های احراز اطلاعات آرا ارسال خواهد شد. صحت انتخابات نیز هر دوره باید در هیئت مرکزی و در صورت لزوم در شورای نگهبان پس مدتی اعلام شود.

صادقی مقدم گفت: قانون گفته رای گیری باید در یک روز باشد و ادامه آن پس از ساعت ۱۲ شب روز جمعه، ممکن نیست. در قسمت انتخابات ریاست جمهوری معطلی افراد به اندازه دیدن شناسنامه و نوشتن مشخصات و رای دهی است. بیشتر مشکلاتمان درباره تهران است که رای گیری الکترونیکی شوراها را نداریم و به هر فرد ۴ برگه انتخاباتی داده می‌شود.

وی ادامه داد: در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری درباره انتخابات، استفاده از فناوری‌های نوین در رای گیری مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.