ضریح پوش نفیس دوره قاجار همزمان با آغاز دهه کرامت در برنامه سه‌شنبه‌های علمی- فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

ضریح پوش نفیس دوره قاجار رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر زهرا محسنی، چهره ماندگان صنایع دستی ایران و پژوهشگر و کارشناس صنایع دستی و منسوجات در این مراسم رونمایی از ضریح پوش نفیس دوره قاجار، به تشریح هنرهای به کار رفته در این ضریح پوش پرداخت و گفت: این ضریح پوش از جنس ماهوت، به رنگ یشمی و مزین به تکنیک قلابدوزی است که دارای برش مخصوص ضریح پوش بوده و به عنوان شیروانی پوش، در دوره قاجار برای ضریح  فولادی حرم مطهر امام رضا(ع) تهیه شده است.

وی خالق اثر مذکور را شیخ علی گلدوز رشتی عنوان کرد و گفت: این اثر از ۴ قطعه شامل دو ذوزنقه و دو مثلث تشکیل شده و ابعادی به اندازه  سه متر و ۲۹ سانتی‌متر در چهار متر و ۵۶ سانتی‌متر را در بر دارد.

این کارشناس، نوع نخ به کار رفته در این قلابدوزی را ابریشم تابیده کرم رنگ دانست و درباره نقوش به کار رفته در این ضریح پوش توضیح داد: ضریح پوش به صورت حاشیه دارِ قاب قابی همراه با نقوش گیاهی است، به طوری که یک قاب با قوس هایی مزین به نقوش گل و غنچه، برگ و ساقه و پیچک، دور این اثر را به صورت حاشیه ای زیبا تزیین کرده و قاب دیگر در متن اثر و دارای ترنج های لوزی در ردیف های پشت سرهم است که نقش قابی را ایجاد کرده است. همچنین در درون ترنج ها، گل و برگ و پیچک دوخته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرافت و مهارت در اجرای قلابدوزی نقوش زیبای سنتی و هماهنگی در انتخاب رنگ زمینه و دوخت‌های این اثر، می توان گفت وسعت و نقشه پرکار آن، خللی در کیفیت اثر به وجود نیاورده و این امر از جمله دلایل و امتیازاتی هستند که این ضریح پوش را در زمره آثار کم نظیر گنجینه آستان قدس قرار داده است.

 

دورپوشی به زیبندگی ضریح پوش

پژوهشگر و کارشناس صنایع دستی و منسوجات همچنین به یک دوره‌پوش از جنس ماهوت مرغوبِ یشمی اشاره کرد که همراه این ضریح پوش معرفی شد.

این دورپوش ضریح ابعادی  به طول آن ۱۴ متر و عرض آن ۷۰سانتی متر است که در سال ۱۳۳۳ هجری قمری به صورت یک قطعه دوخته شده و دور شبکه ضریح  مطهر را می پوشاند.

این اثر در ردیف دوره پوش های کوتاه و به همراه شیروانی پوش بر روی ضریح فولادی استفاده می شده است. حاشیه کتیبه دار و نقوش گیاهی بخشی از تزیینات آن به شمار می رود.

دو حاشیه آن با نقوش گیاهی در بالا و پایین اثر در تمام طول دوره پوش ادامه می یابد که با نقوش حاشیه شیروانی پوش یکسان است.

فضای بین دوحاشیه، به ۱۲ قاب پهن و یک قاب باریک سراسری در بالای آن ها تقسیم می شود؛ در قسمت باریک بالای قاب ها، آیه الکرسی با خط نسخ قلابدوزی شده و در قسمت پهن نیز در هر قاب روایات و احادیثی در فضیلت زیارت امام رضا(ع) و ترجمه آن ها دوخته شده است، همچنین در ۶ قاب باقی مانده سوره های حمد، قدر و چهار قل، با ابریشم، قلابدوزی شده است.

استفاده از نقوش سنتی و پرکار و نیز هماهنگی رنگ زمینه و ابریشم کرم رنگ بسیار چشم نواز بوده و مهارت کم نظیر هنرمند اثر را یادآور می شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.