مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: خشکسالی بی‌سابقه در منطقه علاوه بر کاهش سطح زیر کشت، عملکرد محصولات زراعی و باغی از جمله گندم، جو، طالبی و انگور را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده‌ است به طوری که طبق پیش‌بینی‌ها، میزان افت محصول انگور ۳۰ تا ۴۰ درصد و طالبی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد برآورد شده‌است؛ همچنین متوسط عملکرد غلات نیز نسبت به سال‌های گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

تأثیر خشکسالی بر کاهش عملکرد محصولات باغی و زراعی کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، محمد شجعی با اشاره به خشکسالی بی‌سابقه در کشور و شهرستان کاشمر عنوان کرد: خشکسالی در منطقه پدیده جدیدی نیست و قبلا نیز با خشکسالی در منطقه مواجه بوده‌ایم اما خشکسالی سال جاری با توجه به این که یکباره بارندگی‌ها قطع شد و عملا ۲ ماه اصلا بارندگی نداشتیم طبق اظهار نظر کارشناسان هواشناسی در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده‌ است.

شجعی اظهار کرد: در بحث خشکسالی اولین جایی که تأثیرات کمبود بارندگی نمود پیدا می‌کند، بخش کشاورزی و خصوصا حوزه تولیدات گیاهی است.

وی ادامه داد: با توجه به این که سال گذشته بارندگی‌های خوبی در منطقه داشتیم در حوزه محصولات زراعی سطح زیر کشت خوبی پیش‌بینی شده بود به طوری که ۱۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت غلات بود که تقریبا نیمی از آن به صورت کشت دیم و نیمی دیگر به صورت کشت آبی بود.

سطح زیر کشت دیم به چرای دام رفت

شجعی افزود: با توجه به افت شدید بارندگی‌ها، کشت دیم از همان ابتدا از حیز انتفاع خارج شد و سطح زیر کشت آن به چرای دام رفت و در بخش کشت آبی هم با توجه به این که در ۲ ماه اول سال هیچ بارندگی نداشتیم، نیمی از غلات زیر کشت آبی هم از بین رفت و از کل ۱۵۰۰ هکتار کشت دیم و آبی فقط حدود ۴۰۰ هکتار کشت آبی باقی ماند که ۱۵۰ هکتار جو و ۲۵۰ هکتار گندم است.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی علاوه بر کاهش سطح زیر کشت، میزان عملکرد غلات را هم به میزان ۵۰ درصد پایین آورد به طوری که برای مثال اگر متوسط عملکرد ما بین ۳.۵ تا ۴ تن بوده، سال جاری تقریبا پیش‌بینی می‌کنیم ۱.۵ تا ۲ تن برداشت داشته‌ باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: در منطقه کاشمر با توجه به این که روان آب‌ها و رودخانه‌های غیر دائمی را داریم، کشاورزان امیدوار بودند که بتوانند با ذخیره آب این روان آب‌ها در استخرهای کشاورزی، کشت را مدیریت کنند ولی این استخرها دارای آب نشدند و حتی تنها سد شهرستان که در بالا دست است فقط یک سوم آن آبگیری شد.

طالبی‌ کاران هم متضرر شدند

شجعی با اشاره به این که شهرستان کاشمر با ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه‌ی اول کشت طالبی در خراسان رضوی را دارد، توضیح داد: یکی از مزیت‌های کشت طالبی در شهرستان این است که کشت آن به صورت کشت تونلی و زیر پلاستیکی است که این نوع کشت عملا در بحث بهره‌وری آب، کاهش مصرف آب و مدیریت علف‌های هرز و آفات بسیار تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در بخش کشت طالبی نیز طالبی‌ کاران شهرستان خساراتی را متحمل شدند چرا که علاوه بر مشکل کمبود آب، به یکباره وارد فاز گرما شدیم و همین امر باعث شد به عملکرد مورد انتظار نرسند و محصول را سریع و با وزن کم به بازار عرضه کنند.

ریزش غوره بر اثر تنش آبی ناشی از قطع برق و قطع آب چاه‌های کشاورزی

شجعی همچنین به تأثیر خشکسالی و تنش آبی بر محصولات باغی شهرستان کاشمر و از جمله انگور اشاره کرد و گفت: گرمای شدیدی که در روزهای اخیر داشتیم و همچنین تنش آبی ناشی از قطع برق و به دنبال آن قطع آب چاه‌های کشاورزی باعث شده‌ است که انگور که در مرحله غوره است، ریزش کند و کشاورزان دچار خسارت شوند.

وی عنوان کرد: با توجه به تصمیمات دولتی قرار بر این شده‌ است که در بخش کشاورزی و صنعت خاموشی بیشتر باشد تا بتوانیم مصارف برق خانگی را مدیریت کنیم و همین خاموشی‌ها و قطعی برق چاه‌های کشاورزی، باعث شده که مدار آبیاری کشاورزی به هم بخورد و محصولات باغی دچار تنش آبی شوند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر افزود: برای به حداقل رساندن این تنش آبی، جلسات متعددی با شرکت برق برگزار کردیم و ماحصل کار این شد که در هفته دو بار و هر روز به مدت ۵ ساعت قطعی برق داشته باشیم و این قطعی نیز به کشاورزان اطلاع‌ رسانی شود تا کمتر دچار خسارت شوند چرا که زمانی که برق بی برنامه قطع می‌شود به موتور پمپ‌های چاه‌های کشاورزی آسیب جدی وارد می‌شود.

شجعی گفت : تمام تلاش ما در مجموعه جهاد کشاورزی این است که شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که کشاورزان و دامداران کمتر دچار خسارت شوند و امیدواریم که بتوانیم با حداقل خسارت از این بحران عبور کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.