این روزها در حال پشت سر گذاشتن دوره‌ای دیگر از فعالیت‌های شورای شهر هستیم. بار دیگر قرار است شهر مشهد را دست تیمی جدید بسپاریم تا رونق شهر را با عملکرد آن‌ها ببینیم. اما اینکه عملکرد شورا چقدر در شهر تأثیرگذار و ملموس بوده و مردم از شورای شهر ششم چه انتظاری دارند موضوع مورد بحث گزارش ماست که در ادامه می‌خوانید.

توجه عملی؛ خواسته مردم از شورای ششم

انتظارات متفاوت از مدیریت شهری

انتهای خیابان مفتح که مردم هنوز آن را به ۳۰ متری طلاب می‌شناسند، درست گوشه‌ای از میدان پارکی است که مردم از گرمای هوا زیر سایه درختان آن پناه گرفته‌اند.

محمد طاهری پیرمردی است که روی یکی از نیمکت‌های پارک نشسته است و خودش را یکی از ساکنان همان اطراف معرفی می‌کند.

وی در مورد عملکرد شورای شهر می‌گوید: از عملکرد شورا در این منطقه درخصوص ایجاد فضای سبز، انجام امور نظافت و نیز نظارت راضی هستم، همین پارک پیشتر قبرستان گلشور بود اما حالا به این فضای زیبا تبدیل شده است، یکی دیگر از اقدام‌های خوبشان ساخت گود کشی بابانظر در انتهای پارک است، اما در مورد منطقه ثامن اصلاً رضایت ندارم.

او می‌افزاید: اطراف حرم آن‌قدر مجوز ساخت هتل‌های چندطبقه داده‌اند که بارگاه امام رضا(ع) تحت تأثیر قرار گرفته است.

مهدی مؤمنی یکی دیگر از شهروندان همان حوالی در همین پارک با خانواده‌اش در حال استراحت است.

او نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: شورا برای این منطقه کاری نکرده است، سپس اشاره می‌کند به میدان پیش رویش و ادامه می‌دهد: همین میدان بین دو تا شهرداری قرار دارد که هر کدام آن را زیباسازی می‌کنند؛ آن یکی می‌آید خرابش می‌کند، دیگری مجسمه می‌گذارد و آن یکی برمی‌دارد، یکی فضای سبزش را تزئین می‌کند دیگری می‌آید روی آن خاک می‌ریزد. ببینید میدان تلی از خاک است با گل‌کاری و چمن‌های نامرتب و گاهی زرد و روی تابلو هم نوشته میدان شهید مفتح.

کمالی، عابری است که در پاسخ به پرسش ما مبنی بر چگونگی عملکرد شورا جوابی دو کلمه‌ای می‌دهد: چیزی ندیده‌ام! و با عجله می‌گذرد.

توانمندسازی و فرهنگ‌سازی حاشیه‌نشینان

شهرک شهید رجایی مثل همیشه ظاهری غمگین دارد. بولوار مهریز پیاده‌روهایی کوچک دارد با دیوارهای تیره و خانه‌هایی کهنه. مغازه‌ها آن‌قدر کوچک و کنار هم هستند که گاه مرز بین آن‌ها را گم می‌کنی. نرده‌های مغازه‌ها را رنگ زده‌اند اما همه غبارگرفته و کثیف.

شجاعی یکی از ساکنان همین خیابان اظهار می‌کند: ۱۰ سال است برای اینجا هیچ کاری نکرده‌اند. یک مجموعه ورزشی به نام محمدتقی جعفریان اینجا هست که استخر آن پیش از شیوع کرونا تعطیل شده و هنوز هم تعطیل است. اصلاً مدیریت خوبی ندیدیم.

صاحب یک سوپری در همان حوالی نیز می‌گوید: کاش شورای بعدی برای بچه‌های مناطقی چون شهرک رجایی فرهنگسرا بسازد تا بچه‌های ما هم از آموزش‌های لازم شهروندی برخوردار شوند.

کبری قبادی از ساکنان شهرک شهید رجایی است که نزدیک پارک اردیبهشت زندگی می‌کند. پارک اردیبهشت جدیدترین پارک افتتاح شده در این منطقه کم‌برخورداراست.

وی بیان می‌کند: افتتاح این فضای سبز از کارهای برجسته شورا در این محل بود اما آنچه دوست داریم در این محل داشته باشیم ایجاد بازارچه برای تولیدات بانوان است. بسیاری از زن‌های این محله در منزل تولیداتی دارند اما مکانی برای فروش ندارند. اگر بخشی از این پارک را به بازارچه تبدیل کنند مشکل زنان تولیدکننده هم حل می‌شود.

پاک‌سازی مناطق پیرامونی از آسیب‌های اجتماعی

اسماعیل‌آباد پشت الماس شرق یکی دیگر از مناطقی است که به آن سری می‌زنیم. روستای بهار هم منطقه‌ای است که در آن فاصله طبقاتی در مقایسه با الماس شرق فاحش است.

یکی از ساکنان این محل عنوان می‌کند: امیدوارم شورای بعدی پروژه کال اسماعیل‌آباد را نیمه کاره رها نکند.

وی ادامه می‌دهد: زباله‌گردها غروب هر روز با پول زباله‌های شب گذشته، اینجا شیشه و کریستال می‌کشند و بعد می‌روند دنبال زباله‌گردی، فردای آن روز همین داستان تکرار می‌شود.

شهروند دیگری می‌گوید: شورای شهر می‌تواند به عنوان هماهنگ‌کننده بین دستگاه‌های مختلف عمل کند و با انتقال مشکلات محلات گوناگون به دستگاه‌های دیگر و نیز مصوبات ویژه، برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهبود اوضاع زندگی در این محلات را در دستور کار داشته باشد.

خواسته‌های مردمی از شورای ششم

پس از گفت‌وگو با تعداد زیادی از شهروندان مناطق کم‌برخوردار و بیان دغدغه‌هایشان، مسئله پساب جاری در معابر این مناطق یکی از گلایه‌های جدی آنان بود.

ایجاد فرهنگسراها و اماکن مشابهی که نوجوانان و جوانان این مناطق بتوانند از حداقل خدمات آن‌ها استفاده کنند و نیز احداث زمین‌ و تجهیزات ورزشی از دیگر خواسته‌های ساکنان این مناطق است.

ارتقای کیفیت خدمات شهرداری در حوزه‌های حمل‌ونقل و بهسازی معابر برخی محلات قدیمی حاشیه‌ای هم مورد تأکید بسیاری از شهروندان بوده و هست.

با این اوصاف می‌توان گفت ساکنان مناطق کم‌برخوردار کلانشهری چون مشهد امیدوارند پس از پنج دوره شورای شهر که سهم کمتری از مجموعه خدمات مدیریت شهری داشتند، در دوره ششم بیشتر از گذشته مورد توجه عملی مدیریت شهری قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.