عضو کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت: در این دوره از شورا در حمل و نقل پاک اقدامات بزرگی انجام دادیم و حتی در مقایسه با کلان‌شهری مثل تهران نیز پیشی گرفته‌ایم.

اقدامات بزرگی در حمل‌ونقل پاک انجام دادیم/تقاطع‌های احداث شده ضروری بوده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی بهاروند در پاسخ به پرسشی مبنی بر  اینکه چرا بیشتر پروژه‌های شهرداری خودرومحور بوده است، اظهار کرد: در مشهد روزانه تقریبا ۳۰۰ خودروی جدید پلاک می‌شود. باتوجه به این شرایط که در طول دهه‌های مختلف در کشور ما به وجود آمده و باتوجه به حجم عظیمی از خودروها که هرروزه وارد شهرها می‌شوند و مردم خریداری می‌کنند، تقاضای عمومی این است که مشکلات ترافیکی شهر حل شود. حجم عظیم تقاضا برای رفع گره‌های ترافیکی شهری و فشاری که معمولا روی مسئولین شهری است که بایستی آن را حل کنند؛ لذا باید خیابان‌های جدیدی احداث شود و اقدامات دیگری در این خصوص انجام گیرد.

وی افزود: در کنار این اقدامات در جهت کاهش مشکلات ترافیکی، به حمل و نقل عمومی نیز توجه ویژه‌ای داشته‌ایم. درخصوص مترو بعد از تهران بیشترین خطوط مترو را در مشهد داریم. حمل و نقل اتوبوس‌ها را گسترش داده‌ایم. تنها در سال‌های اول شورا حدود ۵۰۰ ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس به سیستم حمل و نقل عمومی اضافه کرده‌ایم.

این عضو کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه مهمترین موضوع در حمل و نقل پاک، استفاده از دوچرخه است، گفت: در طول چهار دوره شورا حدود ۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد داشتیم و در دوره شورای پنجم مسیر دوچرخه را به ۲۰۰ کیلومتر رسانده‌ایم. در حمل و نقل پاک اقدامات بزرگی انجام دادیم و حتی در مقایسه با کلان‌شهری مثل تهران نیز پیشی گرفته‌ایم. تهران ۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه دارد و ما بیش از ۲۰۰ کیلومتر داریم. این حاصل توجهی است که شورای پنجم به موضوع حمل و نقل پاک داشته است.

وی درخصوص دوچرخه‌های اشتراکی بایدو گفت: ما یک پویش «دوشنبه‌ها با دوچرخه» را راه اندازی کردیم و مردم و کارکنان شهرداری را تشویق می‌کردیم که با دوچرخه به سرکار بیایند. در پویش «سه شنبه‌های بدون خودرو» نیز معمولا هر سه‌شنبه به یک منطقه می‌رفتیم و از مسیرهای دوچرخه بازدید می‌کردیم. برای مسیرهای دوچرخه از مناطق کم برخوردار گرفته تا مناطق مرفه‌نشین تقریبا تمام مناطق را مدنظر داشتیم. سیستم دوچرخه‌های اشتراکی قبلا وجود داشت که باعث آزار و اذیت مردم مشهد شده بود و کیفیت مناسبی نیز نداشتند. برای عضویت نیز بایستی مدارک بسیاری می‌بردند و سختی‌های زیادی داشت. سیستم جدید در خصوص کیفیت دوچرخه‌ها و تحویل دوچرخه بسیار پیشرفته‌ و به‌روز است. اقدام دیگر ما این بود که همه اقشار مشهد می‌توانند به راحتی از دوچرخه‌های بایدو استفاده کنند. شرایط استفاده از دوچرخه برای خانم‌ها نیز مهیا است. در تهران درخصوص دوچرخه‌های بیدود، سیستم به خانم‌ها دوچرخه تحویل نمی‌دهد و این کاری است که ما در شورای پنجم انجام داده‌ایم.

بهاروند افزود: در طرح اولیه بایدو تصمیم داشتیم که با  ۲۰۰۰ دوچرخه شروع کنیم ولی متاسفانه مثل خیلی از پروژه‌هایی که می‌خواستیم اجرا کنیم، بحث تحریم‌ها مشکلاتی به وجود آورد. درحال حاضر تنها با یک شرکت داخلی وارد مذاکره شده‌ایم و به جهت قطعات نیز با مشکل مواجه هستیم. فعلا ۲۰۰ دوچرخه به ما تحویل داده‌اند ولی طرح اولیه ۲۰۰۰ دوچرخه است که آن هم به همه نقاط شهر مشهد گسترش خواهد یافت.

این عضو شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: ما تا فرهنگسازی و حرکت به سمت حمل و نقل سبز مسیر زیادی داریم. ما وقتی مسیر دوچرخه را به ۲۰۰ کیلومتر رساندیم، قطعا برنامه ۴ ساله بعدی نیز این است که حداقل این مسیر را دوبرابر کنیم و مسیرهای استانداردی که شهروندان با خیال راحت از آن بهره‌مند شوند. در بسیاری موارد شهروندان تمایل به استفاده از دوچرخه دارند ولیکن مسیری وجود ندارد و به واسطه خطراتی که خودروها برایشان ایجاد می‌کنند، ترجیح می‌دهند که استفاده نکنند.

هر خیابان جدیدی که احداث می‌شود باید پیاده‌رو داشته باشد

وی درخصوص اقداماتی که برای توسعه پیاده‌روها انجام شده، گفت: درحال حاضر مصوبه هم داریم که هر خیابان جدیدی احداث می‌شود بایستی پیاده‌رو نیز داشته باشد. آخرین پارکی که احداث شد، پارک ملی اردیبهشت در منطقه مهریز واقع در منطقه ۶ و در حاشیه شهر مشهد است که اطراف آن زمین‌های کشاورزی است. ۲۰۰۰ متر اطراف پارک را مسیر دوچرخه در نظر گرفته‌ایم. در شورای پنجم توجه خیلی ویژه‌ای به حمل و نقل پاک، حمل و نقل سبز و پیاده‌محوری شده است. امکان پیاده‌روی به راحتی برای مردم مهیا است و می‌توانند پیاده‌روی کنند. هر محله وخیابانی که به لحاظ ترافیکی ظرفیت داشته و کسبه آنجا نیز موافق بودند، قطعا آنجا گسترش پیاده رو را انجام خواهیم داد و این اقدامی است که در شورای پنجم و کمیسیون حمل و نقل و عمران داشته‌ایم.

بهاروند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در برنامه کوتاه مدت سه ساله افتتاح یک تقاطع غیرهمسطح در سال برنامه‌ریزی شده بود، درحالی که در چند سال اخیر بالغ بر ۴ پروژه سالانه کلنگ خوردند یا افتتاح شدند، گفت: ما یک بحث برنامه داریم، یک بحث نیاز شهروندان. ترافیک شدید یکی از عوامل ایجاد آلودگی هوا است. جمعه‌ها سمت ییلاقات گاهی ترافیک تا میدان دانشجو نیز می‌رسید و مردم دو_سه ساعتی در ترافیک بودند. این شرایط ترافیکی علاوه بر آلودگی که ایجاد می‌کرد، باعث نارضایتی و مخل آرامش و آسایش مردم نیز بود. اقدامی که در آن قسمت شهر انجام دادیم باعث شد آنجا دیگر ترافیکی وجود نداشته باشد. ما تمایل داشته باشیم یا نداشته باشیم، درهرحال منطقه طرقبه و شاندیز به مناطق ییلاقی مشهد تبدیل شده و ما نمی‌توانیم جلوی مردم را بگیریم و بگوییم شما نباید به آنجا بروید. به مرور زمان بایستی سرمایه‌گذاری را به حدی برسانیم که این شیفت را بفرستیم به سمت مناطق شرقی و جنوبی مشهد تا این تقاضا را کم کنیم، اما فعلا باید فکری به حال آن کرد.

تمامی تقاطع‌های احداث شده جزو ضرورت‌های ترافیکی بوده است

وی افزود: تمامی تقاطع‌های احداث شده جزو ضرورت‌های ترافیکی است؛ مثلا چپ‌گرد غیر هم‌سطح شهید ناصری بلوار کلانتری که احداث شد، حجم عظیمی از ترافیک میدان تلویزیون کاسته شد.

این عضو کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی، گفت: مدتی مترو و حمل و نقل عمومی را تعطیل کردیم ولیکن در شرایط فعلی آنچه که دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ رعایت پروتکل بهداشتی در سیستم حمل و نقل شهری گفته است را ما رعایت کرده‌ایم، به قطع می‌گویم که ۹۵ درصد پروتکل‌ها درحال حاضر در حمل و نقل عمومی رعایت می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.