حبیب‌الله صادقی می‌گوید:خادمیت همه هنرمندان وعاشقان اهل بیت به نازنینِ عالم حضرت رضا(ع) بر کسی پوشیده نیست و هنرمندان این را جزو افتخارات قلبی خودشان می‌دانند.

۲۸ تابلوی عاشورایی‌ام، هدیه من به موزه آستان قدس رضوی خواهد بود/به شدت پیگیر خلق تابلویی در وصف حضرت رضا(ع) هستم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، نقاشی و نگارگری از جمله هنرهایی است که راه به عالم درون دارد و احساسات خالصانه هنرمند را به خوبی به تصویر درمی‌آورد. در این میان شمار آثار شاخص و ارزشمندی که زاییده شور وصف ناشدنی هنرمندان به سوژه‌هایشان است، اندک نیست و در این بین اگر پیوندی معنوی میان نقاش و سوژه برقرار شود اعجاز و تاثیر آن نیز دوچندان خواهد شد. ارادت به اهل بیت و آستان مقدس حضرت رضا(ع) در میان هنرمندان سرشناسی همچون استاد فرشچیان و خلق تابلوهای شورانگیزش مهر تاییدی بر این ادعا و نمونه‌ای از این دست است.

حبیب‌الله صادقی از نقاشان برجسته و پیشگامان هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی و از شاگردان استاد فرشچیان نیز بر این عقیده است که کلید حیات و تجلی‌بخشی فرهنگ علوی در ایران از وجود نازنین حضرت ثامن الحجج(ع)، خواهر و برادر ایشان وام گرفته شده است. در ادامه گفت‌وگوی قدس با این هنرمند را پیرامون تاثیرات حضرت رضا(ع) بر هنرمندان در خلق آثار ماندگار و تاثیرات حضرت بر زندگی این هنرمند را از نظر می‌گذرانید.

صادقی در ابتدای سخنان خود با بیان این که مردم به واسطه حس عاشقانه‌شان به اهل بیت و حضرت ثامن الحج(ع) بیمه هستند، می‌گوید: اگر بخواهیم اندیشه علوی و رضوی را در فرهنگ و هنر و مبتنی بر باورهای آسمانی روایت کنیم باید این اتصال به بهترین شکل صورت پذیرفته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تجلی این اتفاق در روح و جان هنرمندانی همچون استاد فرشچیان می‌گوید: به همین جهت است که یکی از مهمترین و بزرگ‌ترین نقاشان و نگارگران کشور استاد محمود فرشچیان که بنده توفیق ارادتمندی و شاگردی ایشان را دارم دو ضریح مطهر حضرت امام رضا(ع) و حضرت امام حسین(ع) را طراحی و نگارگری کردند که بسیار ارزشمند و ماندگار است و می‌بینم که این اتفاق نتیجه ایجاد همان حس درونی است.

به گفته صادقی؛ واقعیت این است که همه هنرمندان و کسانی که دل در گرو عشق اهل بیت به خصوص امام مهربانی‌ها دارند بهترین‌هایشان را در عرصه‌های مختلفی همچون موسیقی، نقاشی و هنرهای دیگر عرضه می‌کنند و این افتخاری است برای هنرمندان باورمند و دین‌مداری همچون هنرمند فرهیخته کشورمان استاد فرشچیان که عشقشان را به اهل بیت ثابت کردند.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موزه آستان قدس رضوی در حفظ آثار ارزشمند هنری تاکید می‌کند: این موزه یکی از مهمترین موزه‌های هنری و فرهنگی و متعلق به آرمان‌ها و باورهای مردم ایران است و شاید یکی از مهمترین تجلیات آن مجموعه آثاری است که در اختیار رهبر معظم انقلاب و روسای جمهور بوده و به این موزه اهداء شده است. از سویی دیگرخادمیت همه هنرمندان وعاشقان اهل بیت به نازنینِ عالم حضرت رضا(ع) بر کسی پوشیده نیست و هنرمندان این را جزو افتخارات قلبی خودشان می‌دانند و همه جامعه هنر در تدارک این هستند که با آثارشان زینت‌بخش این موزه آرمانی و عاشقانه باشند.

رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر با بیان خاطره‌ای از مادرش ادامه می‌دهد: به توصیه مادر مرحومم ـ که ‌گفته بود اگر اجازه دادم هنر بخوانی برای این است که نوکری اهل بیت را بکنی ـ من هرسال شام غریبان طرح تابلویی را شروع می‌کنم و تا اربعین آن را به پایان می‌رسانم و این توفیق را داشته‌ام که در این ۲۸ سال، طراحی کنم و در حال حاضر نیز ۲۸ تابلو در گنجینه شخصی خودم دارم. اینها در واقع صحنه‌های دیده نشده از داستان عاشوراست که به تصویر کشیده شده است. علاقمندم همین جا بگویم این مجموعه تا زمانی که زنده هستم در اختیار خودم است و پس از آن که به دیار باقی شتافتم هدیه من به موزه آستان مقدس حضرت رضا(ع) خواهد بود.

وی با اشاره به تاثیری که امام رضا(ع) در خلق آثارش داشته می‌گوید: شاید تنها تابلویی که درباره حضرت حجت داریم جزو کارهایی بوده که من سال ۶۳ خلق کردم و متاسفانه در این حوزه خیلی کم کار شده است. درباره حضرت رضا(ع) در پرده‌های تصویری چندین اثر خلق شده که تجلی مهربانی و لطف ایشان و دفاع از مظلوم و معصوم است؛ اما درباره زندگینامه حضرت امام رضا(ع) و افتخاری که به ایران دادند و خاک ایران به قدوم نازنینان ایشان تبرک پیدا کرده باید بیشتر کار کنیم.

وی در ادامه می‌افزاید: من آثار بسیاری خلق کردم و چندین تابلو کشیده‌ام اما آن شکل آرمانی که درگیرش هستم را هنوز انجام ندادم و آرزو می‌کنم که آقا من را به عنوان خادم و نوکر بپذیرد. نمونه آنچه که دیدیم و بقول حافظ «هرکه شد محرم دل در حرم یار بماند» درباره استاد فرشچیان اتفاق افتاد. ایشان وصل بود و حس عاشقانه‌ای داشت که توانست تابلوی عصر عاشورا، تابلوی امام علی(ع) و ثامن الحجج(ع) را بکشد.

این هنرمند و نگارگر ادامه می‌دهد: من فکر می‌کنم برای وصل و روایت این احساس، یک سری آداب معنوی لازم است و تلمذ بسیار و در خانه یار کوبیدن را می‌خواهد تا حضرت عنایت کند و پر بگشاید و به چشم و قلب و دست من حقیر را افتخار دهد که بتوانم این کار را بکنم و من نیزدر پی آن هستم.

وی در ادامه با تاکید بر این که به شدت پیگیر خلق تابلویی در وصف حضرت رضا(ع) است، ادامه می‌دهد: طی این سال‌ها تحریفات عاشورایی را در آثارم نقد می‌کنم و فکر می‌کنم همه کارهایی که انجام می‌دهم نشئت گرفته از حس عاشقانه‌ای است که نسبت به اهل بیت دارم، اما در رابطه با امام رضا(ع) از ایشان توفیق می‌خواهم که عنایت کنند و اجازه دهند کاری انجام دهم. من  زندگینامه ایشان را مفصل خوانده‌ام و صحنه‌های زیادی از این نازنینِ عالم سراغ دارم که نقاشی کنم و امیدوارم خورشید معرفت امام رضا(ع) به قلب، قدم و نفس و وجود بنده و خانواده ام بتابد و ایشان اذن بدهند که توفیق نوکری‌شان را داشته باشم.

وی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود می‌گوید: این روزها در موزه فلسطین مشغول تکمیل تابلویی با موضوع تاریخ انقلاب هستم که از دی ماه سال گذشته آغاز شده است. در این تابلو که به عرض و طول یکصد متر مربع است قهرمانان و دلیرمردانی مانند سردارسلیمانی که افتخار همگامی و خدمت به این انقلاب بزرگ داشته را به تصویر کشیدم.

در واقع این تابلو روایتی از هشت سال دفاع مقدس، داستان آزادگان و جریان‌های سیاسی، داعش و طالبان و روایت‌های قرآنی و داستان لشکر ابرهه و اصحاب فیل است که آن را به عنوان یک فرایند از معرفت قرآن که در پیروزی انقلاب حادث شد تصویر کردم. روزی ۸ ساعت به کار مشغولم و قرار است این تابلو را در هفته دفاع مقدس و در حسینیه امام خمینی(ره) رونمایی کنیم و آن را به رهبر معظم انقلاب هدیه می‌دهم و از ایشان اذن می‌خواهم که این تابلو را در موزه حضرت امام(ره) قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.