معاون دادستان مشهد گفت: به دستور دادستان مشهد با ثبت هویت مادران باردار و فرزند، ورودی شیرخوارگاه های بهزیستی کاهش می یابد.

آیا ثبت هویت والدین در مراکز درمانی رها شدگی نوزادان را کاهش می‌دهد؟

به گزارش قدس آنلاین، نیره عابدین‌زاده معاون دادستان مشهد گفت:  بر اساس مفاد نامه‌ای که معاون دادستان و سرپرست دادسرای صغار و محجورین مشهد به مراکز درمانی (ع) ارسال کرده، پیشگیری از فقدان هویت نوزادان رها شده و در نظر گرفتن مسؤلیت قانونی والد، وظیفه‌ی مراکز درمانی دانسته شده و مبنای درخواست دادستان، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و مصوبات وزارت بهداشت در زمینه تدوین شرایط احراز هویت مادران باردار در مراکز درمانی، ذکر شده است.

او افزود: به دلیل اینکه نوزادان رها شده در مراکز درمانی افزایش یافته است  از مراکز درمانی مشهد خواستیم مطابق قانون، هویت والدین نوزاد را شناسایی و در دفاتر بیمارستان ثبت کنند.

معاون دادستان مشهد ادامه داد: تولد نوزاد بدون هویت، غیر ممکن و بی‌معنا است زیرا بیمارستان، بدون ثبت مشخصات بیمار، به وی خدمات نمی‌دهد.

عابدین زاده بیان کرد: به جهت اینکه از بیمارستان به مراکز قضایی و ضابطین گزارش می‌شد که نوزادانی در بیمارستان رها شده و کسی برای تحویل گرفتن آن‌ها مراجعه نمی‌کند به همین خاطر از مراکز درمانی خواستیم، در ابتدای ورود مادران باردار به بیمارستان، هویت قطعی مادر را احراز کنند و اقدامات لازم برای یادآوری مسئولیت والدین در مورد نوزاد را انجام دهند و دادستانی را از نتیجه‌ی اقدامات خود مطلع کنند.

او تصریح کرد: ثبت نشدن مشخصات والدین نوزاد و  هویت آنان در دفاتر بیمارستان و گزارش به مراجع قانونی، برای بیمارستان و مسئولین مربوطه در بخش زایمان، مسئولیت قانونی دارد و دادستان به عنوان مدعی العموم از بابت ترک فعل به موضوع ورود خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.