تحولات این روزهای یمن موقعیت دشواری را برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ایجاد کرده است. ۶‌سال از رؤیای فتح سه هفته‌ای همسایه جنوبی سعودی می‌گذرد و ریاض، هر چه بیشتر در باتلاق یمن گیر کرده و از هیچ تلاشی برای خروج از آن دریغ نمی‌کند.

 قهوه تلخ سعودی!

در همین راستا، یک منبع سعودی ادعا کرد: ولیعهد عربستان حاضر شده در مقابل آتش‌بس یمن و پایان حملات به مراکز سعودی، امتیازهای جدیدی به دولت صنعا بدهد. به گزارش فارس، یک منبع عالی‌رتبه سعودی به «سعودی لیکس» گفت: محمد بن سلمان برای راضی کردن دولت نجات ملی یمن در صنعا به توقف حملات نظامی به سعودی و نشستن بر سر میز مذاکره، حاضر به امتیازدهی جدیدی شده و آن را به اطلاع میانجی‌های بین‌‌المللی رسانده است. این منبع که نامش فاش نشده افزود: هیئت عمانی که هفته پیش صنعا را ترک کرد این امتیازدهی جدید را به اطلاع انصارالله رسانده است. بن‌سلمان با پرداخت ده‌ها میلیارد دلار به صنعا برای بازسازی مناطق تحت نفوذ و شناسایی حاکمیت آن‌ها در شمال یمن موافقت کرده است. در ادامه این گزارش آمده: صنعا از این امتیازدهی‌ها استقبال کرده اما گفته باید فرودگاه صنعا و بندر الحدیده نیز بازگشایی شوند. در ادامه تحولات در این باره، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: تیم لندرکینگ، فرستاده این کشور در یمن به ریاض خواهد رفت تا با مقام‌های دولت مستعفی یمن و عربستان دیدار و رایزنی کند. بر اساس این گزارش، وی درباره آتش‌بس و ورود کمک‌های انسانی به یمن بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

در همین حال، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن اعلام کرد در صورت پاسخ مثبت ائتلاف سعودی به میانجی‌گری عمان و پاسخ‌‌های صنعا، ممانعتی برای از سرگیری مذاکرات در قطر نمی‌بیند. به اعلام منابع رسانه‌ای، هیئت عمانی در سفر به صنعا و دیدار با رهبران جنبش انصارالله چهار مسئله برقراری آتش‌بس، ورود به مذاکرات صلح با طرف‌های یمنی، ورود کشتی‌های حامل فراورده‌های نفتی به بندر الحدیده و همچنین بازگشایی فرودگاه صنعا را بررسی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.