طبق توافقنامه امضاشده میان انستیتو پاستور ایران و شرکت واکسن سازی بهارات بایوتک هند، دو طرف برای انتقال فن آوری تولید واکسن روتا ویروس به کشور و تولید داخلی این محصول همکاری خواهند کرد.

همکاری ایران و هند برای انتقال فن آوری و تولید مشترک واکسن

قدس آنلاین: طی مراسمی با حضور روسای دو موسسه بزرگ تولید واکسن انستیتو پاستور ایران و موسسه واکسن سازی بهارات بایوتک هند برگزار شد، قراردادی به منظور تامین واکسن «روتا ویروس» جهت استفاده در نظام واکسیناسیون داخلی و همچنین انتقال فن آوری برای تولید داخلی این واکسن، میان طرفین به امضا رسید.
به گزارش سفارت ایران در دهلی نو، طی این وبینار که علاوه بر روسای دو موسسه تولید واکسن، سفرای دو کشور و مسوولانی از وزارت خارجه و بهداشت دو کشور هم حضور داشتند، هر دو طرف آمادگی و علاقمندی خود را برای توسعه مناسبات در زمینه های بهداشت و درمان و تولیدات مشترک بیشتر در حوزه واکسن ابراز کردند.
محسن  اسدی لاری؛ قائم مقام امور بین المللی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم ضمن قدردانی از سفرای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در هند، روسیه و چین برای تسهیل همکاری ها و تامین نیازهای داخلی برای مقابله با شیوع کرونا، عنوان کرد که همکاری با شرکت بهارات تنها به واکسن روتاویروس محدود نگردیده و به سایر زمینه ها هم تسری خواهد یافت. 
علی چگنی؛ سفیر کشورمان در هند نیز با اشاره به بازدید خود از شرکت واکسن سازی بهارات بایوتک و تمجید از ظرفیت های این شرکت بر ضرورت تقویت همکاری های دو کشور برای تولیدات مشترک در زمینه واکسن تاکید کرد. همچنین ابراز امیدواری کرد تا هرچه زودتر زمینه ارسال باقیمانده واکسن های کرونا تولیدی شرکت بهارات هند (موسوم به کووکسین) به کشورمان فراهم گردد.
این توافقنامه می تواند مبنایی برای همکاری های بیشتر دو طرف در زمینه تولید مشترک واکسن و تامین نیاز داخلی با بومی سازی و انتقال فن آوری های روز دنیا، قرار گیرد.
شایان ذکر است که روتاویروس شایع ترین علت بروز اسهال شدید در بین کودکان است و تقریبا هر کودکی تا سن ۵ سالگی حداقل یکبار در عمرش به این بیماری دچار می شود. طبق برخی برآوردها سالانه بیش از ۵۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در دنیا به علت ابتلا به روتاویروس جان خود را از دست می‌دهند.

در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا برای پیشگیری از ابتلای کودکان به این بیماری از واکسن استفاده می‌کنند. واکسن روتاویروس یک واکسن خوراکی است که بر مبنای ویروس زنده عامل بیماری زا تهیه می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.