چراغانی حرم با ریسه ها و لامپ های چند رنگ؛ آیینی که قدمتی دیرینه دارد اما از حدود نیم قرن پیش و با یک وقف ماندگار، تلالو آن بیشتر شد و چشمان زائران اما رضا(ع) روشن تر.

وقفی از جنس نور / خانواده‌ای که ۵۰ سال است حرم امام رضا (ع) را چراغانی می‌کنند

در آستانه سالروز میلاد پربرکت حضرت رضا(ع)، صحن و سرای رضوی غرق در نور و شادی است و می‌توان تلألوی زیبایی ریسه‌های زرد، سبز و قرمز را در چشمان مشتاق زائران کوچک و بزرگ دید. بخش گسترده‌ای از این ریسه‌های دلبرانه به همت خانواده زنده‌یاد «حسین حاج اسماعیل آهنگر» در دهه کرامت به صحن‌ها راه یافته است. بیش از نیم قرن است که این خانواده خیراندیش برای چراغانی حرم مطهر در ایام ولادت امام رضا(ع) به مشهدمقدس مشرف می‌شوند و این روزها هم دوباره زائر امام شده اند.

جوانی که کارش الکتریکی بود
تعدادی از اعضای این گروه افتخاری مقابل اداره روشنایی حرم مطهر رضوی در حال آماده کردن ریسه‌های رنگی هستند. بعضی دیگر هم در صحن غدیر، در حال نصب ریسه‌ها. محمد حاج اسماعیل آهنگر ۸۴ ساله، ریش سفید جمع است و برای روایت داستان این وقف، به گذشته‌های دور برمی‌گردد و می‌گوید: در دوران جوانی که به مشهدالرضا مشرف شده بودم گروهی را دیدم که در حال انجام ریسه‌بندی حرم مطهر بودند، اما چراغانی فقط در محدوده گلدسته‌ها بود. با خودم گفتم آذین‌بندی حرم در ولادت امام باید خیلی پرشورتر و زیباتر از این باشد، همان‌ لحظه نیت کردم که برای دهه کرامت سال آینده کاری کنم و در برپایی این جشن شریک شوم. یک سال بعد، درست یک ماه مانده به سالروز ولادت امام رضا(ع)، در خواب نیمروزی بودم که احساس کردم کسی از من می پرسد: «چه شد آن نیتی که در حرم کردی؟». نیتم را به یاد آوردم و به فکر راه انجامش افتادم. با حسین، برادر بزرگم که کارمند راه‌آهن بود، مشورت کردم و از او خواستم درباره راه مشارکت برای چراغانی حرم در ولادت امام رضا(ع) از مسئولان حرم پرس‌وجو کند. او هم پیگیری کرد و نتیجه اش این شد که نیت ما به عنوان یک وقف ثبت شد و به خاطر اینکه کارهای اداریش را برادرم انجام داده بود، این خدمت به نام او ماندگار شد. وقتی از او درباره حال دلش حین انجام این خدمت می‌پرسم، اشک در چشمانش حلقه می‌زند و می‌گوید: زنده به همین خدمت هستم که هر سال این ایام برسد و برای چراغانی به مشهد بیایم، عشق و زندگی‌ام همین کار است.

چراغانی حرم با ۲۰ هزار لامپ رنگی
از آن زمان بیش از ۵۰ سال است که این خانواده، هر سال ایام دهه کرامت برای چراغانی حرم مطهر به مشهد مشرف می‌شوند. زنده یاد حسین حاج اسماعیل آهنگر تا زمانی که در قید حیات بود آنها را همراهی می کرد، حالا هم که آسمانی شده، نامش زنده است و از او به نیکی یاد می شود. امسال این گروه افتخاری شامل ۱۰ نفر از جمله چهار برادر زنده‌یاد حسین حاج اسماعیل آهنگر و تنی چند از آشنایان و دوستان این خانواده است.

محمدآقا، می گوید: ۲۰ هزار لامپ رنگی برای آراستن صحن‌های مختلف و اجرای این موقوفه روشنایی از تهران با خود آورده‌ایم و قرار است این خدمت در آستانه ولادت امام رضا(ع) در مدت چهار روز انجام شود. به گفته او، دوستانی که در این برنامه همراه خانواده واقف شده‌اند، هر کدام نذر و نیتی دارند و با توسل به امام رئوف(ع)، حاجت‌ روا شده‌اند.

خدمتی عاشقانه
قاسم حاج اسماعیل آهنگر، یکی دیگر از برادران محمدآقا است. او می گوید: ۲۷ سال است که به عشق آقا علی بن موسی الرضا(ع) به همراه برادرم برای انجام این خدمت می‌آیم و هر کاری از دستم بر بیاید، انجام می‌دهم. قاسم‌آقا ادامه می‌دهد: یک ماه به ایام ولادت امام رضا(ع) در منزل برادرم جمع می‌شویم تا برنامه سفر را هماهنگ کنیم. با شوق فراوان راهی مشهد می شود اما افسوس می خوریم که خیلی زود این چند روز سپری می شود، هر سال چراغانی تمام می‌شود و به تهران برمی‌گردیم، روزشماری می‌کنیم تا دوباره دهه کرامت شود و راهی مشهد شویم.

او می‌گوید: تمامی اعضای گروه، در سرما و گرما، عشق خدمت در این آستان مقدس را دارند تا زائری که به پابوس حضرت رضا(ع) می‌آید، دلشاد به شهر و دیارش باز گردد.

مشارکت در سنتی ماندگار    
مهدی حاج اسماعیل آهنگر از دیگر اعضای گروه است. او بیش از ۲۵ سال است با برادرانش در این خدمت پرنور همکاری می‌کند و می‌گوید: همیشه امام رضا(ع) آبروی ما را در مقابل زائران خریده است. امیدوارم بتوانیم نسل به نسل این خدمت را انجام دهیم.

در این بین، با مهدی معینیان نیز هم‌کلام می‌شوم. او از سال ۱۳۷۲ با برادران آهنگر برای انجام این خدمت همراه و همسفر می‌شود. معینیان می‌گوید: به خاطر نذری که عمویم برای سلامتی‌ام در یک سانحه تصادف کرده بود، با این خانواده و خدمت‌شان در حرم رضوی آشنا شدم. پس از اینکه یکبار برای ادای نذر همراه گروه شدم، دیگر نتوانستم از انجام این خدمت در بارگاه نورانی امام هشتم(ع) دل بکنم و تا جایی که امکانش بوده، هر ساله به مشهد آمده‌ام.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.