معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از پیگیری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) برای شناسایی سودجویان و متخلفان در امتحانات مجازی دانشگاه‌ها خبر داد.

پلیس فتا متخلفان امتحانات مجازی دانشگاه‌ها را شناسایی می‌کند

قدس آنلاین: علی خاکی صدیق  اظهار داشت: در ایام امتحانات پایان ترم، تبلیغاتی در فضای مجازی برای امتحان دادن به جای دیگر دانشجویان یا موارد دیگر منتشر می شود. مواردی از این تخلفات در فضای مجازی توسط یکی از دانشگاه ها به وزارت علوم گزارش شد که از طریق معاونت حقوقی در حال پیگیری برای برخورد پلیس فتا با این افراد سودجو هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: معاونان آموزشی دانشگاه ها بیشتر در جریان این تخلفات قرار می گیرند؛ بنابراین باید اطلاعات دانشجویان و متخلفان را از فضای مجازی دریافت کنند.

خاکی صدیق در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دریافت گزارش میزان تخلفات در امتحانات مجازی پایان ترم وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: سنجش این موضوع شاید غیرممکن باشد، چرا که برخی دانشجویان حتی در امتحانات پایان ترم حضوری هم تقلب می کنند اما فقط مواردی مشخص می شود که کارشان به کمیته انضباطی کشیده می شود.

وی با بیان اینکه گزارش مکتوبی که بر اساس اعلام استاد باشد وجود ندارد، ابراز کرد: در نتیجه به صورت مستند نمی توان به افزایش میزان تقلب ها اشاره کرد.

خاکی صدیق درباره تمهیدات وزارت علوم برای کاهش تقلب در امتحانات مجازی پایان ترم، اظهار داشت: دستورالعمل های متنوعی برای ارزیابی دانشجو در طول ترم الکترونیکی به دانشگاه ها ارسال شد که اگر رعایت کنند، ارزیابی دانشجویان در ایام امتحانات از صحت بالاتری برخوردار می شود. در واقع، به جای اینکه استادان امتحانات میان ترم داشته باشند، ارزیابی به صورت مستمر انجام می شود.

انتقاد از تغییر نکردن شیوه ارزیابی دانشجویان

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه این گفت و گو با انتقاد از برخی استادان که شیوه ارزیابی دانشجو در طول ترم های الکترونیکی را تغییر نداده اند، گفت: برخی استادان شیوه ارزیابی را در طول ترم های الکترونیکی عوض نکرده اند، ارزیابی دانشجو را منوط به میان ترم و پایان ترم قرار داده اند و تمرینات را به صورت سنتی انجام می دهند.

وی همچنین اعلام کرد که این آمار نه تنها در دانشگاه های برتر کمتر است بلکه استادان در این دانشگاه ها، خود را با روش های جدید تطبیق داده اند و راهکارهای نوینی برای ارزیابی درست تر دانشجویان در نظر گرفته اند.

به گفته خاکی صدیق، در برخی موسسات غیردولتی غیرانتفاعی هم سامانه های بسیار قوی برای ارزیابی دانشجویان به کار گرفته شده است.

وی تاکید کرد: با این حال، برخی همکاران با وجود اینکه بارها گفته و نوشته شده است که سبک ارزیابی خود را به دلیل برخی اشکالات تغییر دهند، چون دانشجو را در امتحانات مجازی نمی بینند، امکان بروز تقلب و رفتارهای نادرست افزایش می یابد.

 
 
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.