دونالد ترامپ به دیدار روز گذشته روسای جمهور آمریکا و روسیه در ژنو واکنش نشان داد و آن را بی‌حاصل دانست.

ترامپ: دیدار دیروز بایدن-پوتین برای ما هیچ نتیجه‌ای‌ نداشت!

قدس آنلاین: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، به دیدار روز گذشته «جو بایدن» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهور آمریکا و روسیه، واکنش داده و آن را بی‌نتیجه خواند.

ترامپ در واکنش به این دیدار در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «آمریکا از نشست میان بایدن و پوتین چیزی عایدش نشد. فکر کنم برای روسیه روز خوبی بود، اما برای ما نه!»

این مقام پیشین آمریکا در بخشی دیگر مدعی شد: «رابطه من با رئیس جمهور روسیه بسیار خوب بود، اما حتی خود او نیز می‌گفت که هیچ فردی به اندازه من در قبال روسیه سخت‌گیر نیست.»

ترامپ همچنین مدعی شد که او پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ را متوقف کرده است و از دولت بایدن برای اجازه به ادامه روند این پروژه انتقاد کرد.

جو بایدن و ولادیمیر پوتین روز گذشته (چهارشنبه) برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن بایدن و بعد از ۱۰ سال با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار که در ساعت ۱۳:۳۵ (به وقت ژنو) آغاز شد «آنتونی بلینکن» و «سرگئی لاوروف» وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه نیز حضور داشتند.

پوتین بعد از دیدار با جو بایدن در نشستی خبری با تأکید بر مسئولیت بزرگ واشنگتن و مسکو درخصوص ثبات راهبردی در جهان، اعلام کرد: «من با همتای آمریکایی‌ام درباره مسائل تجاری، همکاری در قطب شمال و دیگر مسائل به گفتگو پرداختم و در مورد بازگشت سفرا بین واشنگتن و مسکو توافق کردیم. در مذاکراتم با بایدن در خصوص تحولات اوکراین گفتگو کردم و بایدن مسئولیت تمدید پیمان استارت ۳ را به عهده گرفت.»

وی افزود: «روسیه و آمریکا در زمینه مسائل خط قرمزی با همدیگر تفاهم دارند، بایدن از من دعوت نکرد که به کاخ سفید بروم و من نیز از او دعوت نکردم که به کرملین بیاید و همچنان منتظر زمانی مناسب برای این اقدام هستیم.»

پوتین همچنین گفت از گفته جو بایدن برای قاتل خواندن او در اوایل سال جاری میلادی خرسند است. او همچنین افزود دو طرف درخصوص حقوق بشر نیز با همدیگر گفتگو کردند.

بایدن نیز در کنفرانسی خبری گفت: «ما مسئولیت مشترکی با پوتین برای مدیریت روابط خوب بین دو کشور داریم. من به پوتین گفتم که برنامه من مخالف روسیه نیست بلکه به نفع مردم آمریکا است. برای پوتین تصریح کردم که ما همچنان به طرح مباحث اساسی مربوط به حقوق بشر ادامه خواهیم داد.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «در طول ملاقات با پوتین، پرونده شهروندان آمریکایی را در زندان‌های روسیه مطرح کردم. به پوتین گفتم که ما هیچ‌گونه نقض حاکمیت آمریکا را نمی‌پذیریم. توافق کردیم که برای دستیابی به ثبات در جهان گفت‌وگوی راهبردی را آغاز کنیم.»

کاخ کرملین نیز اعلام کرد رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا بیانیه‌ای مشترک را در زمینه ثبات راهبردی ارائه می‌دهند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز پس از این نشست در ژنو در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال حذف نام آمریکا از لیست کشورهای غیردوست گفت: «خیر، هیچ دلیلی برای انجام چنین امری وجود ندارد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.