مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۴۳ روستابازار در استان فعال هستند و تا پایان سال جاری نیز ۱۰۰ روستابازار دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

راه اندازی ۱۰۰ روستا بازار در خراسان رضوی تا پایان سال جاری

به گزارش قدس آنلاین، ایرج ناصری مقدم  اظهار کرد: سازمان تعاونی روستایی از دو قسمت دولتی و  شرکت‌ها و اتحادیه‌های خصوصی تشکیل شده که به مجموع آن شبکه تعاون روستایی می‌گویند. سازمان تعاون روستایی با ۱۴۴ نفر نیرو در سطح استان وظیفه هدایت، حمایت و نظارت ابن بخش‌ها رابه عهده دارد. مجموع تشکل‌هایی که درحال حاضر تحت  نظارت این سازمان هستند، ۶۹۷ تشکل است. این تشکل‌ها شامل شرکت‌های تعاون روستایی و اتحادیه‌های مربوطه، تعاونی‌های تولید و تشکل‌های تخصصی کشاورزی مانند دامداران، مرغداران، گاوداران، زنبورداران، پرورش‌دهندگان کرم ابریشم و.... است.

وی افزود: در کنار این موارد، سمن‌های نظام‌های صنفی و کالاهای کشاورزی در هر۳۲ شهرستان  فعالیت می‌کنند.

خرید ۵۱۹۴ تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی 

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: شبکه تعاون با ۶۹۷ تشکل و اتحادیه در سطح استان در سال‌های گذشته و سه ماه سال جاری، خدماتی بسیاری را عرضه کرده‌اند که این خدمات تنوع بالایی دارد. خرید گندم در کلیه مراکز خرید در حال حاضر در حال انجام است و تا امروز ۵۱۹۴ تن گندم توسط  شبکه تعاون روستایی خریداری شده است. این نکته قابل ذکر است که سال گذشته تقریبا ۱۰۷ هزار تن گندم  مازاد توسط کشاورزان تحویل شبکه تعاون روستایی شد.

خرید تضمینی ۱۷۹۴ تن کلزا در خراسان رضوی 

ناصری مقدم افزود: همانطور که می‌دانید کلزا نیز مثل گندم از طریق سازمان غله خریداری می‌شد و شبکه تعاون روستایی مباشر غله بود. امسال خرید تضمینی کلزا نیز از طریق آستان قدس انجام می‌شود و اتحادیه ما مباشر آستان قدس است و در مراکز همه شهرستان‌هایی که کشت کلزا انجام می‌شود، مرکز خرید داریم. تا این لحظه  ۱۷۹۴ تن کلزا تحویل شده که بیش از ۶۴ درصد مبلغ آن توسط آستان قدس پرداخت شده است. در سال گذشته ۷۹۰۱ کیلوگرم کلزا توسط شبکه تعاون روستایی خریداری شد.

وی در رابطه با خریدهای توافقی و حمایتی بیان کرد: یکی از وظایف شبکه تعاونی روستایی، کم کردن دغدغه کشاورزان در امر بازار است. در همین راستا در سال گذشته بیش از ۸۳۰ هزار تن خرید توافقی توسط شبکه تعاونی روستایی انجام شد ‌. همچنین در سه ماهه اول  سال جاری، بیش از ۷۳ هزار تن خرید توافقی روی انواع محصولات داشته ایم. یکی از مباحثی که معمولا توسط شبکه تعاونی روستایی برای حمایت از بخش تولید انجام می‌گیرد، خریدهای حمایتی است. در سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۰۰ تن خرید حمایتی زعفران  توسط شبکه تعاون روستایی انجام شده که هنوز هم در انبارهای استاندارد نگهداری می‌شود. در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز  ۴۷ تن خرید حمایتی کشمش صورت گرفته است.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: یکی از وظایفی که عمدتا به شبکه تعاون روستایی کمک می‌کند، مجموعه خدمات دولتی است. این کار چندسال است که توسط شبکه تعاونی روستایی به عنوان مباشر سازمان غله انجام می‌شود. در سال گذشته بیش از ۱۳۶ هزار تن آرد توسط شبکه تعاونی روستایی در روستاها توزیع شد و در سه ماه سال جاری هم تقریبا ۲۳هزار تن توزیع آرد روستایی انجام شده است.

توزیع ۲۹هزار تن کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم  درسال جاری 

ناصری مقدم خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگ وزارت جهاد کشاورزی، تامین نهاده‌های کشاورزی برای بخش تولید در نزدیک‌ترین مکانی است که کشاورز بتواند به نهاده‌ها دست پیدا کند، است. عمده نهاده‌ها، کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که در بخش تولید نقش به سزایی دارد. در این زمینه در سال گذشته بیش از ۱۳۹ هزار تن کود توسط شبکه تعاونی روستایی توزیع شد و در سه ماه امسال هم حدود ۲۹هزار تن توزیع کودهای نیتروژن فسفر و پتاسیم  را داشتیم.

وی تصریح کرد: در رابطه با بحث تولید، یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بذر است. تولید بذر، ضدعفونی، سورت بندی و لیبل‌دار کردن بذور اصلاح شده توسط شبکه تعاونی روستایی به کمک بخش کشاورزی می‌آید. در سال گذشته بیش از ۲۴ هزار تن بذور اصلاح شده تولید و توزیع کرده‌ایم. همچنین در سال جاری تا امروز ۲۲۰۰ کیلوگرم بذر اصلاح شده تولید و نگهداری شده که بتوانیم بعدا توزیع را انجام دهیم.

ناصری مقدم ادامه داد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، تولید محصول سالم و کاهش استفاده از سموم است ولی گاهی اوقات نیاز است که مبارزه شیمیایی صورت گیرد. یکی از نهاده‌هایی که توسط شبکه تعاونی روستایی در این راستا توزیع می‌شود، سموم است. در سال گذشته بیش از ۶۲۱ هزار لیتر سم در شبکه تعاونی روستایی در سطح استان برای کشاورزان توزیع شد و امسال هم در سه ماهه اخیر بیش از  ۶۱هزار لیتر سم، تهیه و توزیع شده است.

وی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های عمده شبکه تعاونی روستایی و سازمان تعاونی روستایی؛ مباحث سامان‌دهی مجامع، کلاس‌های آموزشی، ارزش‌یابی تعاونی‌ها و حسابرسی‌های تعاونی‌ها است. سازمان تعاون روستایی هرساله تمام تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها را از طریق اتحادیه نظارت که بخش خصوصی است، حساب‌رسی انجام می‌دهد.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی افزود: در حسابرسی‌ها شرکت‌ها می‌توانند حسابرسی مقبول، مشروط یا مردود داشته باشند. در ۶۹۷ تشکل در سطح استان مردود نداشتیم. تعداد زیادی مقبول بودند، یعنی ایرادی در عملیات مالی‌ آن‌ها مشاهده نشده و تعدادی هم مشروط است.

وی ادامه داد: این موارد عینا در جلسه مجمع به هیات مدیره و اعضا و ارکان شرکت اطلاع داده می‌شود که این موارد را اصلاح کنند. در کنار حسابرسی‌های سالیانه‌ای که برای شرکت‌ها انجام می‌شود، یکی از وظایفی که سازمان تعاونی روستایی بر عهده دارد  حسابرسی عملیاتی است. حساب‌رسی عملیاتی بر حسب تشخیص خود سازمان یا دستگاه‌های نظارتی و یا ایجاد یک فعل خلاف امکان دارد به ما منعکس شود. این مورد برای تشویق هم صدق می‌کند، صرفا برای رسیدگی تنبیهی نیست. در سال گذشته ۳۵۰ حسابرسی عملیاتی انجام شده که رقم بسیار بالایی است. خیلی از آنها منجر به اصلاح ساختار در تشکل شده است.

ناصری مقدم در خصوص برگزاری مجمع اشاره کرد: از سال گذشته با توجه به بیماری کرونا، مشکلاتی در برگزاری مجمع داشتیم، با توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی در بعضی مکان‌ها وزارت بهداشت اجازه برگزاری مجمع را نداده است ولی باوجود همه این  مشکلات توانستیم در سال گذشته ۱۳۰ مجمع را به صورت حضوری برگزار کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید، این شرکت‌ها قدمت زیادی دارد. قدمت شرکت‌های تعاونی روستایی به سال‌های ۱۳۱۳ بر می‌گردد. قدمت شرکت‌های تعاونی تولید از سال ۱۳۴۷ است و شرکت‌های کشاورزی هم از سال ۴۷ به بعد تاسیس شده‌اند. به همین دلیل پایش را از سال گذشته  آغاز کرده‌ایم با این تفکر که افراد فوت‌شده و افراد خروج پیدا کرده از منطقه به علت جدایی جغرافیایی دیگر نمی‌توانند سهام‌دار باشند. پارسال پایش را در ۵۰ درصد شرکت‌هایمان به خصوص در تعاونی‌های کشاورزی مثل دامداران، مرغداران و ... انجام داده‌ایم و ۵۰ درصد دیگر پایش در حال انجام است.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی بیان کرد: پیرو این پایش طرح ساماندهی مجامع را داشته‌ایم، در سال گذشته با توجه به جلوگیری و ممانعت از برگزاری مجمع در ۲۵ شرکت ساماندهی مجمع را انجام دادیم. ساماندهی مجمع، تغییراتی‌ است که در بدنه هیات مدیره انجام می‌شود. پایش یعنی افرادی در هیئت مدیره قرار بگیرند که تحصیلات عالیه و سن کمی داشته باشند.

ناصری مقدم با اشاره به رویکرد راه‌اندازی استارت‌آپ، باراندازها و روستابازارها گفت:  استارت‌آپ را در دی‌ماه سال گذشته به نام روستابازار کارآفرینان خراسان رضوی به ثبت رسانده‌ایم که درحال حاضر اقلام مورد نیاز مردم از طریق فضای مجازی ارائه می‌شود و احتمالا از هفته آینده مردم می‌توانند از طریق فضای مجازی کالاهای موردنیازشان را خریداری کنند که بیشتر کالاهای مزرعه است. این فرایند با ۲۵۰۰ کالا شروع شده که در آینده امیدواریم ارقام کالاها بیشتر شود.

۴۳ روستابازار در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند

وی عنوان کرد: فرایند دیگر بحث راه‌اندازی روستابازارها بود که از دی‌ماه سال گذشته شروع شد. اولین روستابازار کشور در مشهد افتتاح شد و درحال حاضر بیشترین روستا بازار در کشور مربوط به خراسان رضوی است. ۸۷ روستابازار در کشور تشکیل شده که ۴۳ روستابازار مربوط به خراسان رضوی است. ۱۰۰ روستابازار دیگر در دستورکار قرار دارد که تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد. در هفته آینده پنج روستابازار دیگر افتتاح خواهد شد. شعار روستابازار؛ عرضه مستقیم از مزرعه به سفره است. قابل ذکر است که در مشهد چهار روستابازار داریم.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عمده نیاز مردم که شامل گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، حبوبات، میوه و سبزی است که در روستابازارها عرضه می‌شود. طی هفته آینده با استان‌ مازندران تفاهم نامه‌ای امضا می‌شود که برنج، چای و مرکبات و یکسری کالاهای تولیدی تعاونی‌های زنان روستایی و کالاهای قابل عرضه در بازارها مثل صنایع و منسوجات را بتوانیم با پایین‌ترین قیمت به استان وارد کنیم و در روستابازارها توزیع کنیم.

ناصری مقدم افزود: یکی از محصولات تولیدی مهم استان  زعفران است. قیمت زعفران در بازار جهانی و بازار داخلی دائما در نوسان است و این موضوع باعث می‌شود که  قیمت واقعی زعفران به دست کشاورز نرسد. سال گذشته از طریق اتحادیه گیاهان دارویی و اتحادیه تعاونی روستایی در سطح آزمایشگاهی اقدام به استخراج کروسین زعفران کردیم.

وی  تصریح کرد: برای استخراج هر کیلوگرم کروسین به ۱۰ کیلوگرم زعفران نیاز داریم که قیمت هر یک کیلوگرم کروسین بیش از یک میلیارد تومان می‌شود. در مراکز آزمایشگاهی‌مان با مشارکت اتحادیه تعاون روستایی و اتحادیه گیاهان دارویی در سطح آزمایشگاهی، کروسین را با خلوص ۹۹.۹۸ درصد استخراج شد. درحال حاضر هم به دنبال این هستیم که استخراج به صورت صنعتی‌ با مشارکت این دو اتحادیه انجام شود. درخواست ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که از منابع ارزان قیمت، تسهیلات در اختیار این دو اتحادیه قرار گیرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: ۶۸ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم زعفران در سال ۹۸ خریداری و پول آن کاملا تسویه شده است. در سال ۹۹ نیز ۱۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم زعفران خریداری کردیم. تمام ارقام کشاورز ظرف سه ماه تسویه کامل شد. سعی کردیم از ماه اول پرداخت را داشته باشیم و نهایتا ۴۵ روز بعد از آخرین خرید هم تسویه کردیم. هیچ کشاورزی یک ریال بابت زعفران مطالبه ندارد. این ۱۲هزار و ۴۰۰ کیلوگرم زعفران درحال حاضر در سردخانه در شرایط مناسب درحال نگهداری است. فروش زعفران‌ها بر عهده ما نیست، فروش برابر قانون توسط سازمان مرکزی با قیمت کارشناسی در تابلوی بورس است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.