مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: گلیم‌بافی، فَرَت‌بافی، نمدمالی و تزئینات نمدی از صنایع دستی شاخص شهرستان چناران هستند که با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده‌ بودند اما با شناسایی افراد فعال در این حوزه‌ها و ایجاد بستری برای آموزش آن به علاقه‌مندان، سعی کردیم این هنرهای اصیل را دوباره به زندگی مردم منطقه بازگردانیم.

صنایع دستی منسوخ شده چناران جان تازه‌ای گرفتند

به گزارش قدس آنلاین؛ محمد طاهریان مقدم  عنوان کرد: صنایع‌ دستی بخشی از پیشینه، شناسنامه و هویت فرهنگی هر منطقه است و با توجه به اهمیت این موضوع، بعضی از رشته‌های صنایع دستی که در شهرستان منسوخ و به فراموشی سپرده شده‌ بود، احیا شدند.

گلیم‌بافی، فَرَت‌بافی و پلاس‌بافی از قدیم در روستاهای چناران رواج داشت

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از روستاهای شهرستان چناران کردنشین هستند هنر گلیم‌بافی، فَرَت‌بافی و پلاس‌بافی از قدیم در روستاهای شهرستان رواج داشته و با توجه به بررسی‌هایی که در زمینه صنایع دستی روستایی داشتیم و همچنین نمایشگاه‌های صنایع دستی که در شهرستان برگزار کردیم تا حدودی نسبت به این صنایع دستی شناخت یافتیم.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران هدف از احیای این صنایع دستی را زنده کردن فرهنگ اصیل منطقه دانست و یادآور شد: چنان چه در جهت احیای این هنرها گامی برداشته‌ نمی‌شد همان تعداد اندک افرادی هم که در این زمینه فعالیت داشته‌اند را از دست می‌دادیم و نمی‌توانستیم این هنرها را به آیندگان منتقل کنیم.

خوشبختانه توانستیم سه رشته صنایع دستی را در روستاهای چناران احیا کنیم

وی افزود: با کمک انجمن میراث فرهنگی و همکاری شورا و دهیاری روستاها، افرادی که در حوزه صنایع دستی منسوخ‌ شده فعالیت داشتند شناسایی شدند و خوشبختانه توانستیم از همین طریق سه رشته مهم صنایع دستی شامل گلیم‌بافی، فرت‌بافی، نمدمالی و تزئینات نمدی را در روستاهای شهرستان احیا کنیم.

وی در ادامه گفت: رشته نمدمالی و تزئینات نمدی در اردوگاه کاردرمانی شهرستان چناران هم آموزش داده‌ می‌شود و قریب به ۲۰ الی ۳۰ نفر در همین زمینه آموزش دیده‌اند؛ همچنین فرت‌بافی هم در شهرستان چناران رونقی دوباره گرفته و علاقه‌مندان به این هنر در حال آموزش و تولید این صنایع دستی هستند.

طاهریان با بیان این که گلیم‌بافی یکی از رشته‌های منحصر به فرد روستاهای شهرستان چناران است، توضیح داد: هنر گلیم‌بافی در قدیم در روستاهای شهرستان رواج داشته که بر همین اساس یکی از هنرمندان پیشکسوت این رشته با کمک بهزیستی و کمیته امداد، شناسایی و به ما معرفی شدند و ما برای این هنرمند پروانه تولید انفرادی صادر کردیم و در حال حاض نیز ۱۰ الی ۱۵ نفر هنرجو از طریق ایشان در حال آموزش رشته گلیم‌بافی هستند.

وی بیان کرد: گلیم‌بافی با پشم گوسفند انجام شده که مواد اولیه آن در خود شهرستان تأمین می‌شود و یکی از خصوصیات بارز این نوع گلیم، بافت آن است که کاملا ساده بافت است.

عدم رغبت جوانان به این هنرها باعث شد در دوره‌ای به فراموشی سپرده‌ شوند

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی چناران در پاسخ به این سوال که چرا این هنرهای دستی برای سالیانی به فراموشی سپرده ‌شده‌اند، گفت: صنایع دستی در قدیم منبع درآمد افراد بوده‌ است و با جایگزینی منابع درآمدی دیگر از جمله کشاورزی و... همچنین ناآگاهی و عدم رغبت جوانان به این هنرها باعث شد که در طی دوره‌ای این هنرها به فراموشی سپرده‌ شوند.

وی مطرح کرد: با توسعه گردشگری و توسعه بوم‌گردی یکی از نیازهای اصلی مرتبط با این بخش که سوغات است، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد چرا که هر زمان گردشگری وارد شهرستان یا روستا می‌شود تمایل دارد که بداند صنایع دستی بومی منطقه چیست و همین امر باعث شده که مردم منطقه مشتاق باشند با توجه به نیاز گردشگر، سوغات منطقه را خودشان فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در شهرستان چناران چیزی به عنوان سوغات نداشتیم ولی الان با احیای این چند رشته صنایع دستی، در زمینه سوغات هم حرفی برای گفتن داریم.

طاهریان در رابطه با حمایت‌هایی که برای هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفته شده‌ است، گفت: شناسایی هنرمندان و صدور مجوز فعالیت برای آن‌ها چه به صورت کارگاه انفرادی و چه مشاغل خانگی و نمایشگاه‌های موقتی که در آینده توسط دستگاه‌های مربوطه در شهرستان در زمینه صنایع دستی و به منظور معرفی و فروش تولیدات برگزار خواهدشد، از جمله اقداماتی است که برای حمایت از هنرمندان رشته‌های صنایع دستی در نظر گرفته شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین چنان چه تسهیلاتی هم به شهرستان اختصاص یابد، این تسهیلات با بهره کم، از طریق کارگروه اشتغال شهرستان و بر اساس اولویت به افرادی که در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند تعلق خواهد گرفت.

بیش از ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه مشاغل خانگی، به صنایع دستی تسهیلات پرداخت شد

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ بیش از ۷۰۰ میلیون تومان از طریق کارگروه اشتغال شهرستان در حوزه مشاغل خانگی، به صنایع دستی تسهیلات پرداخت شده‌ است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: چنان چه هنرمندانی زیر مجموعه‌ بهزیستی و یا کمیته امداد باشند، این هنرمندان را هم حمایت می‌کنیم و به آن‌ها مجوز می‌دهیم و این افراد می‌توانند از تسهیلات کمیته امداد و بهزیستی بهره‌مند شوند.

طاهریان در رابطه با بازار فروش صنایع دستی در شهرستان چناران عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر فروش صنایع دستی از طریق فضای مجازی و به صورت سفارشی است و بعضی از رشته‌ها هم مثل چرم در داخل شهرستان مغازه دارند و فروششان از این طریق است همچنین برای رشته نمدمالی و تژئینات نمدی، شهرداری به منظور تولید و فروش، مکانی در اختیار این هنرمندان قرار داده‌ است.

با احیای صنایع دستی می‌توان از آن‌ها در جهت توسعه گردشگری منطقه بهره گرفت

وی ابراز امیدواری کرد با احیای صنایع دستی منسوخ شده و توسعه آن‌ها در منطقه بتوان این هنرهای اصیل را دوباره وارد زندگی مردم کرده و علاوه بر زنده نگه‌ داشتن این هنرها، از آن‌ها در جهت توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه بهره گرفت.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هنرمند صنایع دستی در قالب ۵۰ رشته شامل رشته‌های دوخت لباس سنتی، نمدمالی و تزئینات نمدی، فرت‌بافی، گلیم‌بافی، معرق روی چوب، معرق روی فلز، عروسک بافی، زیورآلات، چرم، خراطی، تابلوفرش و... در شهرستان چناران به صورت کارگاهی و مشاغل خانگی مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.