تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تجلی عظمت و اوج هنرهای مختلف ایرانی-اسلامی در حرم مطهر امام رضا(ع)، گفت: آستان قدس در حوزه هنر باید جریان ساز و الگو برای کشور باشد و این جایگاهی است که از این دستگاه باعظمت معنوی انتظار می‌رود.

آستان قدس باید جریان‌ساز و الگو برای هنر کشور باشد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار جمعی از دست اندرکاران و هنرمندان مؤسسه آفرینش‎‌های هنری آستان قدس رضوی که در نگارخانه رضوان مشهد انجام شد، به این سخن امام خمینی (ره) که «خداوند هم کارگر است» اشاره و اظهار کرد: بنده به تأسی از این فرموده امام بزرگوار عرض می‌کنم «خداوند هم هنرمند است.» سرتاسر عالم صحنه زیبای هنرمندی پروردگار یکتاست و شکوه عالم و زیبایی‌های طبیعت نشانه وجود پروردگار و تجلی هنر الهی است.
وی با بیان اینکه بشر همواره در طول تاریخ از هنر برای ماندگاری یک فکر، اندیشه، مذهب و مفهوم استفاده کرده است، ابراز کرد: هنر بی تردید رساترین ابزار برای ماندگاری، مقبولیت و ترویج یک اندیشه و تفکر در میان انسان‌هاست، حال می‌تواند آن اندیشه و پیام حق باشد یا باطل.

هنر، رمز ماندگاری و نفوذ مفاهیم و اندیشه‌هاست
حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه هر پیام، اندیشه و فرهنگی که بخواهد گسترش و نفوذ یابد و ماندگار شود باید از ابزار هنر استفاده کند، تصریح کرد: هنر توانایی بیان مفاهیم و اندیشه‌ها در قالبی زیبا را دارد که در نهایت موجب اثرگذاری بر افکار، عواطف و احساسات جمع کثیری از اقشار مختلف انسان‌ها می‌شود و این تفاوت میان هنر با دیگر ابزار انتقال پیام است.
وی افزود: به عنوان مثال کتاب مخاطب خاص خود را دارد و مورد استفاده تنها بخشی از جامعه است، اما هنر این قابلیت را دارد که مفاهیم پیچیده را به شکلی ساده و زیبا و قابل استفاده برای عموم جامعه عرضه کند، از این رو هر فردی به تناسب استعداد و آگاهی خود می‌تواند از آثار هنری بهره ببرد.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به پیشینه تاریخی استفاده از ابزار هنر اشاره و تصریح کرد: تاریخ اسلام نشان می‌دهد که هم ائمه اطهار و هدایت (ع) و هم ائمه ضلالت و گمراهی هنر را مورد استفاده قرار می‌دادند؛ در صدر اسلام شاعران مسلمان برای دفاع از ارزش‌های اسلامی در میدان جنگ حضور می‌یافتند و با سلاح ذوق و هنر شعری خود در کنار مجاهدان ادای تکلیف می‌کردند، در مقابل سپاه اشقیا و کفار نیز از شعرا برای تهییج نیروهای خود بهره می‌بردند.
وی با بیان اینکه هنر در عرصه‌های مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، عنوان کرد: هنر یکی از ویژگیهای مشترک انسان‌ها و امری کاملاً فطری و آمیخته با وجود آدمی است، لذا کارکردهای مختلفی دارد و عرصه‌های گوناگونی از اقتصاد تا فرهنگ را در بر می‌گیرد.

اهتمام جدی آستان قدس به مقوله هنر
حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه سخنان خود به جایگاه هنر در آستان قدس اشاره و ابراز کرد: به مقوله هنر در آستان قدس اهتمام جدی داریم و به هیچ عنوان آن را امری حاشیه‌ای نمی‌دانیم؛ هر گوشه بارگاه مطهر حضرت رضا (ع) تجلی هنر بوده و اساساً با هنر شکل گرفته، بطوریکه حرم مطهر رضوی گنجینه عظیمی از هنر و معماری اسلامی است.
وی با بیان اینکه آستان قدس باید کانون تجمع هنرمندان شود؛ اظهار کرد: آستان قدس در حوزه هنر باید جریان ساز و الگو برای کشور باشد، ما نباید در کنار دیگران باشیم بلکه باید دیگران را هدایت و رهبری کنیم و این جایگاهی است که از این دستگاه باعظمت معنوی انتظار می‌رود.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه هنری که در آستان قدس خلق می‌شود باید باشکوه و عالی باشد، ابراز کرد: هنرهایی که در حرم مطهر رضوی موج می‌زنند همگی فاخر و نفیس هستند، این جریان هنری امروز نیز باید در این آستان مقدس حفظ شود و استمرار یابد.
وی راهبرد آستان قدس در تولید آثار هنری را تنها توجه به کیفیت ترسیم و اظهار کرد: در تولید محصولات فرهنگی و هنری تنها کیفیت مطرح بوده و به هیچ عنوان کمیت نباید مد نظر باشد، اما در جذب مخاطب و خریدار کمیت مهم است زیرا می‌تواند یک معیار برای سنجش اقبال مخاطبان باشد.

فعالیت‌های سطحی در آستان قدس جایگاهی ندارند 
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه در حوزه تولید آثار هنری به هیچ عنوان به دنبال ارائه گزارش نیستیم و تنها اثرگذاری برای ما اهمیت دارد، گفت: شتابزدگی و انجام فعالیت‌های سطحی در آستان قدس جایگاهی ندارد، در خلق آثار هنری نیز باید اینگونه عمل و از شتابزدگی و فعالیت‌های سطحی در خلق این آثار پرهیز کرد، اگر هنرمند در خلق آثار هنری صبر و حوصله لازم را نداشته باشد، ممکن است کیفیت اثر هنری او کاهش یابد، آثار هنری فاخر و اثر گذار عموماً با عجله خلق نشده‌اند بلکه دقت و وسواس چاشنی آن بوده است.
وی گفت: مؤسسه آفرینش‌های هنری باید خانه دوم و کانون هنرمندان کشور باشد، هنرمندان باید با این مؤسسه انس داشته باشند و این انس با رفت و آمدهای رسمی و دعوتنامه‌ای محقق نمی‌شود، هنرمندان باید این مؤسسه را همچون خانه خود بدانند و به راحتی و بیتکلف حضور یابند.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: در طول تاریخ سلاطین و پادشاهان برای توجیه حکومت‌های ظالمانه و ستمگرانه خویش از هنر بهره برداری کردند، چرا امروز ما از هنر در جهت افزایش معرفت دینی و تربیت جامعه و بسط و گسترش ایمان، اخلاق و انسانیت استفاده نکنیم؟ 
وی بر لزوم تمرکز مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس در چند حوزه هنری خاص تأکید و ابراز کرد: باید در چند حوزه هنری متناسب با آستان قدس تمرکز شود، اگر در همه حوزه‌ها ورود کنیم هم کار فاخری خلق نخواهد شد و هم آثار بخوبی شناخته و معرفی نخواهند شد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی خطاب به مسئولان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس گفت: سعی کنید چند حوزه هنری مشخص متناسب با آستان قدس را انتخاب و قدرتمندانه در آن حضور یابید، به دستگاه‌های فرهنگی به میزان توان و امکانات برای خلق آثار هنری در حوزه‌های مختلف کمک کنید اما آنچه که خود تولید می‌کنید در چند حوزه خاص باشد تا آستان قدس در آن عرصه‌های مشخص تولید کننده فاخرترین آثار باشد.
گفتنی است، در ابتدای این دیدار امیر مهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گزارشی از فعالیت‌های مجموعه متبوع خود ارائه و در ادامه تعدادی از هنرمندان این مؤسسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
بازدید تولیت آستان قدس رضوی از نمایشگاه تولیدات هنری مؤسسه آفرینشهای هنری و کلاسهای آموزشی مکتب هنر رضوان، رونمایی از تابلو نقش برجسته حدیث سلسله الذهب و انجام نخستین اکران پویانمایی «خط سرخ» از برنامه‌هایی بود که در حاشیه این دیدار انجام شد.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.