مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید هنوز از ایران پیشنهادی برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده حال آنکه این توافق در گرو مذاکرات احیای برجام نیست.

گروسی: توافق آژانس با ایران به مذاکرات وین وابسته نیست

به گزارش قدس آنلاین  رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفتگو با بخش تصویری خبرگزاری بلومبرگ، در پاسخ به سوالی مبنی بر تمایل ایران به تمدید تفاهم نامه فنی با آژانس، گفت: هنوز پیشنهادی در باره تمدید این توافق که موعد اتمام آن ۲۴ ژوئن (۳ تیر) است؛ دریافت نکرده‌ام اما امیدوارم هرچه زودتر تبادل نظر مستقیمی با ایران، داشته باشیم.

وی با اشاره به مذاکرات وین برای احیای برجام یادآوری کرد که اگرچه امیدوار به حصول توافق میان طرفین این مذاکره است؛ اما روند مذاکرات وین امری جدا از توافق فنی آژانس و ایران است.

گروسی در این باره توضیح داد: آنچه ایران با ما توافق کرده، باید با خود ما تمدید شود یا تمدید نشود. این مسئله نباید به اتفاقات مربوط به میز مذاکرات برجام وابسته شود. ایران تعهداتی در قبال آژانس دارد که مستقل از نتیجه مذاکرات احیای برجام است و ربط دادن آنها به یکدیگر ایده خیلی بدی است.

اما مدیرکل آژانس افزود: چنانچه تفاهم‌نامه فنی با ایران تمدید نشود و اطلاعات مربوط به سایت‌های ایران پاک شوند؛ یک سیاه‌چاله اطلاعاتی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران از ماه فوریه به بعد (که اطلاعات تحویل آژانس نشده) ایجاد خواهد شد حال آنکه امیدوار هستم این اتفاق نیفتد.

گروسی اگرچه اذعان کرد که ایران یا هر کشور دیگری می‌توانند اورانیوم غنی‌کنند، اما باز هم این ادعا را تکرار کرد که غنی‌سازی در سطحی که ایران در حال انجام آن است، در یک برنامه غیرتسلیحاتی، امری غیرمعمول تلقی می‌شود.

این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده که هدفی صلح آمیز از پیگیری مطالبات هسته‌ای خود دارد و وضعیت موجود نیز نتیجه بدعهدی‌های پی در پی آمریکا و شرکای اروپایی برجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.