۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 757441

بومگردی؛ سفری سبز

اسما سرایدار، فعال حوزه گردشگری

در سال‌های اخیر توسعه گردشگری و افزایش علاقه مردم به بازدید از مقاصد طبیعی و تاریخی و تجربه زندگی به شیوه سنتی موجب رشد شاخه‌ای از گردشگری به نام اکولوژ (اقامتگاه‌های بومگردی) با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی شده است.

بومگردی به شیوه‌ای از اقامتگاه اطلاق می‌شود که با بهره‌گیری هوشمندانه از منابع طبیعی و استفاده از بناهای هماهنگ با منطقه و منطبق با فرهنگ بومی، میزبان با رعایت ضوابط زیست محیطی، فضایی را برای اقامت بومگردان (روستایی، عشایری و...) فراهم می‌کند تا گردشگران بتوانند زندگی سنتی را با امکانات محلی در محیطی طبیعی در قالب اقامتگاه تجربه کنند.

اغلب بومگردی‌ها در خانه و املاک خانوادگی ساخته شده‌اند که به لحاظ نوع معماری سنتی، طراحی و استفاده از وسایل بومی و نمادهایی از گذشته در دکوراسیون و تزئینات داخلی، آن‌ها را به اکوموزه بومی تبدیل کرده است و عموماً نیز به صورت خانواده‌محور اداره می‌شوند که شامل خدماتی چون اقامت، سرو غذا و نوشیدنی‌های محلی، اجرای مراسم و آیین‌های سنتی، فروش محصولات ارگانیک و صنایع دستی و... هستند.

اقامتگاه‌های بومگردی شاید امکانات و زرق و برق هتل‌های لوکس و انواع غذاهای مدرن و لاکچری را نداشته باشند اما بدون شک همپای آن‌ها در رقابت برای جذب گردشگر هستند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در روستاهای هدف گردشگری محسوب می‌شوند.

بیشتر روستاهای ایران با بهره‌گیری از طبیعت بکر و بافت روستایی زیبا، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارند که می‌توانند به ایجاد کسب و کارهای کوچک و افزایش اشتغال فصلی برای مردمان محلی، ارتقای سطح درآمد به‌خصوص برای زنان و افزایش میزان سرمایه‌گذاری و مشارکت فرهنگی و اجتماعی جامعه میزبان کمک کند.

بومگردی به دلیل ایجاد رابطه‌ای نزدیک و صمیمانه میان مردم محلی و گردشگران، تبدیل به حوزه‌ای لطیف و حساس در گردشگری شده و به همین منظور برای برقراری بیشترین تعامل با کمترین اصطکاک بین آن‌ها استفاده از متخصصان جامعه‌شناس، روان‌شناس و مردم‌شناس، لازم و ضروری است و از آنجا که یکی از پایدارترین انواع طبیعت‌گردی و سازگارترین نوع گردشگری با محیط شناخته شده، برای رسیدن به توسعه پایدار در جوامع محلی و ایجاد فرصت پیشرفت و رونق اقتصادی نیاز است گردشگری آن منطقه تقویت شود تا بتوان با استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌ها و ظرفیت مناطق مستعد با ایجاد و توسعه اقامتگاه‌ها سهم بیشتری از جذب گردشگر برای این حوزه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.