همزمان با سراسر کشور مردم ولایتمدار استان‌های خراسان دیروز با حضوری پرشور بر سر صندوق‌های رأی یک بار دیگر نشان دادند به هنگام حضور بهترین تصمیم را می‌گیرند و مثل همیشه حماسه‌ساز می‌شوند.

میدانداری مردم در انتخابات سیزدهم

صبح روز بیست و هشتم هنوز عقربه‌های ساعت به ۷ صبح نرسیده بود که در بسیاری از شهرها و روستاها صف‌های مردم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و نیز میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان تشکیل شده بود. حضور حماسی مردم در انتخابات دیروز نشان داد همیشه مردم پای کار هستند و حامی انقلاب بوده، هستند و خواهند ماند.

گزارش‌های میدانی ما از حضور پرشور مردم در شعب اخذ حکایت داشت و اینکه با وجود افزایش تعداد شعب اخذ رأی، در برخی از شعب مردم برای انداختن رأیشان به صندوق‌ها دقایق زیادی را باید منتظر می‌ماندند تا نوبت آن‌ها برسد.

افزایش چندین باره شعب اخذ رأی در حرم امام رضا(ع)

استقبال مردم برای حضور در انتخابات در شعب اخذ رأی مستقر در حرم مطهر امام رضا(ع)

موجب شد در چند نوبت بر تعداد شعب سیار مستقر در حرم مطهر افزوده شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در این خصوص گفت: با همکاری استاندار خراسان رضوی و فرماندار مشهد، تعداد شعب اخذ رأی در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) افزایش یافت و در چندین نوبت به تعداد شعب سیار افزوده شد.

محمدمهدی برادران افزود: از نخستین لحظات آغاز رأی‌گیری، مردم در شعب اخذ رأی مستقر در حرم مطهر رضوی حضوری پرشور داشتند.

اختلال در سامانه الکترونیکی

برگزاری انتخابات شورای شهر در مشهد اما با سایر نقاط خراسان رضوی متفاوت بود. تمام‌الکترونیکی شدن روند انتخابات ششمین دوره انتخابات شهر مشهد سبب شد با سیستمی شدن آن تعرفه‌های کاغذی حذف و جای آن را تعرفه‌های الکترونیکی بگیرد اقدامی که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شد و مشهد بزرگ‌ترین کلانشهر در کشور بود که انتخابات شورای شهرش الکترونیکی برگزار می‌شد.

این موضوع اما اخبار و حاشیه‌های زیادی را در روند انتخابات دیروز در شهر مشهد به همراه داشت. از دیر راه‌اندازی شدن سیستم تشخیص هویت رأی‌دهندگان در شهر مشهد گرفته که موجب تأخیر (۴۵ دقیقه تا یک ساعته و حتی در برخی مناطق بیشتر از یک ساعت) شروع انتخابات شد تا اختلال‌های به وجود آمده در سیستم‌های الکترونیکی اخذ رأی که در نهایت سبب شد برگزارکنندگان انتخابات شورای شهر مشهد تشکیل جلسه داده و در آخر اعلام کنند برای ایجاد سهولت در امر برگزاری انتخابات شورای شهر مشهد اخذ رأی از رأی‌دهندگان به صورت ترکیبی انجام شود. به این صورت که شعب اخذ رأی می‌توانند آرای مردم را به هر دو صورت الکترونیکی و دستی دریافت کنند تا سبب سردرگمی و معطلی مردم نشود.

ترکیبی شدن فرایند رأی‌گیری انتخابات شورای شهر مشهد

مسئول هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای‌ اسلامی شهر و روستای خراسان رضوی با حضور در ستاد انتخابات خراسان رضوی در مورد ادامه برگزاری الکترونیکی انتخابات شورای شهر مشهد به دلیل بروز برخی مشکلات گفت: با وجود اینکه تمام سیستم‌ها یک بار به صورت آزمایشی راه‌اندازی و به صورت پلمب شده به شعبات اخذ رأی منتقل شدند، اما با کمی مشکل در راه‌اندازی مواجه شدیم و رأی‌گیری در برخی از شعبات با ۴۵ دقیقه تأخیر و در برخی شعب دیگر با یک ساعت تأخیر آغاز شد.

علی‌اصغر عنابستانی ادامه داد: البته باید گفت که شروع رأی‌گیری با تأخیر در شعبات اخذ رأی مشهد از ضعف‌های جدی ساختار اجرایی سیستم‌ها محسوب می‌شود. گفتنی است در برخی از شعبات نیز سیستم‌های احراز هویت با مشکل مواجه شدند که این مشکلات رفع شد.

وی خاطرنشان کرد: البته مشکلی که با آن در برخی از شعبات مواجه بودیم کمبود تعرفه بود و مردم در شعبات منتظر می‌ماندند، این در صورتی است که در هر شعبه دو تا سه صندوق اخذ رأی الکترونیکی وجود دارد که برای هر صندوق دو کارت تعرفه رأی پیش‌بینی شده و در مجموع در یک شعبه اخذ رأی حدود ۶ تعرفه باید وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: در بازدیدهای میدانی که ناظران ما از سطح شهر داشتند، متأسفانه مردم از مدت زمان اخذ رأی ناراضی بودند و حدود یک ساعت برای رأی دادن منتظر می‌ماندند که ما برای این مورد از وزارت کشور و استاندار درخواست تعرفه بیشتر داشتیم. در همین راستا ما معطل رسیدن تعرفه‌های جدید الکترونیکی از وزارت کشور نشدیم و با حضور مسئولان اجرایی انتخابات جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد از بعدازظهر (دیروز) تا پایان مهلت، رأی‌گیری برای انتخابات شورای شهر مشهد به صورت دستی هم انجام شود.

وی ادامه داد: پیش از این تمهیدات لازم اندیشیده و تعرفه‌های کاغذی نیز به شعبات سطح شهر مشهد ارسال شده بود فقط آنچه هست با دستی شدن روند انتخابات امکان اینکه اعلام نتایج به طول بینجامد وجود دارد.

شلوغی عصرگاهی تا حاشیه‌های تکراری

همانند دوره‌های پیشین که در ساعات عصر و ابتدای شب مراجعات شهروندان در بخش زیادی از مناطق شهر مشهد بیشتر می‌شود، دیروز هم با خنک‌تر شدن هوا شاهد افزایش حضور شهروندان در شعب اخذ رأی بودیم.

توزیع لیست‌های خاص کاندیداهای شورای شهر هم از حاشیه‌های تکراری انتخابات بود که با وجود ممنوعیت این اقدام گزارش‌هایی از اقدام در برخی مناطق مشهد داشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.