به گفته کارشناسان بازار سرمایه برای پیش‌بینی تأثیرات انتخاب آقای رئیسی بر بازار سرمایه کمی زود است و باید منتظر تصمیمات وی در رابطه با معرفی و چینش وزرای کابینه و رئیس کل بانک مرکزی و در واقع شفاف‌تر شدن سیاست‌ها باشیم.

دولت سیزدهم با بورس چه خواهد کرد؟

قدس آنلاین؛ بازار سرمایه امروز و در پی پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن رئیس جمهور آینده کشور، شاهد رشد ۱۴ هزار واحدی بود؛ رشدی که برخی از آن تحت عنوان واکنش مثبت بورس به انتخاب حجت الاسلام رئیسی یاد کردند. شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز در حالی با رشد ۱۴ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۱۶۱ هزار واحد رسید که حدوداً ۱۰ ماه از ریزش تاریخی آن می‌گذرد.

در این مدت اما تمام وعده ها برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و کاهش ضرر و زیان سرمایه گذاران بی‌نتیجه ماند تا انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رئیس جمهور جدید تنها راه چاره و چشم امید سرمایه‌گذاران خرد باشد.

امروز اما با مشخص شدن قطعی نتایج انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه ایران چشم انتظار تغییراتی است که حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» ۲۵ خرداد در بازدیدی سرزده در تالار بورس اوراق بهادار سعادت‌آباد تهران و در جمع تعداد زیادی از مالباختگان بازار سرمایه وعده داده بود.

باید منتظر شفاف تر شدن سیاست‌ها باشیم

«محمد نوربخش» کارشناس بازارسرمایه در گفت وگو با قدس آنلاین در رابطه با تأثیرات انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور آینده بر آینده بازار سرمایه گفت: درواقع برای پیش‌بینی تأثیرات انتخاب آقای رئیسی بر بازار سرمایه کمی زود است و باید منتظر تصمیمات ایشان در رابطه با معرفی وزرای کابینه از جمله وزرایی که با بازار سرمایه در ارتباط مستقیم هستند از جمله وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی و در واقع شفاف شدن سیاست‌ها باشیم.

اینکه مردم چه انتظاری از بازار سرمایه دارند با انتظار بازار متفاوت است؛ مردم اغلب در انتظار فردی هستند که بیاید و شاخص بورس را بالا ببرد و اینها سود کنند اما اینها نه فقط منطقی نیست که هزینه زاست. این دیدگاه بورس را به بازی با حاصل جمع صفر تبدیل می‌کند اما قرار نیست اینگونه باشد.

«سلمان نصیرزاده»، کارشناس بازار سرمایه نیز با تأکید بر این مسأله که برای پیش بینی بلند مدت تأثیر انتخاب آقای رئیسی باید ببینیم تیم اقتصادی دولت جدید چه افرادی هستند و چه تفکری را قرار است در پیش بگیرند مخصوصا وزاریی که ارتباط مستقیمی با بازار سرمایه دارند چه افرادی انتخاب خواهند تا راجع به این مسأله صحبت کنیم.

بازار بعد از انتخابات به یک آرامشی خواهد رسید/چینش وزرا و تفکر آنها راهنمای پیش‌بینی آینده بازار سرمایه خواهد بود

این کارشناس بورس تصریح کرد:چینش وزرا و تفکر آنها می‌تواند تا حدود زیادی راهنمایی برای پیش بینی آینده بازار سرمایه در اختیار ما بگذارد. اما شخصا معتقد هستم که بازار بعد از انتخابات به یک آرامشی خواهد رسید به هر حال ابهاماتی که نسبت به انتخابات وجود داشت برطرف شد و از دید مسائل بنیادی وضعیت بازار مطلوب است گزارش‌هایی که شرکت‌ها ارائه کردند و ثباتی که در زمینه قوانین ایجاد شده است و به نظر می‌رسد با توجه به مشاوره‌های اقتصادی اقای رئیسی و نزدیکی این مشاوران با بازار سرمایه انتظار می‌رود در کوتاه مدت از بازار حمایت شود و بازار رنگ حمایت را به خود ببیند. البته تمام اینها در حد گمانه زنی است.

نصیرزاده تاکید کرد: استنباط بنده از بازار سرمایه این است که قطعاً افزایش ضریب نفوذ بازار در جامعه موجب خواهد شد که قطعاً در معادلات دولت جدید حمایت از بازار سرمایه گنجانده خواهد شد. نه تنها دولت آقای رئیسی که هر دولتی هم سر کار می‌آمد باید یک نگاه حمایتی به بورس می‌داشت.

مثبت شدن امروز بازار ربطی به مشخص شدن نتیجه انتخابات نداشت

وی در رابطه با اقداماتی که می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند نیز گفت: بحث ثبات قوانین، قیمت گذاری دستوری و مواردی که تیم اقتصادی ایشان اعلام کرده اند نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این نگاه صورت خواهد گرفت.

به گفته نصیرزاده اما هنوز صحبت کردن در رابطه با عاملی که خواهد توانست پول‌های پارک شده را وارد بازار کند زود است؛ چرا که اول باید تیم اقتصادی دولت مشخص شود. ابهاماتی در رابطه با صنایع صادراتی و بحث هایی در حوزه عمرانی وجود دارد اما مثبت شدن امروز بازار ربطی به مشخص شدن نتیجه انتخابات نداشت. مثبت بودن امروز شاخص تحت تأثیر  شایعه تجدید ارزیابی شستا و ارائه حجم انبوهی از گزارش‌های شرکت‌های بزرگ بورسی بود و درواقع اینها مجموعه عواملی بودند که در مثبت شدن شاخص بورس تأثیرگذار بودند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.