معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل با بیان اینکه مرحوم سید مقتدای حسینی مصداق یک عالم و مبلغ عصری بود، گفت: مهمترین ویژگی یک مبلغ و کارشناس دینی این است که جامعه و روابط و مناسبات اجتماعی را خوب و دقیق فهم کند و بکوشد این روابط را در کار تبلیغ لحاظ کند.

سید مقتدا حسینی، مصداق یک عالم و مبلّغ زمانه بود

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حسن عبدی پور معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل در نشست "جایگاه جهانی تشیع" گذری بر اندیشه و خدمات بین المللی مرحوم سید مقتدای حسینی موسس مرکز امام علی(ع) سوئیس که بصورت مجازی با حضور تنی چند از اندیشمندان برگزار شد، با اشاره به خدمات مرحوم سید مقتدای حسینی و مرکز امام علی(ع) ایالت تیچینوی کشور سوئیس، افزود: بسیاری از نگاه‌های اجتماعی و قضاوت های عرف و جامعه نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگ خودی و نیز سنت های ملل دیگر نادرست است. وظیفه کارشناس مسایل دینی روشنگری و تصحیح این نگاه های غلط و قضاوت های نادرست است.

 وی اضافه کرد: اصلاحات در این زمینه موجب تقویت روابط اجتماعی در داخل و ایجاد همبستگی میان جوامع اسلامی در خارج از کشور می شود. بویژه در مورد تبلیغات خارج از کشور موضوعات مورد تمرکز مخصوصا در حوزه اعتقادی نباید به اختلافات دامن بزند.

پژوهشگر قرآن و تاریخ اسلام یادآورشد: برای همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد روابط اسلامی و انسانی در عرصه خارج از کشوربسترهای  همکاری زیادی وجود دارد که توجه به انها موجب همگرایی میان مسلمانان می شود. به عبارت دیگر نباید اختلاف مبنا و نظر علمی با مذاهب دیگر را، منجر به برخورد عملی کنیم.

وی خصوصیات و ویژگی های سید مقتدای حسینی را مورد توجه قرار داد و گفت: استاد سید مقتدای حسینی به خاطر حضور در تهران و درگیری عینی با تحولات سیاسی، اجتماعی جهان اسلام و درک و فهم نیازهای اساسی جامعه موفق شد نگاهی واقعی به نیازهای جامعه و انسان معاصر خود داشته باشد و با رویکردی اعتدالی و عقلانی والهام گیری از شیوه امامان و بزرگان دین مبنی بر تعامل و جذب حداکثری را در دستور کار فرهنگی و تبلیغی خود قراردهد.

ایجاد تحول متناسب با مناسبات حاکم بر جامعه جهانی

معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل در ادامه عنوان کرد: تشیع امروز در یک مقطع حساس و سرنوشت ساز تاریخی قرار دارد. قدرت گیری تشیع در کشورهای مختلف جهان پس از یک فترت تاریخی زمینه حضور و تأثیرگذاری جدیدی برایش ایجاد کرده است. در همین راستا رسالت مبلغان و سازمان تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نیز سنگین تر شده و تبیین تشیع راستین براساس قرائت بزرگان مکتب و تبیینی نو از منظومه فکری تشیع و مکتب اهل البیت باید در کانون عملکردها قرار بگیرد.

عبدی پور یادآور شد: بخشی از مبلغان دینی و مراکز علمی باید حوزه فعالیت خود را بین المللی تعیین نمایند و متناسب با آن اقدام کنند. این مسئله مستلزم در نظر گرفتن جغرافیای حضور، الگوی ارتباطی، ساماندهی ارتباطات و تعاملات و زبان و ادبیات حضور است. در این زمینه لازم است اندیشه ها و شیوه های مصلحانی همچون سید مرتضی، محمد حسین کاشف الغطاء، سید عبدالحسین شرف الدین، سید جمال الدین اسد آبادی، امام خمینی (ره) و امام موسی صدر الگو قرار داد شده و نظام اندیشه شیعی را متناسب با نیازها و مخاطبان شیعی و غیرشیعی در دنیای امروز بازآرایی نمود.

 وی اظهار داشت: مرحوم سید مقتدای حسینی پس از سال ها همراهی و کسب تجربه از روش های سید موسی صدر و آشنایی با جامعه متنوع لبنان این کلانگری در سیاست ورزی موسی صدر را سرلوح فعالیت های فرهنگی و تبلیغی خود قرار داد که فرمودند : "اگر جامعه لبنان دارای چنین تنوعی ای از حیث تکثر مذهبی و فرهنگی نبود ما می بایست چنین جامعه ای را بسازیم" .

معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل اضافه کرد: براین اساس جامعه متنوع و متکثر لبنان الگو و پایلوتی شد برای سید موسی صدر و سید مقتدای حسینی که اگر می خواهند در عرصه بین المللی بخصوص جوامع اروپایی موفق باشند باید در صحنه عملی لبنان به موفقیت ذهنی و عملی رسیده باشند.

 به گفته وی، براین اساس استاد حسینی موفق شد پس از بررسی و مطالعه زمینه فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در غرب، اقدام به تاسیس مرکز اسلامی امام علی علیه السلام در شهر لوگانو ایالت تیچینوی سوئیس نمود که بحق منشا ارائه خدمات فراوان به مکتب اسلام و مسلمانان شیعی منطقه بوده و هست. غیرانتفاعی و غیر دولتی مرکز نشانه ایمان به هدف است معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل خاطرنشان کرد: سنت خود اکتفایی تشکلات شیعی در طول تاریخ یکی از علل موفقیت مکتب تشیع در جهان است برخی اندیشمندان و با توجه به نیازمخاطبان بین المللی به شناخت معارف اهل بیت و مکتب تشیع به ضرورت الگو سازی برای حضور در عرصه بین المللی پرداختند از این رو تاکید داشتند اگر مدل درست شود کار مسیرخودش را پیدا خواهد کرد.

به باور عبدی پور، خلاقیت ما در تبیین و تبلیغ معارف شیعی دچار اختلال شده است، مادر این ۱۵۰ سال گذشته تشیع علی رغم پیشرفت های کمی وظاهری که واقعا هم قابل توجه بوده بلحاظ عمق نگاه دچار یک افت شده است.

وی در همین خصوص تاکید کرد: فعالیت پاسبانان شجره طیبه اهل بیت در سطح و روبنای آن توسعه زیادی پیدا کرده ولی این نگرانی وجود دارد که ممکن است یک زمان هم این درخت تنومند از درون دچار افت شود و به مرور بخشکد هر چند یک تنه قوی و کهن دارد اما بلاخره امکان آسیب هم وجود دارد. در عصر حاضر هم علی رغم وجود امکانات وسیعی که داریم باز هم از ریشه آب می گیریم درواقع داریم سروصورت کار را نگاه می کنیم و به ثمره و محصول آن اکتفاء می کنیم.

 معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل ادامه داد:درست است در صده اخیر توسعه سیاسی، اجتماعی در جهان تشیع اتفاق افتاده اما واقع اش آن عمق و آن هوشمندی تاریخی تشیع را که در سخت ترین شرایط و با کمبود امکانات توانسته خودش را حفظ کند و توسعه بدهد در شرایط سخت که به ظاهر تصور می شد در حال آسیب و نابودی است، ما شاهد توسعه و تعمیق آن هستیم این همان روشی است که اهل بیت به ما یاد دادند.

 عبدی پور گفت: ما سقیفه، عاشورا، دوران حکومت حاکمان ستمگر و مخالف با اهل بیت و تشیع را دیده ایم، عصر حیرت را تجربه کرده ایم ولی هیچ گاه این درخت تنومند باز نمانده و دائم در همان حالتی که دچار وزش های تند بوده خودش را در ریشه تقویت کرده است؛ خیلی مهم است که شما بتوانید در این شرایط از خود حفاظت و تقویت کنید.

 به گفته وی، ما بجای اینکه درآن ریشه ها کار بکنیم بیشتر به ظاهر و سرصورت کار می پردازیم و ادامه این وضعیت به صلاح نمی باشد چرا که ممکن است خیلی از میراث و سرمایه های گذشته را ازدست ما بگیرد و این تلاش های روبنایی و شکلی با یک زلزله وسیل و طوفان بهم بریزد.

معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل اظهار داشت: ایجاد یک مرکز در قلب اروپا بدون وابستگی به دولت و بیوت مراجع کار بسیار مهم و درعین حال کار بسیار سختی است و مرحوم سید مقتدا با ایمان به هدف و با اخلاص در عمل وارد این میدان دجوار شدن البته این مرکز مرحله ثبات را گذرانیده، الان باید مرحله تقویت و کیفی را در دستور کار خود قراردهید.

 وی یادآور شد: هرکدام از این مراکز اگر درست فعالیت کنند درآینده می توانند محور یک موسسه و نهادی دیگر قرارگیرند. البته برای رسیدن به این رتبه باید داشته هایی را به همراه داشته باشند یا آنها را کسب کنند. این داشته ها صرفا راه اندازی و انجام چند فعالیت فرهنگی، تبلیغی نیست -بلکه ایجاد تحول در شخصیت افراد و نوع مدیت مراکز اسلامی است براساس نیازمخاطب متناسب با شرایط حاکم در هر کشور و منطقه است. نگاه یک فعال بین الملل باید تغییر کند، این نگاه وبینش عنصر اصلی است.

عبدی پور تصریح کرد: بنابراین وقتی نگاه یک مبلغ عوض می شود همه چیز برای وی تغییر می کند یا آمادگی پیدا می کند که یاد بگیرد و متعلم باشد سختی ها را تامل کند و از تجربیات بهره ببرد و کاملا هدفمند وبدون ایجاد حساسیت حرکت کند. این انسان ارزشی شدنش، هدفمند شدنش نیازمند یک تغییر کیفی است.

 

مهارت های چند گانه نیاز مبلغان بین المللی

 وی مهارت های چندگانه را از دیگر ویژگی های لازم برای مبلغان بین المللی دانست و گفت: اگر مهارت متناسب با نیاز داشته باشد آنگاه اطلاعات شان ارزش افزوده پیدا می کند. یکی از مشکلات حوزه ما این است  با کمبود کارشناس و متخصص درمدیریت تبدیل و توزیع معارف دینی در جامعه مواجهه می باشد. طلاب و فضلای زیادی را داریم  که انباشتی از اطلاعات و معلومات هستند. اما شما وقتی که به آنهاد یک محیط را بدهید قدرت کنش گری و انتقال همین ایده ها و تجربیات خودشان را به محیط ندارند، قدرت جذب، ارتقاء و ایجاد و تغییر فضا و توسعه آن را ندارند که بخشی از این مشکلات بخاطر عدم یادگیری مهارت ها است. وی اظهار کرد: جهت گیری و جهت بخشی بسیار مهم است، مبلغ عرصه بین الملل باید بداند در یک محیط درگیرانه چگونه برخورد کنند و بتوانند نحوی مواجهه را مدیریت کنند. جریان درست کنند و سازماندهی کنند، آموزش بدهند و قدرت تاثیرگذاری داشته باشند.

 عبدی پور تاکید کرد: تشیع در تاریخ حیات خودش این گونه به حیات خودش ادامه داده و تاریخ را مدیریت کرده است چون بر این باور بود که با نهادهای مردمی تامین شود و همواره با توده مردم در تعامل و همکاری بوده -لذا هر فاضل و استاد حوزوی که احساس می کند که می تواند موسس یک مرکز، موسسه، مدرسه یا یک حرکت و نهضت باشد این احساس و وظیفه حرکت ایجاد می کند.

ویژگی ها و مهارت های بین المللی سید مقتدای حسینی

معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل با اشاره به ویژگی های مهارتی و بین المللی سید مقتدای حسینی، خاطرنشان کرد: خوش فکری و تیزبینی، روحیه همکاری، تواضع و فروتنی، روحیه خوش همراه با متانت، ژرف اندیش و آینده نگر، توجه به بسترها و زمینه های، واقع نگر و خلاق، دارای امید و ابتکار، صبر و پشتکار، تسامح و احترام به اعتقادات سایر ادیان، اهل گفتگو، انتقاد پذیر و انعطاف پذیر، برخودار از دیپلماسی رفاقتی، قدرت بالایی ارتباط گیری، احترام به قانون و سیاست های حاکم در جوامع اروپایی و التزام عملی به قوانین اروپایی برای پیشبرد فعالیت های مرکز امام علی (ع) از مهمترین خصوصیات این عالم فقید و اثرگذار بود.

وی ادامه داد: امروزه اعتقادهای شیعی از سوی گروه های مختلف با انگیزهای مذهبی، سیاسی، و امنیتی، در قالب های مطالعاتی، رسانه ای و تبلیغی سنتی به شدت مورد هجمه قرارگرفته و میلیاردها دلار برای آن هزینه می شود.

عبدی پور اظهار کرد: از سویی دیگر مخاطب امروز به راحتی اقناع نمی شود و نیازمند استدلال قوی است. به همین دلیل شبهات را نمی توان بدون استدلال و برهان های عقلی قانع کننده پاسخ داد. سید مقتدا حسینی با رعایت مصالح شیعیان منطقه اروپایی پاسخ گویی به سوالات و شبهات مراکز علمی اروپایی با همکاری مراکز علمی در داخل ایران مانند پزوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مسئولیت هایی برگزاری نشست ها و گفتگوهای علمی را پذیرفت و توانست نقش و جایگاه جامعه شیعیان را در جهان اسلام پر رنگ و سازنده تر کند.

معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل افزود: باید گفت علی رغم اینکه در جهان ارتباطات زندگی می کنیم و تحولات در این جهان تکنیکی بسیار سریع شده و دفاع از باورهای دینی برای صاحبان ادیان سخت شده، اما تغییرات و تحولات در جامعه شیعی بسیار کند است.

 وی ابراز کرد: از این رو در حوزه فقه اجتماعی، علوم قرآنی، کلام، فلسفه، اخلاق، فاقد نوآوری هستیم و متناسب با نیازها در این حوزه ها رشته ها و سرفصل های جدید ایجاد نکرده ایم. در حوزه اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هم دچار گست با کشورهای اسلامی شده ایم و کمتر حرکت علمی، فرهنگی پایداری برای ایجاد ارتباط و همگرایی با کشورهای اسلامی صورت گرفته است. برعکس جهان اسلام درگیر اختلافات عدیده شده و شبکه نخبگانی ما و جهان اسلام دچار ایستایی شده و هیچ گونه حرکت سازنده ای را سامان نمی دهد.

عبدی پور تاکید کرد: در همین راستا مرحوم سید مقتدای حامی و مبتکر معرفی علمی معارف شیعی در عرصه بین الملل بود و موفق شد با پشتبانی مراکز علمی داخل کشور حرکت های علمی سازنده ای را با دانشگاه های سویس و ایتالیا آغاز نماید.

 

 لزوم تجربه آموزی از نزاع ها و اختلافات دیگر جوامع

وی در ادامه افزود: کشورهای اروپایی در جنگ جهانی دوم خسارات جانی و مالی فراوانی دادند، اما پس از مدتی از گذشته خود عبرت آموزی کردند و به جای رقابت های کاذب و از بین بردن سرمایه های مادی و معنوی اقدام به فعالیت های مشترک کردند.

 به گفته وی، آنها هم در حوزه نرم افزاری و هم در حوزه سخت افزاری، چنانچه در حوزه فکری اقدام به اصلاحات کردند و به جای خرافه باوری و عقاید غلط به بازسازی و اصلاح اندیشه های فلسفی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی پرداختند. در حوزه پیشرفت اقتصادی و امور مادی هم به دستاوردهای بزرگی رسیدند که تشکیل اتحادیه اروپایی یک از نمونه های بارز آن است. سید مقتدا معتقد بود لازم است که از این تجربه ها درس گرفت و اقداماتی انجام داد که به نفع همه مسلمین باشد. نباید خاورمیانه که محل نزول پیامبران بزرگ الهی بوده است شاهد خشونت، خون ریزی و درگیرهای نظامی باشد.

 معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل گفت: ورود مبلغ و کارشناس در مسائل ارتباطی باید همراه با ایده و نظریه‌هایی ناظر به روابط و مناسبات اجتماعی باشد. بدون برنامه و نقشه راه ورود به این عرصه خطرناک و زیان بار است. بسیاری از کارشناسان و مبلغان دینی در یک محیط بسته و بدون شناخت مخاطب، اقلیم فرهنگی و مسایل و مناسبات اجتماعی ایشان، اظهارنظر می کنند و با پیش فرض های غیر واقعی وارد این عرصه می شوند.

 وی ابراز داشت: ایده و نظریه به ‌مبلغ دینی شناخت عمیق، نگاهی بلند و قوه درک و تحلیل می دهد و به این وسیله اندیشه‌ها و باورهای او انعکاس بیشتری در جامعه و رفتار اجتماعی مردم پیدا می نماید. به این منظور ایده ها باید بر یک یک نگاه منظومه ای به باورهای دینی و روابط فردی و اجتماعی مسلمانان مبتنی باشد. به عنوان مثال یکی از این ایده های زیر بنایی می تواند تاکید بر تعامل و به کمال رساندن جنبه‌های ارزشی و اخلاقی انسان باشد.

 عبدی پور ادامه داد: این دقیقاً همان رسالت پیامبر است اسلام است که فرمودند: «بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق». در سایه اخلاق زمینه تعامل با همه انسان ها فراهم می گردد در سایه اخلاق بسیاری از مشکلات انسان‌های قابل حل می شود و شفقت و نوع دوستی در اولویت قرار می گیرد. توجه به تنوع و اختلاف‌های فرهنگی و فکری میان انسان‌ها و این که «این استعدادها در روابط اجتماعی به صورت طبیعی دست مایه تکامل جامعه است» چتری است که می تواند همه انسان‌ها را پوشش می‌دهد.

مبلغی دینی و وظیفه اجتماعی و امدادگری

 معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل با اشاره به وظیفه اجتماعی مبلغان بین المللی اظهار داشت: الگوی مبلغ دینی، پیامبر اسلام(ص) است که ضمن بیان رهنمودها و دستورالعمل‌های خداوند متعال خود نیز به میدان عمل می آمد تا هم مسایل و موضوعات را بررسی و مشاهد کند و هم راهکارهای الهی و قرآنی را ارائه نماید. امام علی (ع) با تشبیه پیامبر اسلام (ص) به طبیب و پزشکی که با طب خود به دنبال نیازمندان به طبابت روحی می رفت، رسالت آن حضرت را در معالجه روح و جان انسان‌ها بیان می کند و می‌فرماید: "طبیب دوّار بطبّه"، او پزشک بیماری جهل و طبیب اخلاق نکوهیده و پست است.

وی ادامه داد: بنا بر این مبلغ دینی ضمن معالجه مشکلات روحی و پاسخگویی به سوالات و شبهات جامعه، باید ملجا ومحوری برای دستگیری و خدمات رسانی به قشرهای محروم جامعه باشد مساجد، حسینیه ها، مانند اوایل جنگ تحمیلی می توانند مکان هایی برای جمع اوری و و توضیح خدمات باشند. به فرموده قرآن "فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ" هرمحله باید صحنه رقابت مومنان در امور خیر باشد. ایت الله فاضل لنکرانی از مراجع معاصر می فرمودند : من ۵۰ سال است دارم اسلام میخوانم، بگذار خلاصه اش رابرایت بگویم:واجباتت راانجام بده، به جای مستحبات تا می توانی به کارمردم برس، کارمردم را راه بینداز واگرقیامت کسی ازتو سوال کرد بگوف اضل گفته بود.

عبدی پور اظهار داشت: در این عالم هستی چیزی به نام انسان وجود دارد که مهم‌ترین پدیده خلقت از نظر امام موسی صدر است و اهمیت این پدیده تا به جایی است که امام می‌گوید ادیان برای خدمت به انسان‌ها وضع شده‌اند. سال‌ها کلیسا انسان را در خدمت دین می‌دید که نتیجه آن رنسانس شد و انسان گفت که دین باید در خدمت من باشد.

 معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل گفت: فهم نوین از قرآن فهمی مسئله ‌محور است و توجه آن به تأمین نیاز های انسان است. امام علی(ع) می فرمایند: این کتاب را به زبان آورید. به زبان آوردن یعنی تفسیر مسئله‌محور. لذا به تناسب نیازها سراغ قرآن می‌رویم و به لایه‌های معنایی توجه می‌کنیم. قرآن به نیاز های نسل جدید پاسخ می دهد و شبهات آنها را پاسخ می دهد.   امروزه نیاز نهادهای مانند : خانواده، حقوق بشر، تجارت مدرن، روابط بین الملل وغیره متحول شده است؛ چنانچه این نیاز ها را به قرآن و منابع فقهی عرضه نماییم خواهیم دید که چگونه می توان از قرآن و منابع فقهی، پیام ها و دریافت های جدیدی را استخراج کرد.

 به باور وی، استاد سید مقتدای حسینی علاوه بر اهتمام به امور فرهنگی و تبلیغی به امور امدای و نیازهای اجتماعی مسلمانان ایالت تیجینو هم توجه داشت. یکی از این خدمات اجتماعی اختصاص یک قبرستان برای مسلمان است. وی همچنین با همکاری فرزند دانشمند خود موفق شدند جعیت حقوق مسلمان راه تشکیل دهند تا بتوانند با بادبیات حقوقی بتوانند از حقوق و منافع مسلمانان در سطح اروپا دفاع نمایند.

ارائه تصویر واقعی ازتشیع معاصر به جهان

 عبدی پور ادامه داد: آنچه که امروز از تشیع و انقلاب اسلامی در جهان تداعی می کند بعد الهیات سیاسی است و متأسفانه در سایر حوزه های فرهنگی و معارفی توفیق چندانی برای معرفی شیعه نداشته ایم. نیاز مخاطب امروز آشنایی با مکتب اهل البیت(ع) و تشیع اثنای عشری به زبان علمی است.

وی یادآور شد: باید پرسید در مقابل این همه هجمه که از سویی مراکز مطالعاتی، شبکه های رسانه ای و جریان های مذهبی به تشیع می شود چه اقدامی صورت گرفته است؟، برنامه و راهبردهای ما چیست؟، امکانات علمی و مادی ما چقدر است؟ متاسفانه از همین امکانات موجود هم نتوانسته ایم استفاده بهینه داشته باشیم و صرفا به برگزاری مراسم سنتی برای شیعیان خارج از کشور اکتفا کرده ایم در صورتی که این حداقل کار ممکن است و باید از این مراسم سنتی به عنوان دپارتمان های علمی استفاده کرد و این مراسم تبدیل به محیط های گفتگو و برگزاری نشست های علمی محل تولید فکر و اندیشه گردند.

معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل افزود: یکی از مزیت های نسبی مرکز امام علی (ع) ایالت تیجینو سویس این است که با تدبیر مرحوم سید مقتدای توانسته در کنار فعالیت های سنتی اقدام به فعالیت های علمی برای معرفی مکتب اهل بیت در سطح بین المللی بنماید.

وی دستاوردهای مخلصانه مرحوم سید مقتدا حسینی در حوزه سخت و فیزیکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تاسیس بدون مرکز امام علی (ع) در ایالت تیچینو بدون ایجاد حساسیت و با رعایت کلیه پروتکل ها در حوزه فعالیت های فرهنگی و مذهبی، ایجاد پایگاهی ثابت برای شیعیان که تا آن زمان فاقد چنین امکانی بودند، دمیدن روحیه اعتماد به نفس در شیعیان برای اعلان هویت دینی خود چرا که تا زمان ایشان شیعیان از هویت و شخصیت حقوقی مستقلی برخورد نمودن در نتیجه مذهبی خود رو کتمان می کردند، راه اندازی کتابخانه ای ازکتب شیعی و تامین منابع مورد نیاز محققان و در صد کتاب های مطالعه شده و دیده شده به همراه برگزاری کنفرانس های علمی و نشست های انتقادی از جمله این دستاوردها است.

 عبدی پور اضافه کرد: همچنین فراهم سازی بستر جذب و اخذ مجور کمک های بشردوستانه و خیرین، برگزاری مراسمات مذهبی در مرکز امام علی(ع) و در سطح شهر مانند مراسم روز تاسوعا و عاشورا، دعوت از شخصیت های علمی و فرهنگی جهت حضور در مرکز و مراکز علمی ایالت، شرکت در مراسم مذهبی مذهبی کلیساها که تا آن زمان بی سابقه بود، تعامل و همکاری با مراکز دیگر دینی و فرهنگی و حمایت از راه‌اندازی و تأسیس دیگر مراکز شیعی در سوئیس، شرکت در نشست تخصصی تأسیس پارلمان مسلمانان در دانشگاه لوتزرن سوئیس و دارای مقام مشورتی در شورای حقوق بشر سازمان ملل ژنو -ـ سوئیس و شرکت مداوم در نشست‌های اقلیت‌ها در سازمان ملل از دیگر دستاوردهای وی در حوزه سخت افزای می باشد.

وی دستاوردهای مرحوم مقتدای حسینی در حوزه نرم افزاری را مورد توجه قرار داد و گفت: برنامه ریزی و سیاست گذاری جهت معرفی اسلام حکمت گرا و عقلانی و اعتدال، تهیه نقشه راه برای ایجاد فرهنگ گفتگو با ادیان و مذاهب، هماهنگی با مراکز علمی داخل کشور جهت پشتبانی علمی از فعالیت های مرکز امام علی (ع) و ارتباط گیری مستقیم آنها با مراکز علمی و شخصیت های علمی، ارائه چهره ای علمی واخلاق مدار از مذهب تشیع و گسترش فعالیت ها از حوزه فرهنگی، تبلیغی به حوزه های علمی بخشی از اقدامات وی در راستای معرفی معارف اهل بیت بود.

 عبدی پور یادآورشد: استفاده از ظرفیت های حقوقی برای استیفای حقوق مسلمانان و شیعیان، همکاری و تعامل با مراکز دانشگاهی داخل و خارج از کشور، حضور در کمیسیون ها تخصصی سازمان ملل از دیگر فعالیت های مهم وی بود.

 وی با اشاره به برخی از امتیازات مرکز امام علی(ع) تیچینوی سوییس، عنوان کرد: مرکز امام علی (علیه السلام) ایالت تیچینو عضو سازمان IRAS COTIS می‌باشد؛ این سازمان جوامع مذهبی و سازمان‌های جامعه مدنی را در چارچوب گفتگوی مذهبی در سوئیس گرد هم آورده است. همچنین مرکز امام علی (علیه السلام) ایالت تیچینو عضو کنفدراسیون سازمان‌های اسلامی سوئیس می‌باشد در ایالت نیز عضو اصلی کانون سمن‌های ایالتی است.

وی در پایان عنوان کرد: مرکز امام علی (علیه السلام) ایالت تیچینو مستقل و مردمی است و به‌عنوان مرکز عام‌المنفعه شناخته و ثبت گردیده است. مرکز امام علی (علیه السلام) لوگانو از بین حدود ۹۰ مرکز دینی و فرهنگی به‌عنوان پایگاه گفتگو انتخاب در سطح فدرال انتخاب گردیده و تنها مرکز تشیع عضو این پایگاه می‌باشد.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.