درحالی‌که کشورهای ثروتمند برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ خود را افزایش داده‌اند، کشورهای فقیر از این برنامه عقب افتاده‌اند. در وضعیتی که هنوز بیشتر جمعیت جهان یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند، برخی از کشورها در حال برنامه‌ریزی برای تزریق واحدهای تقویت‌کننده برای اواخر سال‌ جاری میلادی یا به‌اصطلاح دوز سوم هستند.

آزمایش آنتی‌بادی برای رسیدن واکسن به کشورهای فقیر

به گزارش قدس آنلاین ، فایننشال‌تایمز گزارش داد که یک استراتژی جدید می‌تواند صدها میلیون دوز از واکسن‌های کووید-۱۹ را از اقتصادهای پیشرفته به کشورهای کمتر توسعه‌یافته برساند. به‌جای ارائه دوزهای تقویت‌کننده برای کل جمعیت، کشورها می‌توانند برنامه‌های غربالگری محافظت کووید-۱۹ را ایجاد کنند. بدین‌ترتیب سطح آنتی‌بادی مورد آزمایش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد و دوزهای تقویت‌کننده فقط به کسانی که به آن نیاز دارند، ارائه می‌شود. 

درحالی‌که آنتی‌بادی‌ها مورد اندازه‌گیری کامل قرار نمی‌گیرند؛ باید به این نکته مهم اشاره کرد که بدن دارای یک سیستم جایگزین به‌نام ایمنی سلول T است که حتی درصورت عدم‌شناسایی آنتی‌بادی‌ها می‌تواند از شما محافظت کند. دانشمندان این موضوع را می‌دانند که افراد با داشتن آنتی‌بادی‌های کووید-۱۹یا نزدیک به سطح ناشی از مجاز واکسن‌ها، از بیماری شدید مصون خواهند بود. هم‌اکنون، افراد با آنتی‌بادی کافی نیازی به دوز اضافی ندارند که این می‌تواند به کسانی که واکسینه نشده‌اند، ارائه داده شود. درواقع، از افراد در کشورهای ثروتمند می‌توان خواست که دوز تقویت‌کننده خود را به کشورهای فقیر اهدا کنند.

این یک همبستگی در مقیاس جهانی خواهد بود. نظرسنجی اخیر YouGov برای مؤسسه نوآوری بهداشت جهانی کالج امپریال، حمایت گسترده مردم از این روش را در دوطرف اقیانوس اطلس نشان داده است. تقریبا از هر ۵ بریتانیایی ۴ نفر و بیش از دوسوم آمریکایی‌ها گفته‌اند که اگر یک آزمایش نشان دهد که خودشان به آن نیازی ندارند، خوشحال خواهند بود که دوز تقویت‌کننده‌شان را به کشورهای نیازمند اهدا کنند. 

برنامه‌های آزمایش انبوه که به‌دنبال شناسایی عفونت‌های فعال   کووید-۱۹ هستند، می‌توانند برای آزمایش کمی آنتی‌بادی به‌عنوان برنامه‌های واکسیناسیون اولیه به‌حساب بیایند. بیشتر کشورهای پیشرفته از قبل در زیرساخت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اولویت‌بندی بهتر دوزهای محدود واکسن موجود در سطح جهان را امکان‌پذیر می‌کند. پیش از این جهان هرگز به ۱۰ میلیارد دوز واکسن در اسرع‌وقت نیاز نداشته است. با گسترش کووید-۱۹، حالا باید کل جهان واکسینه شوند و این به معنای ضرورت توزیع کارآمد است.

کد خبر 608487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.