۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 757633

شهر قوچان به‌عنوان دروازه ورودی خراسان رضوی، به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد سالانه میلیون‌ها مسافر و زائر امام هشتم(ع) از اهمیت خاصی برخوردار است. مسافران پس از ساعت‌های طولانی سفر در مسیر رسیدن به مشهد، با دیدن نخستین تابلو ورود به خطه خورشید، نفس راحتی کشیده و از همان لحظه قرار گرفتن در فضای امن و راحت حریم حرم یار را انتظار دارند.

چند دقیقه بعد اما با نزدیک شدن به شهر قوچان، خرابی آسفالت جاده و بوی مشمئزکننده برخی کارخانه‌ها عذابشان می‌دهد و بلافاصله پس‌ازآن با ورود به بولوار اصلی شهر و افتادن در چاله و دست‌اندازهای فراوان مسیر، تمام تصورشان از رسیدن به امنیت و آسایش به ‌یکباره محو و نابود می‌شود. کمتر مسافری است که باوجود خستگی سفر، رغبتی به توقف و استراحت در این شهر داشته باشد. به‌خصوص آنکه در حاشیه بولوار ورودی و خروجی قوچان تقریباً هیچ جذبه‌ای برای توقف مسافران وجود ندارد و مدیریت شهری نیز هیچ تلاشی در راستای ترغیب مسافران برای ماندن -هرچند کوتاه- در این شهر انجام نداده است.

این در حالی است که قوچان قدمتش به حدود ۲۵۰سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد؛ نخستین پایتخت اشکانیان (دوران پارتیان) بوده و به‌عنوان قدیمی‌ترین شهر خراسان بزرگ، علاوه بر دارا بودن مناظر افسونگر و بکر طبیعی، آثار باستانی و تاریخی فراوانی دارد که هر یک به‌تنهایی ظرفیت بزرگی برای جلب مسافران و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

بی‌توجهی مدیران بومی، شهرداری و شورای شهر قوچان به این مهم در چندین سال گذشته به معمایی بزرگ برای مردمانش تبدیل ‌شده و کار به جایی رسیده که چندی پیش نیز امام‌جمعه این شهر به‌صراحت مدیریت شهری را مورد انتقاد قرار داده و از اینکه شهرداری و شورای شهر در طول مدت فعالیت خود، برای این شهر کاری انجام نداده‌اند، ابراز تأسف کرده است.

شهری که علاوه بر خرابی خجالت‌بار مبادی ورودی و خروجی‌اش، به خاطر اجرای غیرکارشناسی طرح ترافیک و یکطرفه سازی معابر شهری بدون توجه به الزامات آن، تردد همراه با مشقت مردم و مزاحمت و سلب ایمنی و آسایش از شهروندانش را شاهد بوده است.

چند سال پیش البته طرحی با اختصاص بودجه

۸۵ میلیاردی برای اصلاح هندسی میدان ورزش و مبادی ورودی و خروجی و ساخت مجتمع فرهنگی هنری در این شهر در دستور کار قرار گرفت تا به قول فرماندار وقت، ساماندهی مبادی ورودی و خروجی قوچان به‌عنوان یکی از مطالبات بحق مردم این شهرستان تحقق ‌یافته و تردد در این مسیرها تسهیل شده و نیز نمای مناسبی از شهر برای مسافران ایجاد شود. در عمل اما اوضاع به همان شکل قدیمی‌اش باقی ماند و کسی هم توضیح نداد اعتبار اختصاص‌یافته به این طرح کی، کجا و چگونه هزینه شد.

تعجبمان از این است درحالی‌که به گفته امام‌جمعه قوچان، اعضای شورای شهر اعتراف کرده‌اند برای رفع مشکلات این شهر کاری انجام نداده‌اند، اما هیچ مقام مسئول و دستگاه بالادستی این بزرگواران را مورد مؤاخذه قرار نداده و نمی‌دهد؛ همچنان که در گذشته نیز چنین اتفاقی رخ نداده است.

کیفیت نامطلوب و غیراستاندارد آسفالت محور

قوچان - فاروج هم حاصل همین سوءمدیریت و بی‌مسئولیتی مجریان و نیز انفعال دستگاه‌های نظارتی است، تا جایی که شائبه رانت‌خواری و سوءاستفاده گسترده مالی در این پروژه به وجود آمده است.

با این اوصاف بعید است مدیران و مسئولان آینده نیز بخواهند برای رفع مشکلات دیرینه این شهر کهن آستین همت بالا بزنند، چراکه با مروری بر سابقه عملکرد همقطارانشان در گذشته، دلیلی برای به زحمت انداختن خود پیدا نخواهند کرد؛ مگر آنکه معتقد، متعهد و دلسوز شهر و شهروندانشان باشند و مثل خیلی‌های دیگر خدمتگزاری به مردم تنها شعارشان نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.