بررسی‌های رسانه‌ای قدس حاکی از آن است که ۲۲ نفر از فرزندان هیئت‌ علمی در دانشگاه‌ها و افراد متمول که از نظر تحصیلی هوش بالایی هم ندارند، با استفاده از قانون عجیب و غریبی که باطل هم شده در مسیر خانم دکتر و آقای دکترشدن هستند.

آیین‌نامه‌ای برای دکتر شدن نورچشمی‌ها!

چندی پیش مانند تمامی پیگیری‌های رسانه‌ای که در دستور کار روزنامه قدس قرار می‌گیرد، اطلاعاتی روی میز گروه خط قرمز گذاشته شد که از ورود ۲۲ نفر از فرزندان دختر و پسر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی  مشهد و ... به دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی حکایت داشت تا به این قسمت کار که هیچ مورد حاشیه‌داری وجود نداشت، اما موضوع دردآور این بود که این افراد به واسطه دانش علمی و قبولی در کنکور سراسری و... حقشان نبوده که لقب آقا و خانم دکتر را یدک بکشند بلکه به واسطه استفاده از یک آیین‌نامه و حساب‌های پرپول پدر و مادرشان، جای افرادی را به نوعی غصب کردند که شبانه‌روز تلاش کردند اما سد کنکور آن‌ها را از حضور در این مقطع تحصیلی بازداشت.

مشروطی‌ای که چند ترم دیگر پزشک می‌شود!

برای روشن شدن قسمت‌های رنج‌آور ماجرا کمی عقب‌تر برمی‌گردیم و از ابتدا همه چیز را واکاوی می‌کنیم. آن هم جایی که این افراد به واسطه اطلاع از آیین‌نامه انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور مصوب سال۸۹ و ۹۴  و تعیین ضوابط انتقال دانشجویان مذکور به داخل کشور، آستین بالا زدند تا هر طور شده فرزند آفتاب‌ندیده‌شان خانم و آقای دکتر شود. این آیین‌نامه موجب شد عده‌ای از اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای استفاده از آن و به نوعی دور زدن قانون کنکور به واسطه قدرت مالی که داشتند، فرزندان خود را راهی دانشگاه‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کشورهایی نظیر قبرس، مجارستان، بلاروس، اوکراین‌و... ‌کنند.

در ادامه برای آنکه بتوانند از این آیین‌نامه که بیشتر به کار افراد سرمایه‌دار می‌آمد بهره‌مند شوند، مدت اندکی خانم دکتر و آقای دکترهای آینده در آن واحدهای دانشگاهی تحصیل کرده و به سرعت از آنجا انصراف داده و به راحتی در بازه زمانی ۹۷-۹۶ در داخل کشور و در دانشگاه‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی درجه یک کشور نام‌نویسی و مشغول تحصیل شدند.

از سوی دیگر در حالی که وزیر بهداشت در تاریخ ۱۰/۱۰/۹۷ طی ابلاغیه ۱۲۲۵/۱۰۰ ورود این نوع دانشجویان را به داخل کشور ممنوع اعلام کرد، اما تاریخ صدور برخی مجوزها(۱۸ و۲۴ دی ۹۷) در تناقض با آن بود.

واکاوی سوابق تحصیلی این افراد، خروجی تأسف‌بار دیگری هم داشت؛ چرا که یکی از این نورچشمی‌ها که فرزند یکی ازاعضای هیئت‌علمی دانشگاهی بود از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ دانشجوی رشته عمران دانشگاه آزاد بوده و در یکی از شهرستان‌های خراسان‌رضوی مشغول به تحصیل بود که در پی آن با استفاده از امتیاز هیئت‌علمی بودن پدرش به دانشگاه آزاد مشهد منتقل شد و به دلیل مشروطی‌های مکرر(معدل ۱۱) از دانشگاه اخراج می‌شود!

فرد دیگر که در حال حاضر لقب دکتر را یدک می‌کشد هم دانش‌آموخته رشته زیست‌شناسی دانشگاه آزاد واحد تنکابن بوده  که در زمان تحصیل نمرات متعدد ۱۱،۱۰،۹،۸ (ضعیف) کسب کرده است.

در این میان تعدادی هم فرزندان هیئت‌علمی دانشگاه‌های فردوسی، دانشگاه آزاد مشهد،دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و مسئولان ارشد وقت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند.

جمع‌بندی اطلاعات مذکور نشان می‌داد از این تعداد دانشجویی که به واسطه پول پدر ومادر و اطلاع از یک آیین‌نامه حاشیه‌دار در مشهد مشغول به تحصیل هستند، ۶ نفر در دانشکده دندانپزشکی،۹ نفر در دانشکده پزشکی و ۷ نفر هم در دانشکده داروسازی حضور دارند و تا چند سال آینده آقای دکتر و خانم دکتر خواهند شد!

در حالی که سوابق تحصیلی برخی از این افراد نشان می‌دهد آن‌ها از توانایی تحصیلی ضعیفی در پشت سرگذاشتن دروس رشته‌های سطوح پایین‌تر هستند و در مقابل تعداد زیادی از هم‌استانی‌ها که استعداد به‌مراتب بالاتری دارند، پشت کنکور گرفتار شده‌اند. برای رسیدن به پاسخی در این زمینه به سراغ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم.

آیین‌نامه‌ای که برای افراد خاص بود نه همه مردم

دکتر حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وقتی در جریان پیگیری رسانه‌ای ما قرار گرفت، در پاسخ بیان کرد: این آیین‌نامه را وزارتخانه کرد، اما این افراد در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند. آخرین دوره ورود این نوع دانشجویان ژانویه ۲۰۱۹ (حدوداً بهمن ماه ۹۷)بود. پس از آن هم آیین‌نامه مذکور برداشته شد. بنده در کمیته مربوط حضور دارم، هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت اجرای این ماجرا را متوقف کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر هیچ دانشجویی به این صورت وارد دانشگاه علوم پزشکی نمی‌شود. در گذشته افراد عادی که خارج از کشور تحصیل می‌کردند و قصد داشتند برای ادامه تحصیل به داخل کشور بیایند، باید ۵۲ واحد و برای کسانی که یکی از والدین آن‌ها هیئت‌علمی بودند ۳۲ واحد درسی در دانشگاه‌های پزشکی و ... خارج از کشور گذرانده بودند. پس از آن، آن‌ها در آزمون تطبیق شرکت کرده و امتیاز لازم را کسب می‌کردند. وی افزود: اگر آن‌ها امتیاز لازم را کسب می‌کردند می‌توانستند در دو دانشگاه درخواست تحصیلی بدهند. هر کدام از آن دانشگاه‌ها که قبول می‌کرد، آن‌ها در آنجا ادامه تحصیل می‌دادند.

دکتر رحیمی بیان کرد: افراد مدنظر شما مربوط به پیش از حذف این آیین‌نامه می‌شوند. شماره دانشجویی‌های آن‌ها را اگر ملاحضه کنید به سال‌های قبل(۹۸) برمی‌گردد. وی ادامه داد: آن‌ها در آن زمان پذیرفته‌شده و اکنون در حال تحصیل هستند.

بچه‌مایه‌دارها کنکور را دور زدند!

وی در واکنش به این موضوع که در میان این افراد که در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی هستند تا دکتر شوند، هستند کسانی که مشروط علمی دیگر دانشگاه‌ها بوده‌اند، بیان کرد: این موضوع را قبول داریم که ماجرا به نوعی دورزدن کنکور محسوب می‌شد و وزارتخانه به این جمع‌بندی رسید که باید این مسیر بسته شود. آن افراد هم با استفاده از این آیین‌نامه وارد دانشگاه علوم پزشکی شدند و در حال تحصیل هستند.

از وی در مورد اینکه شما به عنوان یک پزشکی که با عبور از سد سخت کنکور وارد دانشگاه علوم‌پزشکی شده‌اید، آیا این شیوه صحیح بود، گفت: بنده در این مسیر سختی زیاد کشیده‌ام و سطح علمی بالایی داشتم. باید بررسی شود چرا در آن زمان وزارتخانه این‌گونه آیین‌نامه‌ای را مصوب کرد.

بنده به شخصه فردی را می‌شناسم که با گذراندن چندین واحد درسی در کشور دبی به ایران بازگشت و با من همکلاس شد. بحث سواد علمی آن‌ها هم همیشه مورد بحث بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.