سال تحصیلی که گذشت یکی از متفاوت‌ترین سال‌ها در حوزه آموزش بود. چه از شروعش که از نیمه شهریور ۹۹ آغاز شد و چه پس از آن که کرونا کلاس‌های حضوری را به کل تعطیل کرد و آموزش، جنبه مجازی به خود گرفت.

بازگشت ۲۳ هزار جامانده از تحصیل به کلاس درس

فضای آموزشی که مجازی شد گیر و گرفتاری‌های خاص خودش را داشت. از آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ایجاد ارتباط بین معلم و شاگرد گرفته تا فراهم‌سازی وسایل کمک آموزشی برای کلاس‌های مجازی.

تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان بنا به شرایطشان امکاناتی همچون اینترنت، تبلت و گوشی هوشمند نداشتند تا در بستر آموزش مجازی همراه سایر همکلاسی‌هایشان باشند. همراهی‌های زیادی شد تا مشکلاتی از این دست کمتر خود را نشان دهد. آمارها نشان می‌داد؛ مجازی شدن کلاس‌ها در کنار عوامل دیگری از جمله شرایط اقتصادی خانواده‌ها تأثیر بسیاری در میزان

ترک تحصیل دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته داشته است. در طول سال آموزش و پرورش تلاش کرد این مسئله را به حداقل برساند اما کم و کاستی‌ها آن قدر زیاد بود که نتواند جلو ترک تحصیل‌ها را بگیرد. آخرین آمارهایی هم که از میزان ترک تحصیل در سال گذشته تحصیلی ارائه شده حاکی از همین داستان است. 

خراسان رکورددار ترک تحصیل

در رده‌بندی آماری اعلام شده در کل کشور، در سال تحصیلی گذشته خراسان رضوی بیشترین تعداد دانش‌آموز ترک تحصیل کرده را داشته است اتفاقی که نمی‌تواند برای نظام آموزشی استان خوشایند باشد. نکته قابل تأمل این است که اگرعوامل دخیل در این داستان موشکافی نشود امکان اینکه در سال تحصیلی پیش رو شاهد تکرار آن باشیم نیز هست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص قرار گرفتن خراسان رضوی در صدر استان‌هایی که بیشترین دانش‌آموز ترک تحصیل را در سال تحصیلی گذشته داشتند به قدس گفت: هنوز از آنچه می‌گویید اطلاعات دقیقی به ما ارائه نشده است اما اگر این گونه باشد قطعاً برای پیشگیری و جبران آن باید چاره‌اندیشی کنیم.

خدابنده ادامه داد: البته اینکه آمار دانش‌آموزان ترک تحصیلی‌ خراسان رضوی بیشتر است عوامل بسیاری در آن دخیل هستند که مهم‌ترین آن جمعیت بالای دانش‌آموزی استان نسبت به سایر استان‌های کشور است و طبیعی است که به نسبت آمار ترک تحصیلی‌هایمان هم بیشتر باشد اما اگر درصدهای ارائه شده در زمینه ترک تحصیل دانش‌آموزان ما بالا باشد بایستی موانع و مشکلات را بررسی کنیم.

وی اظهار کرد: شیوع کرونا و به هم خوردن شرایط اقتصادی برخی خانواده‌ها، جا ماندن تبعه‌های خارجی از روند نام‌نویسی و نیز مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و تمایل نداشتن ادامه تحصیل در روستا از جمله عواملی بوده که موجب ترک تحصیل شده است و ما در مقطعی آن‌ها را بررسی کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: در ابتدا رقمی در حدود ۴۰ هزار نفر برای بازماندگان از تحصیل استان مطرح می‌شد که با اجرای طرح ضربتی برای جامانده‌ها از تحصیل در استان، ۲۳ هزار نفر از آن‌ها به چرخه آموزش برگشتند بنابراین پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۷هزار نفر از این دانش‌آموزان از تحصیل دور بوده‌اند که امیدواریم با تقویت این طرح در سال تحصیلی پیش رو شمار دانش‌آموزانی که به هر دلیلی نمی‌توانند تحصیل کنند کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.