سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی را برگزار می‌کند.

اعلام جزئیات سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام دکتر علی باقری، دبیر علمی جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی با بیان این خبر گفت: شرکت کنندگان در این جشنواره باید پیرامون موضوعات ارسالی خود در قالب های مختلف به موضوعات امام رضا(ع) و خاندان آن حضرت، امام موسی‌کاظم(ع)، امام محمد بن علی‌الجواد(ع)، امام علی بن محمد الهادی(ع)، امام حسن بن علی العسکری(ع)، امام حجة بن الحسن المهدی(عج)، حضرت حسین بن موسی‌الکاظم(ع)، حضرت احمد بن موسی‌الکاظم ”شاه‌چراغ“(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) توجه داشته باشند.

وی به قالب های مختلف ارسال اثار به این دوره از جشنواره اشاره کرد و افزود: این جشنواره در ۸ بخش تنظیم شده است که در بخش کتب چاپی کتاب های با موضوعییت  تفسیر و علم قرآنی، تاریخ و سیره، زیارت، حرم و اماکن متبرکه، شعر، کودکان نوجوان، علوم و معارف با محوریت (حدیث، اخلاق، فلسفه کلام، فقه، حقوق، روانشناسی، علوم اجتماعی، مردم شناسی علوم تربیتی و آموزشی، طب الرضا با دو رویکرد طب قدیم و جدید)، ادبیات داستانی و نمایشی در قالب داستان بلند و کوتاه، داستانک، داستان مینی مال، ناداستان، نمایش نامه و فیلم نامه  بررسی و گزینش خواهد شد.

وی، کتاب های دیجیتال و گویا و پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی و حوزوی را بخش های دوم و سوم این جشنواره عنوان کرد.

باقری همچنین گفت: در بخش چهارم آثار چاپ نشده مشتمل بر آثار علمی پژوهشی، آثار ادبی و دست نویس های تصحیح و تنقیح شده در موضوع جشنواره مورد داوری قرار خواهد گرفت.

وی ناشران فعال، بین الملل مشتمل بر اثار نگارش یافته به زبان های زنده و پرمخاطب جهان در موضوع جشنواره را به ترتیب بخش پنجم و ششم جشنواره عنوان کرد و ادامه داد: جایزه سراج بخش هفتم ایین جشنواره است که  به اثار ترجمه شده از زبان فارسی به زبان های زنده و پرمخاطب جهان در حوزه علوم اسلامی و معارف اهل بیت (ع) تعلق دارد.

باقری همچنین جایزه عالم آل محمد (ص) را هشتمین بخش جشنواره در ارسال آثارعنوان کرد و گفت این جایزه به برترین ناشر خارجی فعال در حوزه علوم اسلامی و معارف اهل بیت (ع) تعلق خواهد گرفت.

 

اولویت های پژوهشی

دبیر علمی سیزدهمین دوره جشنواره کتاب سال رضوی، تصریح کرد: دبیرخانه این دوره از جشنواره در خصوص پیگیری و اجرای رهنمودهای تولیت معزز آستان قدس رضوی موضوع هایی را در اولویت قرار داده است و در نظر دارد که از اثار نگارش یافته در این زمین حمایت ویژه به عمل آورد.

باقری، ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای مفهومی و عملی زیارت و گسترش جایگاه معرفتی آن و توازن جنبه های احساسی و عقلانی زیارت و ارائه راهکارهای عملی برای توسعه شناخت و معرفت زائر از جایگاه علمی امام هشتم(ع) و تقویت ولایت عملی در میان زائران را از جمله این موضوعات عنوان کرد.

وی همچنین، ارائه راهبردهای اجرایی در خصوص مهندسی ساختاری حرم مطهر رضوی برای تشویق زائران به علم آموزی و کتابخوانی، ارائه راهبردهایی عملی در خصوص نقش آفرینی آستان قدس رضوی برای مقابله با اسلام هراسی، دفاع از حریم پیامبر اعظم (ص) و خاندان آن حضرت و اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه را از دیگر این موضوعات دانست.

جایگاه تعالیم امام رضا(ع) در تحقق گام دوم نقلاب در خودسازی جامعه پردازی و تمدن سازی، نقش آستان قدس رضوی در پیشبرد گفتمان تمدن نوین اسلامی، جایگاه شهید و شهادت در معارف رضوی، ارتباط شهیدان با حضرت رضا(ع) و بارگاه ملکوتی آن حرت و نقش آستان قدس رضوی در دفاع مقدس نیز از دیگر موضوعات بود که وی به آن ها اشاره داشت.

مهلت ارسال آثار

به صاحبان اثار برگزیده که در موضوع های هشت گانه فوق به نگارش درآمده باشند تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه ویژه اهدا خواهد شد و دبیرخانه جشنواره از این آثار به شیوه های گوناگون در چاپ و خرید اثار حمایت خواهد کرد.

سیزدهمین دوره جشنواره کتاب سال رضوی همزمان با جشن های دهه کرامت سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و علاقه مندان فرصت دارند تا ۱۵ اریبهشت ماه سال ۱۴۰۱ اثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

شرکت کنندگان می توانند در موضوعات متعدد اثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به صندوق پستی۱۷۷-۹۱۷۳۵ و به آدرس مشهد مقدس – حرم مطهر رضوی- بست شیخ طوسی، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ارسال کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.