برخی به بهانه خشکسالی سالجاری احتمال کاهش تولید گندم را مطرح و اصرار واردات آن برای تامین نیاز صنایع غذایی را دارند. این در حالی است که به اعتقاد دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی کشور طرح موضوع واردات گندم بازی جدید مافیای واردات برای برخورداری از ارز ترجیحی است.

کسری گندم صنایع غذایی، ادعای تکراری مافیای واردات

به گزارش قدس آنلاین کمبود گندم برای صنایع غذایی موضوع تازه‌ای نیست، سال گذشته نیز برخی مدعی شدند دست کم ۴ میلیون تن کسری گندم برای تامین مواد اولیه تولید صنایع غذایی دارند و در صورت عدم تامین، تولید در این صنایع با مشکل مواجه خواهد شد. اما آمار نشان می‌دهد که نه تنها کسری اتفاق نیفتاده، بلکه تامین گندم مورد نیاز صنایع غذایی در سطح مطلوبی انجام گرفت.

امسال بار دیگر برخی مدعی کسری گندم برای صنایع غذایی شده‌اند و درخواست واردات این محصول را از دولت قبل از آنکه دیر شود داده‌اند. آن‌ها اینبار خشکسالی را بهانه کرده و مدعی کمبود گندم در اثر خشکسالی برای صنایع غذایی شده‌اند.

اما محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی معتقد است زمزمه کسری گندم برای صنایع غذایی از سوی مافیای واردات و حامیان آن‌ها مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: هیاهوی برای کسری گندم و اصرار بر واردات آن اولین بار نیست که در کشور مطرح می‌شود و سال گذشته نیز مدعی کسری ۴ میلیون تنی گندم و لزوم واردات آن بودند.

نقاشی در پاسخ به این پرسش که اینبار خشکسالی دلیل کسری گندم عنوان می‌شود، گفت: برآورد تولید نشان می‌دهد به‌رغم خشکسالی، کمبودی برای مصارف داخلی کشور اتفاق نیافته است و به میزان نیاز گندم داخلی برای صنایع غذایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های تولید گندمکار حذف شده و آن‌ها بخش عمده از نهاده‌های خود را با نرخ ارز آزاد تامین می‌کنند، پرداخت ارز ترجیحی به واردات ظلم به تولید و تولیدکننده داخلی است.

نقاشی نسبت به نفوذ مافیای واردات در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور هشدار داد و افزود: مافیای واردات به هر راهی متوسل می‌شود تا تولید را تضعیف و راه واردات را باز کند، حتی در این راه از مسئولان نیز استفاده کرده و خواسته خود را از زبان آن‌ها مطرح می‌کنند.

چند روز پیش نیز سهراب سهرابی، معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، در واکنش به ادعای یکی از انجمن‌های صنایع غذایی در ارتباط با کمبود گندم دوروم به ایلنا، گفت: نیاز صنایع غذایی به گندم دوروم در داخل تامین است و کمبودی وجود ندارد. 

وی تولید کشور را متناسب با مصرف داخلی به رغم خشکسالی عنوان کرد و افزود: برآورد ما این است که امسال نیز به همان میزان سال گذشته گندم دوروم در کشور تولید و به صنایع غذایی تحویل داده شود.

وی انتقاد صنایع مصرف کننده گندم دوروم را مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گندم دانست که امکان صادرات و سود سرشار از این طریق را از صنایع گرفته است.

معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تا قبل از حذف ارز دولتی از واردات گندم دوروم، صنایع غذایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم وارد و محصول نهایی خود را به نرخ ارز آزاد صادر می‌کردند و از این طریق سود خوبی عایدشان می‌شد.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.