۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 757691

۴۸.۸ درصد مشارکت در انتخابات هرچند پایین‌ترین حدنصاب مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های پس از انقلاب است، اما با توجه به شرایط موجود عدد مناسبی به نظر می رسد و حاکی از امیدواری مردم به بهبود شرایط است و انرژی مضاعفی را نیز برای حرکت کشور به سوی قله های موفقیت و افتخار ایجاد خواهد کرد.

برای اثبات این ادعا ابتدا باید آمار مشارکت در انتخابات گذشته را بررسی کنیم تا متر و معیاری بدست بیاید. مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تابع مؤلفه‌های متعددی بوده که از مهم‌ترین آن ها می توان به میزان رضایت از شرایط، به ویژه در عرصه اقتصاد و میزان رقابتی بودن انتخابات اشاره کرد. در ۱۳ انتخابات قبلی ریاست جمهوری (با احتساب دور دوم انتخابات سال ۸۴) اعداد مختلفی از مشارکت ثبت شده که بالاترین آن‌ها ۸۵ درصد در سال ۸۸ و کمترین آن‌ها ۵۰/۷ درصد در سال ۷۲ بوده است. اما عدد میانگین مشارکت در انتخابات در ادوار گذشته۶۲/۳  درصد بوده و مشارکت ۴۸/۸ درصدی امسال، ۱۳ درصد از میانگین مشارکت در ادوار قبل کمتر بوده است. اما نکته مهم این است که این کاهش ۱۳ درصدی نیز تابع مجموعه ای از علت‌هاست که در نظر گرفتن همه آن‌ها نشان دهنده حماسه ای است که مردم با حضور خود آفریدند.

۱-همان‌طور که اشاره شد یکی از مؤلفه‌های اصلی مؤثر بر میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری شرایط اقتصادی مردم در زمان برگزاری انتخابات بوده و با توجه به اینکه به دلایل مختلف به ویژه سوء مدیریت اجزای مدیریت اجرایی کشور، امروز شاهد شرایط نامناسبی در حوزه اقتصاد و معیشت مردم هستیم، کاهش مشارکت دور از انتظار نیست.

۲-موضوع دیگری که به عنوان مؤلفه تأثیرگذار بر مشارکت در ادوار گذشته شناسایی شد، میزان رقابتی و به اصطلاح دو قطبی شدن انتخابات بود. در انتخابات ۱۴۰۰ اما در وهله نخست به دلایل مختلف، برخی از جریان های سیاسی به عرصه رقابت راه پیدا نکردند و در وهله دوم با وجودحضور نمایندگان سلایق مختلف در جریان مناظرات، به دلیل نارضایتی بالای مردم از عملکرد دولت مستقر، در عمل حامیان این تفکر، احتمالی برای پیروزی حس نمی‌کردند و به این ترتیب شاهد شکل گیری سطح بالایی از رقابت نبودیم.

۳-همه‌گیری کرونا با توجه به محدودیت‌های جدی که در برپایی تجمعات ایجاد کرد، تأثیر بسزایی در کاهش شور انتخاباتی داشت و بسیاری از رویدادهایی که می توانست شور و به تبع آن مشارکت در انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد، به این واسطه محدود شد.

۴-در کنار این‌ها نباید از کنار بزرگ‌ترین عملیات روانی تاریخ ۴۳ ساله جمهوری اسلامی به سادگی عبور کرد. رسانه های معاند با حمایت تمام قد دشمنان ملت، در قالب بخشی از جنگ هیبریدی علیه جمهوری اسلامی، از حدود یک سال و نیم گذشته تمام تلاششان را برای ایجاد نارضایتی و نا امیدی در توده های مردم و در نهایت کاهش مشارکت به کار بستند.

۵-عامل دیگری که در مشارکت مردم مؤثر واقع شد نیز ضعف نهاد اجرایی انتخابات بود که به ویژه در ساعات ابتدایی رأی‌گیری خودنمایی کرد و مورد انتقاد واقع شد.

۶-نزدیک به ۵ میلیون ایرانی خارج از کشور بخشی از افراد دارای حق رأی در انتخابات هستند که در این دوره شاهد بودیم چطور می بایست از میان طعنه‌ها و ضرب کتک‌های عوامل منافقین و ضد انقلاب عبور می کردند تا به جمع مشارکت کنندگان در انتخابات اضافه شوند.

در نهایت شکی نیست که مردم ایران با وجود تمام گلایه ها، از خاکستر آرزوهای سوخته شان در سال های اخیر، ققنوس امید را به پرواز در آوردند و سهم خود را در اعتلای آینده کشور ایفا کردند و حالا نوبت آن‌هایی است که ردای خدمت بر تن می کنند تا با تمام توان و بهره گیری از همه امکانات کشور، فردای بهتر ایران اسلامی را رقم بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    0 0
    هشت در صدش هم که باطله بود