معاون اول قوه قضائیه برنامه‌های آینده این قوه برای محسوس تر شدن پیشگیری از وقوع جرم د رجامعه را با کمک سایر نهادهای حاکمیتی و مردمی تشریح کرد.

تمهیدات دستگاه قضا برای عینی‌تر شدن پیشگیری از وقوع جرم

قدس آنلاین؛ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود که به مناسبت هفته قضائیه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برنامه قوه قضائیه در یک سال آینده برای عینی‌تر شدن اثرات پیشگیری از جرم که یکی از وظایف اصلی قوه قضائیه است، چیست، اظهار کرد: ۱۲۰ هزار مرخصی در سال ۹۹ داشتیم که تعدادی از این اینها امکان دارد تکراری باشد یعنی یک فردی دو یا سه بار به مرخصی رفته است، مجموعاً محکومین در حبس حدود ۱۴۴ هزار نفر هستند البته این آمار غیر از بازداشت‌های موقت هستند.

وی تصریح کرد: یک جرمی که رخ می‌دهد را همه متوجه می‌شوند اما برخورد با آن را کمتر کسی متوجه می‌شود، به عنوان مثال اگر یک بمب صوتی در تهران منفجر شود صدها نفر متوجه می‌شوند ولی برخورد با صدها بمب عمل نکرده را فردی متوجه نمی‌شود، در واقع می‌خواهم بگویم که خاصیت پیشگیری با واقع شدن است، مواردی که واقع می‌شود پیشگیری را بیشتر به چشم می‌آورد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: پیشگیری لایه‌هایی دارد و تا لایه آخر با آن جرم برخورد نکند پیشگیری واقع نمی‌شود، بر همین اثر برای پیشگیری شورای تشکیل شد و رئیس قوه و رؤسای دیگر قوا در آن عضو هستند تا بشود تمام مسائل پیشگیری را در همه موارد بررسی و پیشگیری کند.

وی گفت: به عنوان مثال اگر چنانچه بیکاری باشد به دنبال آن سرقت‌های خرد، دعواهای خانواده، مشکلات اجتماعی و غیره بالا می‌گیرد، قوه قضائیه در پیشگیری این قسمت نمی‌تواند کاری انجام دهد، اما اگر یک ساختمانی فرو ریخت قوه قضائیه به میدان می‌آید اما قبل از آن هم می‌تواند به این موضوع ورود کند که دستورالعمل‌هایی برای ایمن سازی ساخت و ساز ایجاد کند اما لازمه تکمیل اقدامات قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرم قوه مجریه هم کمک کند.

معاون اول دستگاه قضا گفت: تا سالیان سال بسیاری از حقوقدانان می‌گفتند اینکه قوه قضائیه با یک جرم برخورد می‌کند یعنی پیشگیری از وقوع جرم، در زمان ریاست قبلی قوه این موضوع را مجدد بررسی کردیم و یک معاونت برای آن ایجاد کردیم و الان بیش از ۵۰۰ سمن و نهادهای مردمی در این معاونت ما را کمک می‌کنند تا بتوانیم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم مؤثر حاضر شویم.

معاون اول دستگاه قضا گفت: معاون پیشگیری جدید قوه قضائیه برنامه‌های خوبی برای عینی‌تر شدن پیشگیری از وقوع جرم دارد که امیدواریم هرچه زودتر به وقوع بپیوندد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.