فیلم‌های ویژه اکران نوروزی در حالی که بیش از سه ماه روی پرده فرصت نمایش داشتند اما سهم گیشه از آنها نزدیک به سه میلیارد تومان برآورده شده است.

نگاهی به فعالیت سینماها در بهار ۱۴۰۰/ سهم ۳ میلیاردی گیشه از اکران نوروزی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر، با پایان فصل بهار می‌توان شمایی کلی از وضعیت سینمایی کشور را از نظر گذراند. در حالی که پروژه‌های سینمایی همچنان مشغول تولید و فیلمبرداری هستند اما وضعیت در بخش اکران چندان مطلوب نیست و فروش فیلم‌ها علیرغم فعالیت سینماها و رعایت حداکثری پروتکل‌ها چندان چنگی دل به نمی‌زند.

سینماها در طول این سه ماه به نسبت یک سال و نیم گذشته، کمتر با تعطیلی مواجه بودند و با تغییر گروه مشاغل از رده سوم به دوم، کماکان به فعالیت خود ادامه دادند و شاید کمتر از سه هفته در این ایام با محدودیت فعالیت مواجه شدند.

در یک نگاه کلی سینمای ایران در طول سه ماه فعالیتش در نخستین فصل سال نزدیک به سه میلیارد تومان فروش داشته است. این در حالی است که چینش اکران از زمان نمایش فیلم‌های نوروزی تقریباً بدون تغییر باقی ماند و فیلمی ویژه اکران عید فطر نیز به آن افزوده نشد.

بنابراین میزان فروش فیلم‌های اکران نوروزی سال ۱۴۰۰ که در پایان تعطیلات عید نوروز به مرز ۵۰۰ میلیون تومان رسیده بود، حالا در آستانه تابستان به ۳ میلیارد تومان نزدیک شده است.

فیلم های «خورشید»، «لاله»، «هفته‌ای یک بار آدم باش»، «تک خال» و «خون شد» از اواخر اسفندماه تاکنون بدون اضافه شدن فیلم جدیدی درحال اکرانند اما به دلیل شرایط موجود و حضور کمرنگ مردم در سینماها نتوانسته‌اند رقم قابل توجهی را نصیب تولیدکنندگان کنند.

این فیلم‌ها در هفته پایانی بهار بیش از ۱۳۶هزار مخاطب داشته‌اند و بر این اساس «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه حسینی با فروش یک میلیاردی، «خورشید» با فروش نزدیک به یک میلیاردی، «تک خال» با فروش حدودی ۷۰۰ میلیون تومانی، «خون شد» با رقمی معادل ۱۶۳ میلیون و در نهایت «لاله» با فروش ۸۰ میلیونی پرونده اکران نوروزی و بهار سینمای ۱۴۰۰ را بستند. البته در کنار این فیلم‌ها، «آقای سانسور»، «آن شب»، «پیشی میشی»، «شنای پروانه» و «دیدن این فیلم جرم است» و «آبجی» به همراه تعدادی فیلم در گروه هنر و تجربه در تعداد محدودی سالن اکران شده‌اند.

این شرایط برای سینما در حالی رقم خورد که بسیاری از سینماداران درخواست تغییر کاربری سالن‌هایشان را به انجمن سینماداران اعلام کردند و در عین حال علیرغم رایزنی‌های صورت گرفته در شورای صنفی نمایش هیچ تهیه کننده ای حاضر به اکران فیلمش در این شرایط نشده است.

به نظر می‌رسد با توجه به تسریع روند واکسیناسیون و در صورت کاهش شیب بیماری مسئولان سینمایی باید چاره‌ای برای اکران بیندیشند؛ به ویژه که انتظار اکران فیلم‌های جدید و البته موفق در جذب مخاطب اتفاقی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید دید آیا فیلم هایی که در گمانه زنی‌ها استقبال خوبی برای آنها پیش بینی شده به چرخه اکران وارد می‌شوند یا سینماها در عین بازگشایی اما میزبان فیلم تازه‌ای نخواهند بود. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.